livmedcancer.blogg.se

Den här bloggen skrivs av Mia och Jocke Samuelsson och det här är vår historia: Hösten 2012 så fick Mia besked om att hon hade livmoderhalscancer. Beskedet kom kort tid efter att hon hade fött vårt andra barn, en son som heter Ville. Innan Ville kom till oss så har vi en dotter som heter Stina. Mia dog av sin sjukdom i januari 2015 efter knappa två och ett halvt års kamp. Jag har valt att driva bloggen vidare för att fortsätta berätta vår historia. En historia som inte avslutas med ett dödsfall utan en historia som skapas kontinuerligt av vår familj. Vill ni maila frågor eller liknande gör det på: [email protected]

I de materiella tingen

Publicerad 2016-10-01 15:06:51 i Allmänt

Kärleken sitter inte i fysiska saker eller i materiella ting. Det är just bara saker, saker som är skapade för att vara fina, praktiska eller kanske till och med fula.

Men med sakerna följer minnen och känslor. Det är inte så att sakerna själva producerar fram det här utan det är vi människor som tillger vissa känslor till en viss sak. Man kan komma ihåg när man fick en viss sak eller hur man mådde när man använde saken.

Med andra ord så är det nog så att materiella ting är viktigt för oss eftersom de påminner oss om tider som inte längre är.

Som vigselringar till exempel, där är det per definition en materiell sak som är så intimt sammankopplat med känslor. Jag valde ganska kort efter Mias bortgång att sätta över vigselringen på höger hand. Det kändes rätt att inte skiljas från en för mig väldigt viktig sak men ändå var jag inte gift.

Nedan är ett citat från ett inlägg på Facebook som min kompis Niclas skrivit och som delar samma öde som jag själv då hans fru gick bort på hösten 2015 i livmoderhalscancer. Jag tycker han visualiserar det här med att gå vidare i livet på ett bra sätt och att relationen med viktiga materiella ting ligger på en sund nivå.


"Var tid har sin tid, har konstaterat att jag är inte gift längre jag gillar inte riktigt ordet änkling som det står i alla brev från staten osv. Känns som en gammal titel och man tänker på en gammal man, så vad är jag? Jag är jag och just nu skiter jag i titlar de får vara vad det vill.

Cirka 6 mån efter Therese bortgång flyttade jag viselringen från vänster till höger hand ett fint tipps jag fick från Jocke Samuelsson, då bestämde jag när det gått ett år tar jag av mig mina ringar. För det är inte i tingen hon finns utan hon finns i mig och framför allt i våra älskade söner. Men skulle jag känna mig naken utan dem då är det bara att sätta på ringen igen svårare än så är det inte."

-Niclas Adman

Tack Niclas för att du gav mig cred om mitt tips och nu tackar jag dig då jag känner att jag inte längre behöver använda vigselringen. Jag tog av mig den i ditt och Tobbes sällskap efter vi spelat in Podradio om anhörigas berättelser i cancersjukdom i Stockholm för några helger sen.

Det är inte i tingen våra älskade finns utan inom oss.

//Jocke

Kommentarer

Postat av: Nina

Publicerad 2016-10-02 08:00:11

Tack igen för igår Jocke! Det var så skönt för mig att höra dig berätta om att livet går vidare, även om det såklart var smärtsamt att lyssna. Jag hoppas du förstår att det du gör är så oerhört viktigt och fantastiskt, både för män och för oss kvinnor som tyvärr vet att vi måste lämna våra kära i förtid!

Svar: Tack själv Nina!
Starkt av dig att stå och berätta din historia.
Bra, starkt och viktigt!
Jocke Samuelsson

Postat av: Mimmi

Publicerad 2016-10-02 12:34:58

Så kloka ord......
Viktigt att kunna ta småsteg framåt-även om man får bakslag ibland! Livet är sånt tyvärr...Minns min reaktion vid min svärfars begravning-det var en fin krans från hans ena bror med familj! På bandet stod det några fina ord och en sista hälsning från hans bror och familj! Det som fick mig att "reagera" på texten var att svärfars bror hade redan lämnat jordelivet för 5 år sen....Visst alla sörjer på sitt sätt men jag hoppas min familj lever vidare den dagen jag lämnar jordelivet...

Postat av: sanna

Publicerad 2016-10-08 20:47:24

Jag tyckte det var så jobbigt att ha ringen på fingret efter makens död, minns att jag bara gick och skruvade på ringen konstant.. så jag bar tillslut min ring i ett halsband tillsammans med makens ring under flera månader, sen en dag glömde jag helt enkelt ta på mig halsbandet och det kändes inte konstigt. Nu hänger ringarna där tillsammans på halsbandet på en krok men min man kommer alltid finnas med mig ändå, det sitter inte i ringen.

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-10-16 19:13:14

Hej!först vill jag bara Säg att du verkligen imponerar på mig efter allt din familj gått igenom ! Det jag däremot uppriktigt undrar över (ej negativt) är just varför det är så viktigt att ta av sig ring etc? Man kan väl gå vidare med den känslan av ringen på högra handen som en manifestation för en person som betytt allt för en underbar många år? Varför måste just "gåvidare"innebära att få väck alla fysiska saker under parollen"de finns i ens hjärta" vad är det för fel på både ock? Mvh Jessica

Svar: Hej!
Tack För din kommentar. Absolut att man kan ha kvar ringen, eller vilken fysisk sak man än väljer, på höger hand och ändå gå vidare. I inlägget beskriver jag hur jag valde att göra. Sen om det inte passar andra har jag full respekt för. Jag valde att ha ringen på mig i drygt 1,5 år efter Mias bortgång men jag liksom alla andra utvecklas som människa och jag kände helt enkelt att jag inte hade det behovet längre. Jag har istället valt att lägga ringen i tryggt förvar tillsammans med Mias ring. Mitt liv är fullt av fysiska artefakter som påminner mig om Mia och om vårt liv tillsammans och som alltid kommer vara kvar i mitt liv. Jag ser ringen som en del av en helhet i mina minnen av Mia och just ringen behövde inte längre sitta på mitt finger för att jag ska kunna manifestera mina minnen av henne.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Jocke Samuelsson

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-10-16 19:40:23

J

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela