livmedcancer.blogg.se

Den här bloggen skrivs av Mia och Jocke Samuelsson och det här är vår historia: Hösten 2012 så fick Mia besked om att hon hade livmoderhalscancer. Beskedet kom kort tid efter att hon hade fött vårt andra barn, en son som heter Ville. Innan Ville kom till oss så har vi en dotter som heter Stina. Mia dog av sin sjukdom i januari 2015 efter knappa två och ett halvt års kamp. Jag har valt att driva bloggen vidare för att fortsätta berätta vår historia. En historia som inte avslutas med ett dödsfall utan en historia som skapas kontinuerligt av vår familj. Vill ni maila frågor eller liknande gör det på: [email protected]

Födelsedag

Publicerad 2017-05-07 21:29:29 i Allmänt

Idag fyller Stina år, det är inte vilken födelsedag som helst utan hon blir tio år. Jag tycker det känns som en väldigt speciell födelsedag just för att hon fyller tvåsiffrigt. Dagen har varit fylld med många aktiviteter och många firare som varit här. På Stinas egen begäran så ställde sig pappan i köket och satte på sig bakarhatten. Kan inte säga att jag är speciellt bra på bakning och tycker heller inte det är jätteroligt. Matlagning är mer min grej. Om tiden finns kan jag gärna slira omkring ganska länge i köket med ett glas rött, sen skulle mina kunskaper inte räcka till att producera någon Nobellmiddag direkt men de jag bjuder brukar i alla fall äta upp sin mat. Men nu var det så att Stina  beställde en paj så då blev det att baka en sådan.


När jag står där och är mitt i arbetet och tänkte på allt och inget. Tankarna flöt omkring bäst de ville så som de kan göra ibland så landade tankarna på Mia och då kom den där känslan som är så svår. Den är svår för den gör alltid lika ont och jag står där lika naken och försvarslös gentemot den som om det inte hade gått någon tid alls sen Mia gick bort. Känslan jag syftar på är sorgen och saknaden efter en underbar människa som jag älskat så hårt och innerligt. En människa som inte finns mer och där kärleken har övergått i en djup respekt och vördnad för det som en gång varit. Men för en kort stund så bränner det i bröstet och jag förbannar sjukdomen som gör att en mamma inte får uppleva den speciella dagen som en tioårsdag är. Tio år sedan vår förstfödde kom till oss och så får Mia inte dela den med oss. För ett år sedan hade klumpen i halsen kunnat varit otroligt mödosam att bli av med men idag så rann sorgen och minnena över lidandet av mig. Jag har nämligen en övertygelse om att Mia skulle glädjas åt vart vi är i livet och hur vi väljer att leva våra liv. Hon kanske inte alltid skulle ha tyckt likadant i mina specifika val i vissa situationer men hon skulle definitivt applådera våra livsriktning. Våra barn mår bra och Stina är ingen liten flicka längre. Visst hon är "bara" tio år men det är en ung dam som vet vad hon vill och har skinn på näsan. Mitt mål är att hon ska vara en självständig, tänkande individ som behandlar omvärlden med respekt. Jag vet att Mia skulle vilja ha det målet också. Så när jag står där tillfälligt naken inför sorgen och smärtan, så kan jag numera titta den rätt i ögonen och kuva den till att sätta sig ner på golvet framför mig. Medan jag klär på mig så försvinner sorgen långsamt och slutligen står jag där påklädd igen och fortsätter med pajen. Tiden som har flutit sen hon gick bort och de verktyg jag har gör att jag kan ta en sådan här situation med ro. Det är riktigt riktigt skönt.......

Om det är någon som undrar så gav Stina pajen 12/10 i betyg. Jag kanske skulle baka mer med andra ord......


//Jocke

Kommentarer

Postat av: Catharina

Publicerad 2017-05-09 09:57:17

Stora tjejen!! :)

Självklart fick din paj 12/10!

Många kramar till er alla tre!!!

<3 <3 <3

Postat av: Mimmi

Publicerad 2017-05-10 08:39:52

Att fylla 10 är stort! Självklart gör sig smärtan och sorgen lite extra tydlig en dag som denna!Det känns i de ord du förmedlar att ni "trots allt" lever ett liv som är bra för dig och barnen! Njut av det.....

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-05-11 22:27:28

Kärlek till er! ❤

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela