livmedcancer.blogg.se

Den här bloggen skrivs av Mia och Jocke Samuelsson och det här är vår historia: Hösten 2012 så fick Mia besked om att hon hade livmoderhalscancer. Beskedet kom kort tid efter att hon hade fött vårt andra barn, en son som heter Ville. Innan Ville kom till oss så har vi en dotter som heter Stina. Mia dog av sin sjukdom i januari 2015 efter knappa två och ett halvt års kamp. Jag har valt att driva bloggen vidare för att fortsätta berätta vår historia. En historia som inte avslutas med ett dödsfall utan en historia som skapas kontinuerligt av vår familj. Vill ni maila frågor eller liknande gör det på: [email protected]

Gyncancermånaden

Publicerad 2017-04-12 21:13:00 i Allmänt

Det är gyncancermånaden i april och vad passar bättre än att slå ett slag för prevention av livmoderhalscancer. Det finns naturligtvis (och olyckligtvis) fler gynekologiska cancerformer men av uppenbara skäl så inriktar jag mig på livmoderhalscancer.

 

Sen det så kallade screeningprogrammet infördes, alltså cellprovtagning, så har antalet insjukna i livmoderhalscancer halverats. Det är en rätt markant förbättring måste man kunna påstå.

 

Cellprov tas alltså för att upptäcka cellförändringar som kan leda till Cancer. Därför är det så viktigt att gå och göra dessa cellprov när man blir kallad.

 

Nu är jag man och kommer aldrig gå på ett endaste cellprov men jag har kvinnliga vänner och bekanta som är det och jag märker hur dåligt informerade alla blir gällande deras cellprov. Om man hade cellförändringar, hur allvarligt var det? Det är något jag absolut kan relatera till för när det en gång i tiden begav sig och Mia fick besked om hennes cellförändringar så var informationen knapphändig eller i vart fall utformad så att vi inte förstod allvaret i det.

 

Vi backar bandet och reder ut vad som genererar livmoderhalscancer. Den här cancern orsakas av en HPV virusinfektion i just livmoderhalsen (i alla fall i 98 % av samtliga fallen så är det HPV viruset som är boven). Viruset sprids genom sex, kort gott. Det brukar vara så att den här infektionen läker ut av sig själv men det är när den inte gör det som den kan komma att orsaka cellförändringar som sedan utvecklar sig till en cancertumör. Nu ska ingen tro att det går fort mellan en virusinfektion och att man ska ha utvecklat en cancertumör, vi fick informationen från läkare att en sådan process tar 5-10 år. Det finns ett antal olika HPV virus och de som är högrisk virus är HPV 16, 18, 33 och 45 där nr 16 och 18 är de som står för ca. 70 % av alla livmoderhalscancerfall. Det är just HPV 16 och 18 som det numera finns vaccin för och där alla flickor i 11-12 års ålder blir erbjudna det här vaccinet. Jag ska låta Stina få det vaccinet men jag vill även vaccinera Ville eftersom de här HPV virusen kan, fast det är mer ovanligt, cancer även på pojkar.

 

Ja just det, cellförändringar är inte cancer!

 

Så nu har vi gjort klart för oss att praktiskt taget alla fall av livmoderhalscancer orsakas av HPV. Med andra ord så borde det vara lägligt att när man som kvinna är och tar sitt cellprov och sen får hem svaret att man får besked om man hade cellförändringar, hade man cellförändringar så ska man få veta om det var någon HPV infektion som upptäcktes. Detta eftersom man kan ha cellförändringar av andra anledningar, varför lämnar jag till andra som är bättre på det än jag. Historiskt sett så vet jag att det inte har fungerat så från sjukvårdens sida då kvinnan först har fått besked om att hon har cellförändringar och sen gör man ett ytterligare test för HPV.

 

Med andra ord har du cellförändringar men inte en HPV infektion så kan du vara trygg med att du inte har en förhöjd risk att få livmoderhalscancer.

 

Nu vet jag att socialstyrelsen har ändrat sina rekommendationer och anser att man ska ta både Cellprov och testa för HPV på samma gång. Hur det fungerar ute i praktiken det har jag ingen aning om i skrivande stund. Men ni kvinnor som läser det här tycker jag ska stå på er att få göra ett test där ni testas för både cellförändringar och HPV samtidigt.

 

Om ni är sugna på att läsa mer från socialstyrelsen så hittar ni länken här.

http://www.socialstyrelsen.se/riktlinjer/nationellascreeningprogram/livmoderhalscancer-screeningme

 

För att avsluta det här så kan man sammanfatta det rätt enkelt. Snälla alla kvinnor, gå på era cellprovtagningar, vi män, söner, pappor, kollegor och vänner vill inte att ni ska drabbas av den här fruktansvärda sjukdomen. När ni går så får ni en bra försäkring som tyvärr inte är heltäckande men den ger ett fantastiskt bra skydd. Stå på er och få era provsvar förklarade för er, det har ni rätt till. Ni ska inte lida och vara oroliga i onödan.

 

Idag blev det kanske inte mycket om vår familj men jag känner att det här är viktigt så jag sparar anekdoter ur vårt liv till senare tillfällen.

 

//Jocke

Kommentarer

Postat av: Ylva

Publicerad 2017-04-12 23:19:37

Bra skrivet Jocke! Tack för att du tog upp det. Själv upptäcktes det att jag hade cellförändringar och vid uppföljningsprovet så kollade de även efter hpv viruset. Jag hade ett aktivt virus och har sedan dess varit ombedd att ta nytt prov varje år.

I år har det visat sig börja förändra sig mer och jag fick göra en konisering. Nu hoppas jag allt är borta! Men det blir kontroll igen efter 6 månader. Jag känner att processen har fungerat väl här i Stockholm och jag är nöjd. Hoppas der också fungerar bra i andra landsting också!

Postat av: Mimmi

Publicerad 2017-04-13 14:40:55

Bra påminnelse-ska prata med mina barnbarn...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela