livmedcancer.blogg.se

Den här bloggen skrivs av Mia och Jocke Samuelsson och det här är vår historia: Hösten 2012 så fick Mia besked om att hon hade livmoderhalscancer. Beskedet kom kort tid efter att hon hade fött vårt andra barn, en son som heter Ville. Innan Ville kom till oss så har vi en dotter som heter Stina. Mia dog av sin sjukdom i januari 2015 efter knappa två och ett halvt års kamp. Jag har valt att driva bloggen vidare för att fortsätta berätta vår historia. En historia som inte avslutas med ett dödsfall utan en historia som skapas kontinuerligt av vår familj. Vill ni maila frågor eller liknande gör det på: [email protected]

Fokus på mig

Publicerad 2017-08-07 10:50:33 i Allmänt

Ja nu var det riktigt länge sedan jag skrev det vet jag. Vissa kanske har undrat vart jag har tagit vägen. Sanningen är att jag under våren har haft en hel del problem med min hälsa. Jag har haft stadigt återkommande halsinfektioner sedan i februari som däckar mig fullständigt i minst en vecka. Eller ja problemen började egentligen i början av 2014 under den jävliga perioden med Mias första strål- och cellgiftsbehandlingar. Så sedan dess har jag legat sänkt fyra till fem veckor per år. Det är inget jag har lagt så mycket vikt vid eller pratat så mycket om då det har funnits andra som har behövt mig mer. Men från och med i februari i år har jag varit sjuk sex omgångar om jag inte räknar fel. Att vara så mycket sjuk är inte det lättaste och smidigaste som ensamstående, det är helt klart. Att laga mat, fixa det övriga hushållsfixet och se till att de kommer iväg till skola och dagis i 40 graders feber är rent ut sagt skitjobbigt. Det blir en ond spiral av det hela, jag kommer efter i mitt jobb vilket måste tas igen, vissa hushållssysslor blir liggandes som måste göras när jag blivit frisk och lagom tills jag är ikapp har jag blivit sjuk igen. Det är tur att jag är välsignad med fantastiska människor runt omkring mig. 

Min egen gissning är att den väggen jag så hårt kraschade in i efter Mias bortgång gör sig påmind. Jag tror helt enkelt att min kropp inte har återhämtat sig på det sättet min vilja har. Min känsla är att livet rullar på igen, saker och ting börjar bli roligt och jag får möjlighet att leva igen. Men på något sätt så är kroppen fortfarande sliten och det tar sig i uttryck i de här infektionerna. Med handen på hjärtat så är det väl inte så att jag har tillåtits eller tillåtit mig själv att läka de kroppsliga skadorna fullt ut.
Nu är inte jag den som sitter still utan jag har börjat dra i trådar med läkare och terapeut som ska återupptas här efter folks semestrar. 

Det jag vill säga med den här informationen är att jag kommer att fokusera på mig själv och min hälsa tills jag hittar en väg ur den här svarta labyrinten. Med andra ord så kommer det bli lite låg aktivitet här på bloggen under obestämd tid framöver. För att hjälpa andra måste man först må bra själv, och det gör inte jag nu det är helt klart.

Självklart är min ambition att fortsätta blogga, föreläsa och på annat sätt påverka och debatera om cancer och att vara närstående. Det kommer bara inte ske just nu.

Ta hand om er för det ska jag försöka göra.

//Jocke

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-08-07 17:46:57

Du måste va rädd om dig och fokusera på dig. Men Precis som du skriver så är det inte lätt när man är ensamstående.

Postat av: Märthy

Publicerad 2017-08-08 14:50:52

Skönt att du tar ett bra beslut att ta hand om dig. Klart vi saknar dina inlägg här men hälsan är viktigast. Samt att ta hand om dina barn. Vi ser fram emot nya inlägg när du är redo. Kram

Postat av: Carola

Publicerad 2017-08-09 22:37:19

Har saknat din text och kommer sakna den... Varje inlägg har varit så beskrivande och närvarande, som en bok där man vill vända blad för att få läsa mer.. Hoppas du snart får må bättre och att du orkar skriva och föreläsa igen. Dina ord betyder mycket för andra...

Postat av: Mimmi

Publicerad 2017-08-11 07:27:23

Skönt att du fattat beslutet att ta hand om dig! Kropp och själ hänger ihop och för att må bra fullt ut måste vi alla hitta balansen! Under en kort tid kan man tappa fotfästet och det är ok! Om "man" under en längre tid är i obalans med sig själv, så får vi betala ett pris! Så det är bara att åter inse att du verkar vara en klok ansvarstagande människa! Hoppas du snart mår bättre och hittar din balans i livet!!

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-08-17 18:28:25

Ta hand om dig, det är det viktigaste! Att hitta livsglädjen igen och skapa ett bra liv för dig och dina barn. Vi bloggläsare väntar troget under tiden 💗

Postat av: Catharina

Publicerad 2017-08-30 13:48:21

Du kommer att vara saknad! Men ta hand om dig och barnen. Fokusera på dig själv när du kan <3
Som "Anonym" kommenterat ovan: "Vi bloggläsare väntar troget under tiden <3 "

Ha det så bra och hoppas vi ser dig här igen. Och gör vi inte det ska du veta att ni påverkat många med er blogg.

Förhoppningsvis har den också lett till att fler testar sig samt att man FAKTISKT också tar vara på varje sekund mer än man gjort tidigare.

Hoppas du kryar på dig!

Kramar till dig och barnen!

Postat av: Joachim

Publicerad 2017-09-15 11:45:02

Hej! Jag har sett reportaget med dig och Niklas från nyhetsmorgon och som gotlänning känner jag till Niklas då vi gick i samma skola samtidigt. Jag kan inte föreställa mig allt ni har gått igenom men vill ändå skicka en kram och säga att ni båda med era familjer är oerhört starka som trots all sorg går vidare och är såna fina förebilder för era barn! Jag önskar er alla en bra framtid och tänker på er i eran sorg. Stor kram till er och era familjer och jag är säker på att ni en dag blir en större familj än idag precis som ni en gång har varit. Ni är alla värda att finna kärleken igen! Kram från Gotland

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela