livmedcancer.blogg.se

Den här bloggen skrivs av Mia och Jocke Samuelsson och det här är vår historia: Hösten 2012 så fick Mia besked om att hon hade livmoderhalscancer. Beskedet kom kort tid efter att hon hade fött vårt andra barn, en son som heter Ville. Innan Ville kom till oss så har vi en dotter som heter Stina. Mia dog av sin sjukdom i januari 2015 efter knappa två och ett halvt års kamp. Jag har valt att driva bloggen vidare för att fortsätta berätta vår historia. En historia som inte avslutas med ett dödsfall utan en historia som skapas kontinuerligt av vår familj. Vill ni maila frågor eller liknande gör det på: [email protected]

Upplev livet

Publicerad 2016-07-28 00:31:34 i Allmänt

Det är inte ofta jag gör det men ibland händer det att jag går tillbaka i bloggen och läser vad vi har skrivit men framförallt så händer det mer ofta att jag går tillbaka och läser alla kommentarer till våra inlägg. Det har blivit en fantastisk tillgång i mitt vardagsliv att få läsa alla kommentarer som svämmar över med ett otroligt känslomässigt engagemang. Det har blivit en extra push när jag känt mig trött och sliten. Det är inte sällan det är kommentarerna som gör skillnaden om det blir middag till barnen med kärlek och engagemang eller om middagslagningen bara blir tråkigt och mekanisk. Jag föredrar såklart att vara engagerad men som förälder kan man behöva ha en spark i rätt riktning ibland!

Men ikväll så läste jag Mias inlägg från den 3 januari 2015, skulle tro att det är hennes sista inlägg. Hon skriver där hur hon faktiskt blir tvingad att ge upp och invänta döden. Det inlägget fick mig att bli golvad och tillplattad. När jag läste det så bara sögs jag genom tiden tillbaka till rummet där vi satt när läkaren kom in och förklarade läget och mer eller mindre var budbäraren till Mias slutliga dödsdom. Den sorgen som blossade upp i hela kroppen när jag läste inlägget var brutal. Den brände så fruktansvärt och det är faktiskt så att jag tappade andan. Jag har så svårt att likna det med något annat jag har varit med om för det är en så säregen smärta. Numera så vet jag att smärtan inte håller i sig lika länge, sorgen som flammar upp i bröstet lika fort som en kastad molotov cocktail kvävs effektivt och välbehövligt av känslor såsom acceptans för situationen, kärleken till mina barn, acceptans för det som hänt men inte minst av kärleken och framförallt vördnaden för Mia och den fantastiska person jag fått äran att lära känna.

Med det så vill jag bara säga att ta hand om varandra, älska dina nära högt och vördnadsfullt, klara inte bara av livet utan upplev livet, skratta och se till att vara lycklig här och nu för vi vet inte när det tar slut. För livet tar slut på ett eller annat sätt någon gång, vi vet bara inte när.

Kärlek till er alla ikväll.

//Jocke

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-07-28 00:48:31

Det inlägget är väldigt starkt och berör mig så djupt. Det är så oerhört grymt att tvingas fatta sådana beslut när man befinner sig mitt i livet! Trots allt du varit med om kan du se ljuspunkterna i tillvaron och dela med dig av dina kloka ord, det är så fint.

Postat av: Inga

Publicerad 2016-07-28 09:19:22

Det inlägget var så berörande! Jag går också ofta tillbaka i bloggen och läser gamla inlägg, jag tycker ditt och Mias sett att skriva och förmedla känslorna ni har/hade är magiskt och det får mig att känna kärlek till livet, för som du säger, det kommer ta slut någon gång <3 all styrka och kärlek till dig och barnen.

Postat av: Maria

Publicerad 2016-07-31 19:38:20

Dina ord berör och rör om! Du belyser så tydligt vikten av att njuta av nuet! Så viktigt även de dagar då allt inte är lätt o bra på alla sätt!!

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-08-02 18:56:59

Kärlek till dej o dina fina barn,många varma kramar från Anne-Lie

Postat av: Catharina

Publicerad 2016-08-03 23:17:45

Vill bara skicka massor av styrkekramar till dig och barnen!!!!!!!!

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-08-04 20:40:42

❤❤❤Kram!

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-08-07 08:41:11

Tror verkligen att eran blogg kommer ha en stor betydelse för era barn . Att dom kan läsa om hur Mia kämpa in i det sista❤️❤️❤️. Och kärleken till hela hennes familj. Tänker ofta på Mia m familj kramar till er. Kram från Hanna.

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-08-15 22:56:50

Fantastiskt! Livet tar inte slut för att våra närmaste inte finns bland oss.. Livet är just att leva med dom man har och minns, och
Återberättar och är delaktig i hur livet också är här och nu. Det du och många andra gått/går igenom är ju just livet. I det finns styrkan, förståelsen och empatin för vad man vill ha omkring sig. Det man ger får man också tillbaka, om så bara ett leende eller ett bemötande eller så bara tystnad.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela