livmedcancer.blogg.se

Den här bloggen skrivs av Mia och Jocke Samuelsson och det här är vår historia: Hösten 2012 så fick Mia besked om att hon hade livmoderhalscancer. Beskedet kom kort tid efter att hon hade fött vårt andra barn, en son som heter Ville. Innan Ville kom till oss så har vi en dotter som heter Stina. Mia dog av sin sjukdom i januari 2015 efter knappa två och ett halvt års kamp. Jag har valt att driva bloggen vidare för att fortsätta berätta vår historia. En historia som inte avslutas med ett dödsfall utan en historia som skapas kontinuerligt av vår familj. Vill ni maila frågor eller liknande gör det på: [email protected]

Helgerna avklarade

Publicerad 2016-01-02 11:15:04 i Allmänt

Då har 2015 gått och blivit 2016 helt plötsligt och hela schabraket avslutades med julhelger och nyårsafton. Det blev julfirande i vårt hem även i år med julpynt och klappar under granen. Min inställning till julen det här året var att göra det för barnens skull och att de skulle få en så positiv upplevelse som möjligt av det hela. För min del så hade jag kunnat skippa julen helt och hållet och grävt ner mig i ett hål. Jag är fortfarande förvånad över hur laddad hela juletiden från december och framåt upplevdes för mig, jag som normalt sett inte tar högtider så jätteallvarligt tyckte helt plötsligt att det var ganska jobbigt. Jag skulle säga att det beror på ett antal saker…..

….dels så har julen en institutionell ställning i samhället som en otroligt stark familjehögtid där kärnfamiljen står i fokus. Titta bara till exempel på medias framställning av julfirandet där den lyckliga familjen sitter vid granen och är sådär fullkomligt lyckliga över hela livet tack vare paket, granar och gemenskap. Jag som då inte längre faller in i den normen kände definitivt av en känsla av ensamhet. Ganska intressant eftersom jag under tidigare år innan sjukdom och allt levde i normen och då inte reflekterade alls över det här. Jag och en gammal vän pratade om det här och han kände också av en viss ”deppighet” som han uttryckte det under juletiden. Personen i fråga lever ett singelliv och passar då heller inte riktigt in i hur julen framställs. Så att vi blir påverkade av samhällets syn på hur traditioner, i det här fallet julen, står ganska klart.

.….dels så var jag gift med en kvinna som älskade julen och det var en väldigt viktig högtid för henne sedan hon var barn. Mia är uppvuxen med en stark jultradition hemifrån och tog med sig den värderingen in i vårt förhållande. Hon var liksom loket i hela julen från 1:a advent till själva julhelgen med pysslande, pyntande och bakande aktiviteter. När Stina var tillräckligt gammal så var det en självklarhet att hon skulle vara med och hjälpa mamma. Nu när då loket saknar förare och det finns förväntansfulla barn som mer än gärna vill fira jul som de är vana vid ja då får den något motsträvige lokvikarien hoppa in och rossla igång jultåget, för barnens skull om inte annat.

Men efter lite om och men så klarades julhelgen av och faktiskt över förväntan skulle jag säga. Vi hade trevliga stunder med bra människor och trots att allting sög fruktansvärt mycket energi så kom vi (läs jag) igenom det någorlunda helskillnad. På julaftonskvällen när barnen hade somnat så gick jag ut och satte mig på trappen (ja det var ganska kallt), tog några djupa andetag, tittade upp i himlen och lyssnade på tystnaden, det var kallt, mörkt och stilla.  Den stunden var höjdpunkten på hela dagen, inte för att visa någon disrespekt till de jag firade julafton med utan för att jag just hade klarat av kulmen på den högtid min fru gillade allra bäst, utan henne.

 

//Jocke

Kommentarer

Postat av: Catharina

Publicerad 2016-01-02 23:26:20

Julen framställs ju som en familjehögtid. Och det är en högtid då man önskar att ingen ska behöva sitta ensam. Julen är för synonymt med gemenskap.

För några år sedan blev vi i min familj väldigt förvånade då en person själv valde att sitta själv under julen. Vi blev oroliga över hur personen skulle klara det.

Det visade sig ha gått alldeles utmärkt. Hen tyckte det blev mycket ståhej runt hela helgen och hen hade varit med varje gång.

Jag tror att många människor är ensamma utan att själva valt det. Och vi som då har familj och vänner runt oss (familjer kan ju också se väldigt olika ut) känner ofta ett sting av smärta när vi inser att någon ska behöva sitta själv. Ofta gör vi vad vi kan för att det inte ska ske.

Stark som vanligt går du igenom livet, jul eller nyår, advent eller vanlig helg spelar ingen roll. Du GÖR det. Och du kommer att göra det igen. Med bravur.

Viktigt är att du, OM du ibland inte orkar, vågar acceptera det. Du är bara människa, du är dina barns bästa pappa i alla fall. Oavsett vad. De kommer alltid att förstå dina val och ställningstaganden.

Styrkan finns inom dig och du verkar också ha ett enormt reservaggregat när ditt inre är tömt.

God fortsättning på 2016 <3



Postat av: maria

Publicerad 2016-01-03 12:55:52

Önskar er ett Riktigt Gott 2016!

När jag läser dina ord så riktigt känner i hela mig hur väl du "belyser" julen! Minns mina barndoms jular då mamma alltid grät en stund och mindes tillbaka till hennes barndom o de som levde då. Nu är det min tur att vara den generationen!
Iår firade sonen med hans två yngsta jul med oss ( hans farmor, vi föräldrar o syrran med 2 barn o sambo) Inte så underligt kanske, men det var hans första jul som singel sen han var 15 tror jag ( han är 40 nu) Barnen är hos honom hela lovet och hemmet var fixat för jul....fast han låg på sjukhus o inte alls var så pigg så fixade han till det...Nu har han inte alls gått igenom det ni gjort men ändå det har varit drama på hög nivå! Som ung tyckte jag att dessa traditioner inte var så iktiga. Visst hem till föräldrar o släkt en stund sen var det kompisar som gällde. Kan säga att det förändras genom livet för många..Njut nu med dina barn och känslan att det blev en jul trots allt! Du fixade det så bra

Postat av: Tålis

Publicerad 2016-01-03 14:06:21

Jag visste du skulle klara det. Du är en fighter och en vinnare!

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-01-03 15:34:19

💖💞💖

Postat av: Liselotte min fight mot cancern

Publicerad 2016-02-01 01:27:22

Fick höra om er resa som säkerligen många andra under galan och jag är glad att du fortsätter blogga, det är hedervärt att du orkar. Livet måste fortsätta om än mycket tyngre, när man mister någon man älskar. Det är ändå så befriande att läsa att livet faktiskt fortsätter och att det inte bara är stunder av sorg utan också glädje över det man haft och har. Jag beundrar dig.

Jag själv har börjat min resa mot livmoderhalscancer som jag fick bekräftat när jag var gravid, den har redan tagit min son ifrån mig.
Jag hoppas att jag är en av dom som klarar mig, jag kämpar för min familjs skull och jag hoppas så innerligt att resan slutar lyckligt.
Men tankarna OM att förlora mot cancern, försvinner aldrig, varje del av vardagen präglas ju ändå av att man är sjuk och följer en i varenda steg man går. Men man njuter ändå så mycket mer av livet, man tar till vara och andas in så mycket av ens familj som det bara går, för ni är ju faktiskt det viktigaste man har.
Man är rädd, iaf jag är rädd att varje ögonblick kan vara det sista.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela