livmedcancer.blogg.se

Den här bloggen skrivs av Mia och Jocke Samuelsson och det här är vår historia: Hösten 2012 så fick Mia besked om att hon hade livmoderhalscancer. Beskedet kom kort tid efter att hon hade fött vårt andra barn, en son som heter Ville. Innan Ville kom till oss så har vi en dotter som heter Stina. Mia dog av sin sjukdom i januari 2015 efter knappa två och ett halvt års kamp. Jag har valt att driva bloggen vidare för att fortsätta berätta vår historia. En historia som inte avslutas med ett dödsfall utan en historia som skapas kontinuerligt av vår familj. Vill ni maila frågor eller liknande gör det på: [email protected]

Nya kategorier och en TV soffa

Publicerad 2015-10-17 09:56:33 i Allmänt

God morgon på er alla.
 
Jag vill bara ge info om att jag har stuvat om lite på bloggen. Jag har skapat en ny kategori som heter "sjukdomshistoria" där jag har gjort ett inlägg där jag har försökt skriva en någorlunda kortfattad sammanfattning av de sista åren. Jag tänker mig att en del läsare kanske inte varit med sedan bloggstart och så är fallet att Mia var sjuk ca. ett år innan vi startade bloggen. Där kommer jag inte göra några uppdateringar utan det inlägget ligger där som en påminnelse om hela sjukdomsförloppet.
 
För övrigt så blev jag tillfrågad av att medverka i TV4 morgon nu på söndag 18/10. Sagt och gjort så ungefär kl 9.15 så kommer jag berätta vår historia för att sedan följa upp det ca 10.40 tillsammans med Britta Hedefalk från Cancerfonden.
 
Britta Hedefalk jobbar med Cancerfondens informations- och stödlinje där man kan ringa in om man har frågor om cancer. Det fina med stödlinjen är att den är bemannad av legitimerad vårdpersonal, allt för att man ska kunna känna att man får kvalificerade svar. Jag känner mig med andra ord helt trygg med att sitta i TV tillsammans med henne.
 
Inte mycket till känslor idag utan desto mer information. Sparar det till Morgonsoffan i 4:an.....
 
 
//Jocke

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-10-17 10:09:09

Kommer sitta bänkad! Starkt av dig 💖

Postat av: Therese Götberg

Publicerad 2015-10-17 18:38:05

❤️❤️❤️

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-10-17 20:11:53

Vi kommer titta, starkt av dig Jocke ❤️️
Kram Sarha och Johan

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-10-17 21:18:06

Starkt, modigt och omtänksamt av dig att dela detta med omvärlden. Vi är så många som är berörda - kommer självklart att titta 💖!

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-10-18 09:13:46

Sitter just nu och väntar. Starkt gjort Jocke.

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-10-18 09:18:59

All kärlek till dig. Antagligen inget svårt beslut. Du gör skillnad.

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-10-18 09:51:33

Jag förlorade oxå min älskade kärlek i december 2010,tack för att du inspirerar till att tala öppet om sorgen! 👍🏻

Postat av: Kent Gunnarsson

Publicerad 2015-10-18 09:54:37

Vilken fin hjälte du är Joakim. Uttrycket:Inte hur man har det, utan hur man tar det". Att inte låta känslor blockera vägen. Utan något som är naturligt och en förutsättning för klarhet och nyttoskapande.

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-10-18 09:59:37

Blev såå tagen av det du berättade på tv alldeles nyss. Min mamma dog i cancer när jag bara va ett barn.går inte en dag utan att jag saknar henne.
Ni gör/gjorde såå rätt med o prata om

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-10-18 10:02:06

Önskar att min pappa hade pratat med mej om min mammas sjukdom. Allt blev bara tyst.men min kropp skrek..av smärta o av frågor
Mvh susanne birgersson

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-10-18 10:10:24

Hej Joakim!
Satt framför Tv-soffan och tittade på inslaget du just deltog i. Först och främst mitt djupaste deltagande till dig och din familj. Även fast jag inte har varit i en riktigt liknande situation som du och din familj kan jag förstå den kamp och den sorg ni måste gå igenom (förlorade själv min kärlek på ett annat sätt när vår son föddes och livet egentligen ska vara på topp) Jag vill bara säga att det du förde fram i TV berörde mig mycket och att det var/är otroligt starkt gjort av dig/er att ni är öppna med det som har hänt och händer er. Ett stort tack!
Med bästa hälsningar

Jennie Mazur

Postat av: Jennie Mazur

Publicerad 2015-10-18 10:13:19

Ett stort tack Joakim! Det var oerhört starkt!

Postat av: Maria

Publicerad 2015-10-18 12:59:00

Tack för att du delar med dig av din historia. I september gjorde jag en operation i syfte att få bort de förändringar som upptäckts i.o.m cellprov. Jag fick sen reda på att det växt cancer i dem. Jag har två små tjejer, en på ett år och en på tre. Det gör mig så oerhört ont att behöva ta del av din historia, men den sprider också framtidstro och det är så betydelsefullt. Tack!

Postat av: Hanna

Publicerad 2015-10-18 14:56:08

Du är en riktig kämpe Jocke att göra detta som du gör. Få forskningen att gå framåt och uppmärksamma och göra cellprov. Mega kram till dig och barnen.

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-10-18 15:39:55

Så bra det var i tv. Starkt jobbat

Postat av: Eva Roxberg

Publicerad 2015-10-19 09:32:31

Tack för ett mycket bra framträdande på TV 4 igår. Du gav säkert hopp till många i liknande situationer.

Postat av: Sofia (grannen från Sandgatan)

Publicerad 2015-10-19 10:14:50

Åh Jocke jag tittade o grät men samtidigt beundrar jag dig så, du är så stark och klok och gör precis det Mia ville! Fortsätt sprida vårt ljus Mia! ❤️ Kramar i mängder

Postat av: Catharina

Publicerad 2015-10-19 21:52:18

Jocke....jag fascineras varje gång jag läser om dig och din familj. VILKEN styrka!

Jag såg programmet nu i efterhand. Så starkt av dig att dela med dig av er historia.

Jag är säker på att Mia är stolt över dig, både som den make du var och som den far du var och är. Hnn kan vara trygg i att du fixar det här.

Sorgen finns där, varje dag. Men det är nog som du säger i TV-inslaget: Man måste gå vidare. Man har två val. Antingen eller.

Jag beundrar dig och Mia samt även barnen. All styrka till er!

Postat av: maria

Publicerad 2015-10-20 12:21:39

Så klok även i en tuff situation! Att våga prata om det som gör så ont tror jag är nödvändigt för alla-du ger dig och dina barn en framtid utan tung börda som bara finns där outalad!Strongt och bra på alla sätt!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela