livmedcancer.blogg.se

Den här bloggen skrivs av Mia och Jocke Samuelsson och det här är vår historia: Hösten 2012 så fick Mia besked om att hon hade livmoderhalscancer. Beskedet kom kort tid efter att hon hade fött vårt andra barn, en son som heter Ville. Innan Ville kom till oss så har vi en dotter som heter Stina. Mia dog av sin sjukdom i januari 2015 efter knappa två och ett halvt års kamp. Jag har valt att driva bloggen vidare för att fortsätta berätta vår historia. En historia som inte avslutas med ett dödsfall utan en historia som skapas kontinuerligt av vår familj. Vill ni maila frågor eller liknande gör det på: [email protected]

Målbilder

Publicerad 2015-05-19 00:46:04 i Allmänt

I hela mitt liv har jag fått upp bilder inuti mitt huvud om hur jag skulle vilja göra i vissa bestämda situationer. Till exempel när jag var liten och gick ut på fotbollsplanen inför en match så hade jag redan sett bilden av hur vi vann matchen, jag skulle göra den perfekta brytningen eller sätta avgörande målet. När jag har varit ute och haft gig med något band så har jag alltid tänkt igenom konserten och sett hur det kommer se ut när vi går ut på scen, hur mycket folk det kommer att vara etc. Jag vet inte riktigt varför jag undermedvetet skapar en bild för att sedan visa upp den för mitt medvetna jag men det är helt enkelt så jag fungerar.

Jag spelar även upp redan inträffade händelser i mitt huvud och ändrar på scenariot till hur jag tycker jag borde ha reagerat och handlat. Allt för att bli bättre till nästa gång. Den här företeelsen har jag nog lyckas ändra på en del för jag märkte att det ofta blev ganska negativt för mig eftersom jag helt logiskt inte kan ändra på historien.

De bilder som ploppade upp i huvudet titt som tätt upptäckte jag ganska snart fungerade väldigt bra på det sättet att jag skärpte mig och jobbade ännu hårdare för att uppfylla den bilden jag hade i huvudet och att bilden skulle bli verklighet. Jag började, relativt spontant skulle jag säga, sätta upp målbilder för olika pågående livsprojekt.

Jag satte upp resultatmål i ämnen i grundskolan, jag satte upp mål att jag skulle bli fotbollsproffs (handen på hjärtat hur många 10 åringar vill inte det). När jag hittade musiken ordentligt någonstans vid 12-13 års ålder såg jag mig själv åka över hela världen och spela men ävenleva gott på det. Om sanningen ska fram så har väl den målbilden inte släpp sitt fasta grepp om mig än…..

Vad är då en målbild egentligen? Jag anser att en målbild är en positiv visualisering där man visualiserar och föreställer sig att man redan har uppnått det man önskar. Målbilden ska vara motiverande, kännas tydlig och konkret men även uppnåbar. När man sen hittar en sådan målbild och har den klar för sig i sitt huvud så kommer man automatiskt att jobba mot den målbilden, både medvetet och undermedvetet.

”….och varför försöker han leka mental coach och varför skriver han om det här….?”  Det är kanske inte en helt orimlig fråga som någon av er som läser detta har nu.

Men det här sättet med att visualisera bilder, mål, tillstånd och att kunna hantera att ens fru är allvarligt sjuk i cancer har varit ett av de största hjälpmedlen för mig när det har gått tungt för oss. Det har hjälpt mig att hålla mig på banan för att utrycka mig slarvigt, för när det fanns situationer då det var så kärvt att man var på väg att hämta spaden för att gräva ett så djupt hål så att man aldrig skulle kunna komma upp igen när man väl hoppat ner, då kunde jag plocka fram just den bilden som gjorde att jag kunde motstå den frestelsen. Den var en stadig vän att hålla i handen när det blåste riktigt hårt. Jag har genom de här åren haft en del olika bilder och visualiseringar men det är en som jag känner starkare än andra för. Jag tror jag har skapat den just för att den ska skänka mig styrka. Jag föreställer mig helt enkelt en skinande staty gjord i blänkande stål likt en romersk skulptur med avbild av något som skulle kunna vara kjejsaren av Rom. Det blåser det upp till storm, vinden piskar statyn urskillningslöst och regnet öser ner och är med vindens hjälp dödliga projektiler som studsar verkningslöst mot statyns glänsande yta, det kommer flodvågor som slår emot statyn med en rungande kraft, en sån kraft som skulle kunna få vem som helts att slås medvetslös. Ljudet är öronbedövande och de hotfulla stormmolnen skulle kunna gå att skära med kniv. Men vad som än händer så står statyn där orubblig, skinande och fläckfri. Jag är den statyn och ovädret är allt vi har behövt stå ut med. Lyssnar man riktigt noga så skriker vinden cancer och åskan mullrar död. Det är den här statyn jag har plockat fram när jag var tvungen att gå upp ur sängen och skicka ungarna till dagis och skola trots kroppen skrek så högt den kunde av utmattning. Det var den bilden jag tog fram efter otaliga undergångsbesked av läkare och vi ändå var tvungna att kämpa vidare. Kämpa för vår egen men även för våra barns skull.

Den bilden är varken positiv, motiverande eller uppnåbar vilket medför en konsekvens att jag försöker leva upp till en målbild som inte går att leva upp till. Men någonstans så har pressen inte sällan känts övermänsklig och då antar jag att det krävs en övermänsklig bild för att jag ska kunna lura mig själv att gång på gång försöka uppnå den. Jag imponeras av bilden eftersom den är så stark men samtidigt skulle jag vilja kunna sätta upp en rimligare bild som både är positiv, motiverande och uppnåbar. Den tiden är inte här nu men jag kan bara knäppa händerna och hoppas att jag kan hitta styrka att skapa mig en ny när tiden är mogen.

 

//Jocke

Kommentarer

Postat av: Tina & Stefan

Publicerad 2015-05-19 13:15:06

Kloka ord från en klok kille. Vi tänker på Er <3 . Tack för att du skriver så fint.

Postat av: Tessan.

Publicerad 2015-05-19 17:35:46

Ja det har varit en otroligt tuff tid för er och tyvärr fortsätter den ett tag fast på ett annat sätt...
En målbild du borde ha är att bli författare. Du skriver så fantastiskt bra.
Stor kram till dig, Stina och Ville. ❤

Postat av: Therese Götberg

Publicerad 2015-05-19 20:29:49

❤️❤️❤️

Postat av: Cicci E

Publicerad 2015-05-19 21:57:05

💜

Postat av: Inga

Publicerad 2015-05-20 10:16:20

Du skriver så fint Jocke <3 Håller med Tessan att du skulle kunna bli författare! Dina texter är så ärliga, genomtänkta och vackra trots att dom ofta är så sorgliga och gripande att man bara vill sätta sig ner och gråta. Många kramar till dig och barnen.

Postat av: Petra

Publicerad 2015-05-21 06:16:16

Så fantastisk du är, en riktig kämpe!!!!!! Att ha en målbild låter som hjälper en i stunden borde fler prova!!!!! Kram

Postat av: Catharina

Publicerad 2015-05-21 12:10:17

Jocke....du skriver så otroligt bra. Dina ord och tankar kan säkert hjälpa andra att också hålla näsan ovanför vattenytan.

Det här med målbilder är väldigt bra beskrivet av dig. Jag kan jämföra det lite med att ha hopp. Med en skillnad: Hoppet är något man liksom "överlämnar" i någon annans avgörande. Målbilden, som du beskriver, blir något man liksom själv "bestämt" att "så ska det bli".

Massor av styrka till dig och barnen!

Postat av: maria

Publicerad 2015-05-21 19:51:28

Kloka ord som går rakt in-inga omskrivningar...Ett hopp tändes hur jag kan hantera den tuffa tid som drabbar min familj ( inte cancer men andra tuffa sjukdommar). Hoppas du och barnen kan njuta av en skön sommar

Postat av: Ulrika Svedbo

Publicerad 2015-05-21 21:38:44

Jocke, du har ett otroligt starkt och beskrivande språk. Är tacksam över att få läsa om dina tankar och känslor. Skulle du någon gång få för dig att skriva en bok skulle jag vara den första som köpte den ❤️❤️❤️ Stor kram på dig och barnen! /Ulrika.

Postat av: Maria B

Publicerad 2015-05-23 22:55:43

Ville bara säga att jag läser och förundras av din kraft och förmåga.

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-05-25 09:58:05

Jo allt har nog sin tid Jocke, jag känner hopp och förtvivlan i din text. Inuti statyn formas, stålsätts, och helas en människa fysisk och psykisk. För att tids nog skina mer inifrån o ut än utifrån o studs tillbaka. Kram

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-06-19 08:25:31

Vad klok du är och tack för att du delar med dig. Jag hade glömt min målbild, jag hittade den igen nu. Hoppas ni får en fin midsommar.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela