livmedcancer.blogg.se

Den här bloggen skrivs av Mia och Jocke Samuelsson och det här är vår historia: Hösten 2012 så fick Mia besked om att hon hade livmoderhalscancer. Beskedet kom kort tid efter att hon hade fött vårt andra barn, en son som heter Ville. Innan Ville kom till oss så har vi en dotter som heter Stina. Mia dog av sin sjukdom i januari 2015 efter knappa två och ett halvt års kamp. Jag har valt att driva bloggen vidare för att fortsätta berätta vår historia. En historia som inte avslutas med ett dödsfall utan en historia som skapas kontinuerligt av vår familj. Vill ni maila frågor eller liknande gör det på: [email protected]

Sol,bad och tuffa beslut

Publicerad 2015-07-05 21:52:00 i Allmänt

Idag, eller snarare i natt för klockan är 00.30 när jag skriver det här, skulle jag kunna avhandla mycket saker. Jag kan skriva om hur jobbigt det var att veta att min fru skulle ha fyllt 32 år för några dagar sen (2/7) och hur jävligt det var att ta upp våra barn till graven för visa vår vördnad och att barnen skulle få säga grattis till sin mamma som helt meningslöst har ryckts ifrån dem. Den orättvisa jag känner för deras skull är så svår att beskriva i ord. Visst att jag är drabbad men jag är en tjurskallig fighter som hatar, och då menar jag hatar, att förlora, med andra ord så pallar jag för en hel del skit, därmed inte sagt att jag någonsin kommer förlika mig med vårt öde för det kommer jag aldrig, läs ALDRIG att göra. Jag måste bara tvingas lära mig att leva med det. Men jag undrar varför ska det drabba oskyldiga små barn som aldrig gjort någon något ont? Det är något som jag heller aldrig kommer att kunna förstå att varför ska våra barn behöva växa upp utan sin mamma? Den där otroligt fina, varma person som lärde dem moral och alla likas värde, bland många andra saker förstås. Vart någonstans finns logiken i det!? Svaret är väl att det inte finns någon logik i vårt öde utan det är helt enkelt så att livet inte är en fråga om rättvisa…..
 
Eller så kan jag skriva ännu en gång om hur stark min känsla av ensamhet och övergivenhet är just nu när jag skriver det här. Det är den gamla vanliga visan att vi har haft en kanonbra helg med fina vänner och fantastiskt väder som har innehållit sol och bad i massor, men när lugnet lägger sig så kommer den där känslan av sorg och övergivenhet som jag beskrivit förut ett antal gånger. Men nu kommer jag att göra valet att inte skriva mer om det i det här inlägget. För jag vill fokusera på något som är positivt. Jag har sista månaden känt mig piggare i kroppen, jag har känt mig starkare än tidigare, jag har känt att sorgen smärtar något oerhört fortfarande men när jag tänker på Mia har jag börjat kunna se ljusa, varma och fina minnen från allt vi har hunnit med i vårt liv tillsammans. Det är inte enbart de sorgsna minnena som tar plats. Tidigare har det enbart varit en smärta att få upp minnesbilder när jag har slutit mina ögon, men nu så kan det komma positiva bilder också.
 
Jag har en särskild bild som jag ofta återkommer till och det är att vi är på en brygga ute i St. Anna skärgård i Östergötland. Jag har precis badat och står i badshorts och tittar ut över fjärden. Det är en klassisk sommardag med övervägande sol men det finns även några moln på himlen, de är väluppfostrade och undviker att skugga solen så vi kan få njuta av solstrålarna. Östersjöns bräckta vatten slår emot mina luktsinnen och jag dra in den speciella doften ända ner i lungorna. Jag hör måsar som pratar med varandra och en bit ut åker en motorbåt förbi som låter som bara en motorbåt kan. Mia sitter bredvid mig i en brassestol och blundar upp emot solen. Allt för att få så mycket av den härliga solen på sig som möjligt. Även hon har nyss badat och sitter och soltorkar. Mia ansåg alltid att hon hade så svårt för att bli brun därför tog hon ofta chansen att bättra på brännan. Istället för att titta ut mot vattnet så vänder jag huvudet mot henne och tittar på henne, samtidigt så öppnar hon sina ögon och tittar upp emot mig, vi ler åt varandra men vi säger ingenting. Sen blundar hon igen och jag tittar återigen ut över vattnet. Ögonblicket där våra blickar möts är fantastiskt men väldigt kort. Varför jag kommer tillbaka till den här minnesbilden går inte att förklara för det är relativt länge sedan och vi har gjort många fantastiska saker sedan dess. Det måste vara drygt tio år sedan det skedda och utspelas innan barn, kombi och bostadsrätt.
 
När jag i början hörde alla prata om den där tiden som måste få gå och hur jag tids nog skulle kunna komma på fötter igen kan jag helt ärligt säga att jag dels inte trodde på det för fem ruttna ören och dels blev jag provocerad av den peppningen. Men här är jag idag och har kommit fram till att så är faktiskt fallet. Om det är någon som läser det här och är i en svår situation och finner det här provocerande så ska ni veta att ni har all min respekt att känna så. Jag kunde inte för mitt liv förstå hur ”livet kommer att gå vidare”…… Som jag skrev i ett tidigare inlägg så när jag väl förstod att livet obönhörligt faktiskt går vidare oavsett om man vill det eller inte så gjorde jag ett val. Ett val att just leva vidare. Jag säger inte att det var ett lätt val eller att det inte var smärtsamt att fatta beslutet, för det är det, varje dag. Där har jag så mycket att tacka min fru för som har gett mig så mycket visdom att ha med mig på den här resan. Men det tänkte jag spara till något annat tillfälle att gå in mer på djupet gällande det. Idag eller snarare i natt så konstaterar jag att livet kan erbjuda ljusa stunder även till mig, men det är förbannat vad jag måste kämpa för att få ta del av dem. //Jocke

Kommentarer

Postat av: sessan

Publicerad 2015-07-05 22:13:03

<3 <3

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-07-05 22:55:52

❤️❤️❤️ Så känslosamt och så fint skrivet, som alltid! Håller med sambo, släpp en bok!! Många kramar till er fina grannar❤️❤️❤️Camilla

Postat av: Helen

Publicerad 2015-07-06 06:15:42

Du lyckas få ner dina känslor i ord och jag som läsare blir så berörd. Jag kan känna genom orden din kärlek till din fru, din sorg och dina glada stunder. Och jag är glad över att du börjat tänka på era fina stunder. Det är konstigt vilka minnen som fastnar. Sedan är erat öde bara så orättvist och dina barn borde aldrig fått uppleva det. Kram och va rädd em er . Tillsammans är ni starka

Postat av: stina

Publicerad 2015-07-06 14:30:56

Nu har jag börjat skriva och suddat och börjat skriva och suddat och börjat skriva och suddat, vad skriver man?! Du skriver jätte bra och du förtjänar att få känna dig glad och allt de där (såklart hade du förtjänat att få behålla din Mia också) detta är varför jag suddar hela tiden, kommer lixom inte fram till något men det kanske man inte måste!
<3

Postat av: Hanna

Publicerad 2015-07-06 15:16:20

Tror att det är väldigt nyttigt att skriva av sig om allt man känner och tycker och varit med om. Fortsätt och vara såna kämpar ni är. Kram till dig och barnen.

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-07-06 18:23:31

Tack för så mycket Jocke. Du gör så sjukt bra men svåra val. Och det är åter din Mia som bidrar med ljusa minnen, påverkar dina val o är högst närvarande i dig. Kärlek.

Postat av: Catharina

Publicerad 2015-07-06 23:27:31

Du beskriver så otroligt bra! Jag har aldrig läst något liknande, Jocke! Så innerligt, så känslosamt, så naket men samtidigt så förnuftigt mitt i allt.
Underbart att du har ljusa stunder också.
Du skulle verkligen samla alla dina blogginlägg i en bok. Livet före, under och efter....
All styrka till dig och barnen !!!

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-07-07 02:16:03

De finaste minnerna är de svåraste att då fram i början. Men när de väl kommer fram får man sina små korta stunder av glädje och tacksamhet. Känna ett lugn som består en stund. Kanske ett leende formas på läpparna. Sen återgår man till den vardag man ska försöka skapa på nytt.
Förtvivlan, hopp och styrka blandas till höger och vänster dagligen. Man slåss med sej själv för man "måste" vara stark.... "Och tänka på barnen"
Men stunden man sitter själv i tystnaden när ångest väller över en är det svårt att vara... Just stark!
Det konstiga är att man klarar mer än vad man tror. Så konstigt att man går upp nästa morgon och gör om allt igen och försöker på nytt hitta en ny vardag.
Du Jocke uttrycker dej på ett fantastiskt sätt. Känslor tankar som ramlar ner i text.
Fortsätt i din takt och fin styrka i dina minnen.
/Anna

Postat av: Petra Jacobsson

Publicerad 2015-07-08 09:30:30

Så smärtsamt att läsa men din styrka kommer hjälpa er alla tre!!

Önskar er en fortsatt fin sommar och så kanske vi ses en dag på en badstrand i krokarna!

Postat av: Johanna Ljung

Publicerad 2015-07-08 21:53:51

Tårarna trillar ner för mina kinder när jag läser. Det är så jävla sorgligt men jag sitter ändå här med ett litet leende på läpparna när jag läser om din styrka och ditt sommarminne. Det är så jävla vackert! Du har verkligen förmågan att skriva så att det berör! All styrka och kärlek till er!

Postat av: LindaPinda

Publicerad 2015-07-13 22:55:10

Jag vill bara att du ska veta att jag tänker på er. Ofta. Jag ser ju Ville på dagis nästan varje dag och min Ville pratar mycket om Ville S som han kallar honom. Det känns i mammahjärtat varje gång jag tänker på er. Jag hann inte lära känna Mia så bra men en gladare person får man leta efter. Hon berättade för mig om erat bröllop om hur hon vann nån skrivartävling tror jag att det var och att Ingvar Oldsberg vigde er. Härliga, ljusa minnen..kram till er och all styrka. Du är en kämpe, Jocke!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela