livmedcancer.blogg.se

Den här bloggen skrivs av Mia och Jocke Samuelsson och det här är vår historia: Hösten 2012 så fick Mia besked om att hon hade livmoderhalscancer. Beskedet kom kort tid efter att hon hade fött vårt andra barn, en son som heter Ville. Innan Ville kom till oss så har vi en dotter som heter Stina. Mia dog av sin sjukdom i januari 2015 efter knappa två och ett halvt års kamp. Jag har valt att driva bloggen vidare för att fortsätta berätta vår historia. En historia som inte avslutas med ett dödsfall utan en historia som skapas kontinuerligt av vår familj. Vill ni maila frågor eller liknande gör det på: [email protected]

Föreläsning

Publicerad 2015-12-16 19:15:09 i Allmänt

Någonting "roligt" hände i veckan som var, tro det eller ej. Eller roligt kanske inte är rätt ord utan det kanske mer bör beskrivas som värdefullt och viktigt. Jag fick ett mail från onkologen i Linköping och närmare bestämt från den onkolog som var ansvarig för Mia under större delen av sjukdomstiden. Jag kan inte låta bli att dra på smilbanden åt den livsironi som finns när jag nämner "roligt" och "onkologen" i samma stycke. Lite upp-och-ner vända världen men det är så min verklighet ser ut så jag får passa på och le åt det som roar mig tänker jag...... Skämt å sido så fick jag det här mailet med en förfrågan om att komma till onkologen och hålla en föreläsning om vår historia. För det första så kände jag mig hedrad att läkaren som ställde frågan har ett förtroende för mig att jag kan stå i en timme i sträck och prata för en massa vårdpersonal om cancer och vad den gör med människor i allmänhet och vad den gjort med oss i synnerhet. Det är liksom deras arena och expertis där jag är novis och en gästspelare. För det andra så kände jag en vördnad gentemot min fru som på riktigt har gjort avtryck hos ganska många människor. Hon fortsätter helt uppenbarligen att påverka människor även efter hennes död.

Ja som ni förstår är det ingen högoddsare att jag tackade ja till förfrågan just för att det är viktigt och värdefullt för vårdpersonalen som ska vårda nästa Mia att få höra hur vi upplevde vår resa. Kan vårdpersonalen med hjälp min berättelse och genom vårt perspektiv möta framtida patienters behov ännu bättre så är det klart att jag ställer mig upp och pratar. Nu ska det här inte tolkas fel som om att vi var missnöjda med onkologens arbete, jag kan säga att det är precis tvärtom, de gjorde ett fantastiskt arbete för oss. Men jag tror att perspektiv och erfarenheter kan man inte få för mycket av. Jag kan möjligen tyckas cynisk när jag pratar om att vårda morgondagens Mia men det är den hårda verkligheten som cancern för med sig. Den frågar inte om lov och den ber inte om ursäkt utan den tar bara för sig med den enda avsikten att bryta ner människor fysiskt och psykiskt. Tyvärr så är det så den hårda verkligheten ser ut. I en sådan verklighet behöver man verktyg för att kunna hantera situationen och kan jag vara en liten liten del av den verktygslåda som krävs ja då ska jag vara det.

Därför tänker jag aldrig vara tyst och därför är det viktigt och värdefullt att om läkaren tror att genom att jag berättar vår historia för vårdpersonalen så de i sin tur kan stötta cancerpatienter och dennes anhöriga på ännu bättre sätt, ja då finns inget alternativ till att tacka ja.

Så det blir att skriva och disponera upp en föreläsning, jag vill inte komma oförberedd så att säga.

//Jocke

Kommentarer

Postat av: Petra J

Publicerad 2015-12-16 19:37:23

Så starkt o fint av dig att göra detta!

Postat av: anonym

Publicerad 2015-12-16 19:44:03

Du är fantastisk Jocke,,,dina tankar och åsikter betyder så mycket för många.

Postat av: Virre

Publicerad 2015-12-17 00:07:03

Du har en sån otrolig styrka, glöd och driv. Du är så välformulerad och innerligt ärlig/verklighetsnära, jag tycker du gör helt rätt i detta om du känner att du vill och finner motivation i det. Önskar jag hade ett uns av din styrka makalösa karl❤️ Kramar

Postat av: Lina

Publicerad 2015-12-18 10:56:19

Jag tycker som alla andra att det är väldigt bra att du gör detta. Jag önskar att jag haft lite vägledning när min far låg på lung i Lkpg.. någon som hjälpte med känslorna och sa att de var ok och normala. Väldigt bra att du ger blivande sköterskor och läkare insikt i vad de känslorna betyder.
<3

Postat av: Tessan

Publicerad 2015-12-21 20:38:35

Åh vad stort Jocke. Heja dig! Du kommer klara det galant. Kram.

Postat av: Anna-Karin

Publicerad 2015-12-29 16:37:35

Skitbra!! Heja dig! 👍👍👍 Behövs fler som du!

Postat av: Catharina

Publicerad 2016-01-02 23:06:58

Jocke...vet du vad? Jag förstod att det skulle komma till en punkt där du skulle få frågan <3

Du, om någon, kan återge hur denna hemska sjukdom både tär på och förstör så mycket. Samtidigt finns så många anhörigperspektiv i din berättelse. Du har haft så många "uppgifter" i det här. Dels att bistå din hustru och era barn med all kraft, styrka och förtröstan som bara funnits att uppbåda men också att se hur det har påverkat er som familj, som par och dig som individ.

Du uttrycker en styrka och ett stoiskt lugn mitt i allt, du kan med ett lugn beskriva den fruktansvärda vanmakt som allt detta fört med sig men som också gjort er till dem ni är idag, du och barnen.

Du är en fantastisk människa, jag är säker på att du är en enastående pappa och att Mia inte kan ha haft en bättre make.

Jag hoppas faktiskt att du får fler erbjudanden även om ditt liv naturligtvis också måste handla om ANNAT än cancer.

Jag tror att du har enormt mycket att bidra med till både andra anhöriga (kanske via Cancerfonden?) och till vårdpersonal. Perspektiv får ingen för mycket av.

Jag hoppas och tror också att detta att du delger andra er och din historia gör att du läker lite för varje gång du får bidra.

Cancern tog så mycket ifrån dig, Mia, barnen, alla andra nära och kära.

Din insats behövs, både för andra och för dig själv. Känn av och ge av dig själv det du vill. Tillåt dig att vara DU också och tacka nej om det känns jobbigt.

All styrka till dig och din familj <3

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela