livmedcancer.blogg.se

Den här bloggen skrivs av Mia och Jocke Samuelsson och det här är vår historia: Hösten 2012 så fick Mia besked om att hon hade livmoderhalscancer. Beskedet kom kort tid efter att hon hade fött vårt andra barn, en son som heter Ville. Innan Ville kom till oss så har vi en dotter som heter Stina. Mia dog av sin sjukdom i januari 2015 efter knappa två och ett halvt års kamp. Jag har valt att driva bloggen vidare för att fortsätta berätta vår historia. En historia som inte avslutas med ett dödsfall utan en historia som skapas kontinuerligt av vår familj. Vill ni maila frågor eller liknande gör det på: [email protected]

Lite ljus

Publicerad 2015-04-27 20:08:13 i Allmänt

Igår var det Söndag. Igår var en bra dag! Ja det var den faktiskt. När jag vaknade så kändes det halvdåligt för jag visste att jag var tvungen att prestera en massa saker som jag skjutit upp för att veckan som varit har varit en jävla skitvecka.
Men jag körde igång och kroppen svarade med att hänga med hyfsat. Det var bra väder på eftermiddagen , ungarna lekte med kompisar, jag lyckades fixa studsmattan som varit trasig en längre tid, fick hjälp av grannen, vi snackade skit i solen.

När kvällen kom var jag riktigt trött men hade ändå en bra känsla. Det var riktigt gott! Jag slår mig för brösten och skriker "det var jag värd!!"

Kan vara skönt att skriva något positivt någon gång i halvseklet också.....

//Jocke

Kommentarer

Postat av: Sessan

Publicerad 2015-04-27 21:10:41

Härligt att höra <3

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-04-27 21:31:59

Låter sunt tycker jag. Ta vara på de ljusa stunderna. Tänker på er.. Linda (Ville A:s mamma).

Postat av: Nathalie

Publicerad 2015-04-27 21:32:07

Det är du värd Jocke! Massa styrka till dig och barnen 💜

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-04-27 21:45:13

Härligt att höra! ♡

Postat av: Catharina

Publicerad 2015-04-27 22:01:17

Härligt att läsa, Jocke!!!

Jag tänkte skriva en sak till DIG nu. Det kan vara galet att skriva det jag gör nu men det finns en tanke bakom det.

Jag är inte rätt person att ge dig tips på hur du kan hantera saker. Det kan bara du själv, barnen och er tillvaro avgöra.

Sorgen och saknaden finns alltid där, nu och framöver. Men de två begreppen kommer med tiden att ändra karaktär.

En sak man kan göra, om man har lust, är att skriva dagbok. För hand. Inte på dator. Varför? Jo, med tiden ser man på handstilen hur man mått. Man kan gå tillbaka och titta inte bara på VAD man skrev utan också HUR man skrev det. Om man hade extra hårt tryck på pennan, bokstäverna lutade lite mer åt ett håll eller man kan se att man varit glad man skrivit.

Detta KAN (på sikt alltså) bidra till att man kan sammanfatta sina känslosvängar på ett annat sätt.

Och nu till något viktigt: Mitt i sorg och bedrövelse och SMÅ glimtar av ljus SER man på det man skrev att man så småningom har färre och färre tillfällen då man varit arg, då livet känts hopplöst, då allt varit en enda bottenlös förtvivlan. De ögonblicken (och även perioderna för den delen) kommer fortfarande att finnas, MEN det blir en del i läkningen när man ser att de återkommer men inte lika ofta.

Nu är det väldigt tidigt ännu. Det här är inte heller något som passar alla.

Du har ju din blogg som vi alla som läser hoppas att du ska orka fortsätta med. Den fyller många syften.

Att skriva för hand kan fylla lite andra syften.

Jag gläds med dig att du njöt av gårdagen. Du ÄR verkligen värd det!!!!!!

Postat av: Tessan

Publicerad 2015-04-27 22:46:31

Skönt att läsa att du har ljusa stunder. ❤ Du är värd det! Kram.

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-04-28 08:04:57

Så bra skrivet Catharina - all stød till dig Jocke

Postat av: Therese Götberg

Publicerad 2015-04-28 10:49:55

Underbart Jocke! Du är så klok och fin! Stora kramar från oss

Postat av: linda

Publicerad 2015-04-28 21:20:05

bra skrivet Catharina!
Kram till dig och barnen ❤️❤️❤️

Postat av: Neda M

Publicerad 2015-04-28 22:59:03

Underbart att höra. En sak som jag märkte med mig själv efter att min far hade gått bort, var att jag kände mig skyldig i början när jag mådde bättre. Den delen blir bättre med tiden och man förstår att de hade velat att man kan känna glädje också. All styrka till er 💕💕

Postat av: Petra K

Publicerad 2015-04-29 06:59:54

Åh vad härligt med en BRA dag!!!! Hoppas på fler, det är du värd

Postat av: Frida

Publicerad 2015-04-30 06:21:54

Du är mer än värd att ha en bra dag.

Postat av: Emy

Publicerad 2015-04-30 10:34:26

Fint att du fortsätter skriva Jocke. All styrka till dig och barnen. Hoppas på många fina stunder framöver för er. Det är ni verkligen värda.

Postat av: Prenumerant

Publicerad 2015-04-30 19:47:20

Saker och ting "normaliseras" med tiden. Skönt att du får uppleva såna stunder och det kommer säkerligen flera bra dagar framöver. Sånt är livet 💜

Postat av: Catharina

Publicerad 2015-04-30 23:48:33

Tack till er som gett feed back på min förra kommentar.

Neda M, jag förstår vad du menar. Det är lätt hänt att man känner sig skyldig om man ler vid något tillfälle, kanske t o m skrattar.

Sorg är så individuellt. Jag skrev en gång till en person vars make avlidit: "Ingen annan kan eller ska tala om för dig och er son hur länge eller på vilket sätt ni ska sörja. Det kan ingen annan avgöra."

Och så är det. Tiden får visa.

All styrka till dig, barnen och era nära och kära som saknar Mia <3

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela