livmedcancer.blogg.se

Den här bloggen skrivs av Mia och Jocke Samuelsson och det här är vår historia: Hösten 2012 så fick Mia besked om att hon hade livmoderhalscancer. Beskedet kom kort tid efter att hon hade fött vårt andra barn, en son som heter Ville. Innan Ville kom till oss så har vi en dotter som heter Stina. Mia dog av sin sjukdom i januari 2015 efter knappa två och ett halvt års kamp. Jag har valt att driva bloggen vidare för att fortsätta berätta vår historia. En historia som inte avslutas med ett dödsfall utan en historia som skapas kontinuerligt av vår familj. Vill ni maila frågor eller liknande gör det på: [email protected]

Tumörbörda

Publicerad 2014-11-25 21:57:31 i Allmänt

Jag har lärt mig ett nytt ord, ett ord som menar precis vad jag tror man tänker på när man hör det. När jag hörde tumörbörda första gången för ca 2 veckor så användes ordet för att beskriva den börda tumörerna skänker Mias kropp, hur enkelt som helst, eller? I den situationen när vi satt i möte med läkaren och tumörbörda togs upp så var det rena barnleken att förstå definitionen av begreppet. Men på nått sätt så fastnade ordet lite i min skalle, kanske mycket för att jag inte hört talas om det under drygt två års tid och så bara kom det sådär pangbomkrasch.

Anledningen till att ordet fastnade var att det kändes bekvämt på något sätt. Låter rätt så bisarrt att ens ha ”tumörbörda” och ”bekvämt” i samma resonemang. Men det var ett bekvämt ord för det sätter egentligen fingret på hur vi har våra liv just nu. Vi lider alla av en tung mastig tumörbörda. Cancerfonden har en kampanj med att ”en av tre får cancer men alla drabbas”. Vad är det som dem förmedlar med det? Jo Tumörbörda. När Stina sitter i bilen på väg till Skolan och plötsligt säger sådär genuint ledsamt och nedstämt ” jag vill ha min vanliga mamma tillbaka” så känner hon av den där bördan som tumörerna skänker oss alla. Tumörbördan är då inte bara fysisk utan även psykisk till sin natur. Även fast det inte är själva meningen med begreppet, det riktar bara in sig på den sjuke och dennes tumörer. Men återigen jag tyckte det kändes bekvämt att använda det i ett större sammanhang.

Tumörbördan hos mig har sista tiden varit tung. Jag har börjat känna av två år av press, stress, krav, oro, ångest, ja listan kan göras lång. Kroppen har börjat visa tydliga tecken på utmattningssymtom vilket såklart inte är bra för någon. Men med lite hjälp så har jag försökt sista veckan lägga upp en strategi för att få tillbaka lite ork och för att komma ner lite i varv. Att hitta luft i ett späckat schema kan vara svårt men i det här läget var det nödvändigt att dra fram den gamla klyschan ”egentid”. Vad exakt det ska innefatta får jag se men det kan nog vara allt från att ligga i sängen och glo upp i taket till att ta en fika med vänner.

Tumörbörda är det nya svarta helt klart.

 

//Jocke

Kommentarer

Postat av: prenumerant

Publicerad 2014-11-26 00:14:57

Fint att du har tagit emot lite hjälp för egen del också. Det kan ibland vara svårt att se in i sig själv när det är turbulent utanför. Kan vara bra att andra ögon ser och kan ge råd. Sköt om dig!

Postat av: Mimmi

Publicerad 2014-11-26 09:14:43

Hoppas det blir en god dag för dig och din familj. Den kamp ni går igenom är stor och nästan ofattbar för mig ändå tog jag till mig ordet "tumörbörda"-visst ännu är vi förskonade från tumörer i min familj-men vi har andra problem. Minns första gången dr benämnde min man som"multisjuk"-kunde liksom inte ta det till mig...Inser hur mycket hans sjukdomar förstås påverkar mig men också våra vuxna barn och inte minst våra barnbarn. Alltid en oro.....jag försöker fokusera på mina intressen ibland-det är viktigt för min överlevnad. För några dagar sen var han och fick influensa vaccin-som vanligt blev han utskälld av en kvinna i den långa kön-det var ju till för gamla eller sjuka....Man ser inte att han är sjuk, han ser både ung och fräsch ut men stick honom i fingret och det finns inte ett värde som är ok. Hoppas ni får all den hjälp som ni alla behöver. Barnen behöver säkert bearbeta det som de går igenom med någon proffsig som de känner för troende för-och ni vuxna behöver ett stöd att orka.....Ni verkar så kloka så ni tänker nog på allt....All styrka och värme till er!

Postat av: Jonas

Publicerad 2014-11-26 21:06:41

Vilket tungt ord! Tumörbörda! Vi har levt med cancersjuk dotter i ett år. Du sätter ett ord på något som lägger en ofattbar last på alla närmast i familjen. Speciellt som mamma och pappa märker man nu när vi "ta i träd" börjar se ljuset i tunneln hur ofattbart sliten man är, utbränd och inte tagit hand om sig själv alls under tiden. Man har heller inte kunnat stanna upp och känna efter hur man mår. Fokuset ligger på någon annan som lider så ofattbart mycket mer. Lider så mycket med er! Otroligt starka ni är, ett ord vi har fått höra många gånger. Men vad har man för val!? Sköt om er och fortsätt kämpa!

Postat av: Eva Li

Publicerad 2014-12-01 00:00:01

Hej,
Hittade er blogg först igår och har inte kunnat slita mig utan sträckläst hela. Livet är så djävla orättvist! Varför, varför? Det är så grymt. Tänker på barnen och Jocke och inte minst Mia och all den ångest och sorg hon måste känna.

Jag har en del erfarenhet på det här området. Inte privat men i jobbet. För åtta år sedan var jag med och startade en begravningsbyrå i Linköping. I detta arbete har det alltid varit viktigt att försöka förstå och verkligen sätta mig in i vad de anhöriga gått igenom, och den avlidne. Jag är själv inte "rädd" för döden men har ett kluvet förhållande till den, men har en väldig respekt och har stor ödmjukhet och vördnad inför att mista någon som står en nära. Sedan i somras har jag sålt min halva av begravningsbyrån och har nu ett enmansbolag som enbart erbjuder borgerliga begravningar som officiant där jag skriver ett personligt tal och håller ceremonin. Jag förstår att det för er kan finnas en miljon frågor och tankar som man vill ventilera och få sätta ord på. Jag har massor med kunskap eder mina år och jag finns här om ni vill fråga eller prata och ni finns i mina tankar. Jag blev oerhört berörd av bloggen och tänker på er! Önskar av hela mitt hjärta att Stina, Ville och Jocke får ha kvar sin fina mamma och hustru länge länge..... All kärlek och varma tankar! <3

Postat av: Nina

Publicerad 2014-12-01 13:06:41

många varma kramar❤️

Postat av: Cicci

Publicerad 2014-12-01 18:17:46

♥ Stor kram till er!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela