livmedcancer.blogg.se

Den här bloggen skrivs av Mia och Jocke Samuelsson och det här är vår historia: Hösten 2012 så fick Mia besked om att hon hade livmoderhalscancer. Beskedet kom kort tid efter att hon hade fött vårt andra barn, en son som heter Ville. Innan Ville kom till oss så har vi en dotter som heter Stina. Mia dog av sin sjukdom i januari 2015 efter knappa två och ett halvt års kamp. Jag har valt att driva bloggen vidare för att fortsätta berätta vår historia. En historia som inte avslutas med ett dödsfall utan en historia som skapas kontinuerligt av vår familj. Vill ni maila frågor eller liknande gör det på: [email protected]

Nu är det jul igen å nu är det jul igen

Publicerad 2014-12-07 09:13:06 i Allmänt

Det var några dagar sen det skrevs på bloggen, det har varit en del med både det ena och det andra, det ena som gäller Mia och det andra som gäller helt vanliga familjesaker så som förkylningar, simning, gå på födelsedagskalas, skola, dagis. Det har helt enkelt rullat på med en hel del olika saker, både bra, mindre bra och direkt tråkiga saker. Förra söndagen var det som bekant första advent och Stina tycker det är riktigt roligt (läs obligatoriskt) att julpynta då. Jag har redan skrivit om mitt förhållande till julen men det var länge sedan så här kommer en resumé: När jag var liten så var jag Mr Jul med tomteluva från 1 december, när jag blev äldre blev det inte lika roligt och som ung (yngre) vuxen så behövde jag inte fira jul direkt. Men när barnen kom så kändes det som en vändning och det blev allt roligare. Mia älskar julen och hon är obevekligen ryggraden för julstämningen i familjen. Det är även hon som alltid har hållit i de praktiska trådarna och har koll på till vem vi behöver köpa julklappar till etc etc.

I söndags var det då dags för julpynt enligt Stinas önskemål/outtalade krav/underliggande hot och lotten föll på mig att vara chiefen över projektet. Mia var med hon med men var tvungen och vila i mellan åt så då blev det jag som blev tillförordnad ansvarig. När jag då river i kartongerna med julpynt delegerar ut tomtar till höger och vänster, sätter upp julstjärnor och lyssnar på julmusik helt traditionsenligt så kommer det en riktigt obehaglig känsla, en sådan där som börjar långt nere i magen och sprider sig upp i bröstet. Även fast det var roligt att se Stina och även Ville på sitt lilla speciella tvåårs sätt gå omkring och julpynta så kändes det inte bra. Jag var helt enkelt rädd att vi gjorde det här för sista gången, alla vi fyra. Det är faktiskt så att det inte är en obefogad rädsla heller. Nu tycker inte jag att man ska tänka om, men och kanske, men det är fullt möjligt kanske till och med troligt att det här är sista gången….. den känslan går inte att beskriva med ord.

 

//Jocke

Kommentarer

Postat av: Manolis

Publicerad 2014-12-07 10:13:19

Jag är som Stina. 1 december vill jag ta fram allt julpynt. Granen med de år vi har plastgran. Men i år vill inte min julkänsla infinna sig. Advensljustakarna är framme och guldglittret runt spegeln är uppsatt. Men inget mer. Tar emot att börja dekorera resten av lgh. Tills nu.Då jag läst dina rader Jocke. Inte vet jag hur nästa jul ser ut. Ingen garanti för någon att livet rullar på som vanligt. Nä, här ska julmusiken skvala och julpyntet ska upp ur kartongerna!!!

Postat av: Nina

Publicerad 2014-12-07 11:23:58

Borde lärt mig att gå in o kolla bloggen vid "bättre" tillfällen men vad gör man när vågen av familjen Samuelsson kryper på?! Så här sitter jag med dina ord stickades rakt in i❤️ Och tänker att minnen blir allt viktigare...

Postat av: Mia

Publicerad 2014-12-07 19:44:55

Ursäkta språket, men fy helvete vilken jobbig känsla :-(. Många kramar till er i hela familjen, jag håller tummar och tår för att ni får en fantastisk jul tillsammans.

Postat av: Tessan

Publicerad 2014-12-07 19:51:23

Älskade vänner, Njut av varje minut tillsammans. ❤

Postat av: Hillevi

Publicerad 2014-12-07 20:51:43

Finns inga ord... Vardag, julstök och den där jävla cancern 😔❤️

Postat av: Cicci

Publicerad 2014-12-07 21:11:53

💜 💜 💜

Postat av: Eva

Publicerad 2014-12-07 21:14:01

Varje år jag plockar bort julsakerna så tänker jag precis så, undrar hur livet ser ut när de ska plockas fram igen...önskar så att ni får en fin jul tillsammans💕

Postat av: Vickan

Publicerad 2014-12-07 21:57:16

Usch så hemskt. Ni fina människor...
Tårarna rinner o jag känner så med er.

Fy fan för denna förbannade cancer.

Kram

Postat av: Malin

Publicerad 2014-12-07 22:42:45

Stor kram❤️

Postat av: Eva Li

Publicerad 2014-12-07 23:50:01

Önskar er en fin jul !!!! <3
All kärlek till er fina människor som jag inte känner men känner starkt för i er orättvisa kamp.
Varm kram från Eva Li i Linköping

Postat av: Åsa

Publicerad 2014-12-08 00:13:47

💜💜💜 till er alla

Postat av: sara

Publicerad 2014-12-08 04:26:21

Tänker på er <3

Postat av: Elisabet (följare)

Publicerad 2014-12-08 18:13:53

Önskar er en härlig fridfull jul! Kramar till er.

Postat av: Viveca

Publicerad 2014-12-08 18:32:37

Åh vad ni griper tag... Tänker så på er fast jag bara är en läsare och inte alls känner er. Önskar er allt gott.

Postat av: Petra

Publicerad 2014-12-08 21:10:12

Underbart med advent och stökande, men fyyyyy för de jobbiga känslorna!!!!! Förstår precis din känsla Jocke.....minns när jag fick ett besked en morgon i januari....stod i duschen med tårarna rinnande och tänkte....."vad fan ska jag ta på mig, sista gången jag ser min storebror"!
Nu hoppas jag verkligen att det inte är sista gången ni alla fyra fixar advent ❤️
Kram på er

Postat av: annika olsson

Publicerad 2014-12-08 21:46:45

Många kramar till er 💗💗häls annika

Postat av: Maria

Publicerad 2014-12-09 10:49:05

Visst är det så för många (tror jag...) att just julen är förknippad med återtanke och sorg blandat med det som är mysigt. Minns att min mamma alltid var lite deppig en stund under julen-en stund då hon saknade alla som lämnat jorden. Då som barn förstod jag inte det hela. Men idag är jag den äldsta generationen i min familj och jag minns mina barndoms jular och alla som då var med-minns musik dans fest, god mat och massor av julklappar. Det känns och lägger en känsla av vemod över mig. Att då behöva ha denna känsla som så ung familj känns så förfärligt och jag hoppa innerligt att ett under sker och att ni alla får må bra länge till.....

Postat av: Angelica

Publicerad 2014-12-09 19:50:40

Jag har redan tidigare varit inne och läste både det här och föregående inlägg. Båda gick rakt in i hjärtat och jag kände då att alla ord i världen kändes för futtiga för att vara värda att skriva.

Att de berörde mig så oerhört var bl.a. för att julen är för mig precis som för Stina. Jag tycker det är en helt underbar högtid med pyssel, ljus, bak, stök, julpynt och inte minst att umgås med nära och kära! Att ens försöka tänka mig in i er situation gör mig matt!

När jag förut satt i bilen på väg hem spelades en låt på radion som förde min tanke till er precis som så många andra saker i vardagen. Jag kände bara att jag var tvungen att skriva.

Att ta vara på vardagen är nåt vi alla behöver lära oss och det är nåt ni verkligen lyckats att få mig att inse!

Ni är så otroligt härliga och verkar verkligen ta vara på nuet! Även om jag förstår att det är tungt! Det är också så fruktansvärt orättvist att både Stina och ni ska behöva ha de tankar ni har! Vill att ni ska veta att jag känner så grymt mycket för er! Jag hoppas verkligen att ni får en lugn och härlig jul tillsammans!

Hårdaste kramen till er allihop!

Postat av: Ulrika Svedbo

Publicerad 2014-12-09 21:49:37

All kärlek till er! Hoppas att ni får en skön, lugn och underbar jul tillsammans ❤️❤️❤️

Postat av: Johanna Bringfelt

Publicerad 2014-12-10 08:07:45

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Postat av: Lena

Publicerad 2014-12-10 16:54:06

Hoppas att ni får en skön, lugn och underbar jul tillsammans ❤️❤️❤️

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela