livmedcancer.blogg.se

Den här bloggen skrivs av Mia och Jocke Samuelsson och det här är vår historia: Hösten 2012 så fick Mia besked om att hon hade livmoderhalscancer. Beskedet kom kort tid efter att hon hade fött vårt andra barn, en son som heter Ville. Innan Ville kom till oss så har vi en dotter som heter Stina. Mia dog av sin sjukdom i januari 2015 efter knappa två och ett halvt års kamp. Jag har valt att driva bloggen vidare för att fortsätta berätta vår historia. En historia som inte avslutas med ett dödsfall utan en historia som skapas kontinuerligt av vår familj. Vill ni maila frågor eller liknande gör det på: [email protected]

Feber, splintar o Hotell Vrinnevisjukhuset!

Publicerad 2014-07-31 23:00:45 i Allmänt

Ja, att det är någon högre makt som gillar att jävlas med mig, det har jag redan förstått! Point taken, så nu kan du/den/det väl bara lägga ner så jag kan få casha in mitt karmakonto som vi det här laget borde vara proppfyllt på plussidan. Men nej, jag var väl tvungen att få ”testas” lite extra…

 Jag började känna i måndags när jag vaknade att det var något som inte riktigt stämde i kroppen. Jag var lite trött, hade muskelvärk och kände mig lite ”ur form” eller hur jag ska förklara. Dagen gick och framåt kvällen så kände jag mig och mer hängig så samtidigt som jag stod och borstade tänderna så stoppade jag in febertermometern i örat och upptäckte att jag hade 39 grader. När man som jag går på cellgifter så är det bara att kasta sig på telefonen för att ringa in till onkologen då det kan vara riktigt farligt om mina värden samtidigt är åt skogen. I alla fall, klockan var väl 22.00 när snälla grannen slängde in mig i bilen och vi fick åka till akuten. Där blev jag senare vidareskickad till KK för att få ta prover och få träffa en läkare. (Att de skickar mig till KK beror på min diagnos, livmoderhalscancer) Jag tog en jäkla massa prover sen fick vi vänta en bra stund innan de fått svar och kommit fram till hur de skulle göra. Proverna visade inte tillräckligt dåligt då för att ge mig antibiotika eller blod, utan läkaren frågade om jag ville stanna där över natten för att ta nya prover dagen efter eller om jag ville åka hem…..ja, ni gissade rätt! Jag åkte hem…..dumt misstag!

 

Klockan var ca 01 när vi kom hem och då störtade jag direkt i säng. Natten var hemsk, jag vaknade var o varannan minut och tillslut så visste jag inte ens om jag var vaken eller sov. När jag i alla fall vaknade till ordentligt runt kl 06 så höll jag nästan på att avlida, varje liten millimeter gjorde ont i mig och jag kunde bara få ut små pustar av luft från lungorna för annars hade jag spytt ner hela Jocke då jag låg vänd åt det hållet. Lyckades efter ett par minuter ta mig runt till min vattenflaska så jag fick i mig lite vatten. Jocke vaknade på 2 sekunder och upptäckte att jag inte mådde så bra så han hämtade febertermometern som denna gång visade på 39,7. Samtidigt som han ringde runt till alla olika berörda avdelningar så lyckades jag på något sätt få på mig ett par mjukisbrallor o en tröja för att sen krypa/vanka ner i källaren för att kunna få känna lite svalka. Väl därnere så somnade jag i soffan och vaknade en halvtimma senare och var helt sjöblöt av svett, jag misstänkte först att någon hällt vatten på mig men nej, min kropp toksvettades från varenda jäkla por som den har. Återigen så ställde världens bästa granne upp trots att hon inte ätit frukost på att skjutsa mig till KK, kom in där och fick ett eget rum direkt. Sen togs det återigen en sjujäkla massa prover och de såg att mitt blodvärde var nere på 83 samt att sänkan var högre än gårdagen så de behöll mig där för vidare utredning.

 

De började med att misstänka min njursplint som jag har insatt mellan vänster njure och urinblåsan, för den skulle jag egentligen bytt i augusti men nu fick jag byta den direkt och så kom överraskningen att jag även skulle få en på högra sidan då även det njurbäckenet börjat bli utspänt pga. att en av de där jävla tumörerna ligger och trycker på den högra uretären så det stannar liksom urin i njuren som behöver komma ner, och resultatet blir då smärta samt att kroppen kan reagera med feber.

Sååååå dagen efter när jag fotfarande mådde som en soppåse som legat ute en varm sommardag fick jag så fint hoppa upp i en gynstol för att få insatt TVÅ nya splintar via urinröret……japp ni läste rätt och det är fan den värsta procedur jag vet!

 

Men, efter detta och 5 omgångar antibiotika så vaknade jag upp på onsdagen och mådde riktigt bra! Så jag misstänker starkt att det var den lilla splintuslingen som åstadkom det här! Så som en extra present fick jag även reda på att istället för att byta splintarna var 6:e månad så ska jag byta var 4:e…..yeeyyyyyyyyy!

 

I alla fall, idag torsdag den siste Juli fick jag i alla fall komma hem efter att även fått 2 påsar blod så nu mår jag bra igen! Eller så bra jag kan må trots allt annat skit.

 Må gott i värmen!

 

/Mia

Kommentarer

Postat av: Zandra

Publicerad 2014-08-01 08:13:18

Stor styrkekram till dig, kan inte ens föreställa mig hur det är. Du är stark.
/ Zandra

Postat av: Petra

Publicerad 2014-08-01 09:43:24

Men Mia vilket helvete du går igenom!!!!!!! Sån jäkla tur att du mådde så mycket bättre direkt efter insättningen av de där splintarna!!!! Förstår att det är tufft men bara att härda ut detta byte var 4:e vecka! Många kraaaaamar till dig och familjen!

Postat av: Elisabet

Publicerad 2014-08-01 09:48:16

Vilket skit! Kramar fr en läsare.

Postat av: Helena

Publicerad 2014-08-01 09:48:59

Du är en helt fantastisk människa
Massor av styrkekramar till Dig/er!

Postat av: Therese Götberg

Publicerad 2014-08-02 17:24:23

❤️❤️❤️

Postat av: Pia

Publicerad 2014-08-03 22:25:37

Hur många smällar ska en människa behöva ta- det räcker NU!!!

Postat av: Stina

Publicerad 2014-08-04 19:12:22

Mia ,Mia !!
jag lider med dej, men jag vet att du är en fajter och vet att du fixar det mesta även denna pärs Kämpa på så ses vi snart hoppas jag .Kram Stina

Postat av: Ulrika Svedbo

Publicerad 2014-08-04 22:44:36

Tänker på dig och skickar all kärlek och positiv energi jag kan uppbringa. ❤️❤️❤️
Ingen rättvis fight du fightas men alla åskådare vid sidan av ringen är enbart dina fans och hejar hejdlöst på dig Mia!

Stor kram Ulrika.

Postat av: Manolis

Publicerad 2014-08-06 20:28:33

💞

Postat av: Tessan

Publicerad 2014-08-08 22:01:30

Älskade vän, vad du ska behöva stå ut med massa skit. Saknar dig. Stor kram gullet. ❤❤❤

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela