livmedcancer.blogg.se

Den här bloggen skrivs av Mia och Jocke Samuelsson och det här är vår historia: Hösten 2012 så fick Mia besked om att hon hade livmoderhalscancer. Beskedet kom kort tid efter att hon hade fött vårt andra barn, en son som heter Ville. Innan Ville kom till oss så har vi en dotter som heter Stina. Mia dog av sin sjukdom i januari 2015 efter knappa två och ett halvt års kamp. Jag har valt att driva bloggen vidare för att fortsätta berätta vår historia. En historia som inte avslutas med ett dödsfall utan en historia som skapas kontinuerligt av vår familj. Vill ni maila frågor eller liknande gör det på: [email protected]

TV Soffan

Publicerad 2016-10-11 20:04:35 i Allmänt

Jösses nu har det varit mycket ett tag....... Jag har andats, tänkt och känt mycket cancer senaste tiden. Det har varit jobb med att få bitar på plats gällande vår stödverksamhet för män, nu börjar det likna något så nu ska vi bara få finansieringen av projektet helt klart så vi kan rulla igång det där! Jag har som bekant haft föreläsningar samt att jag figurerat i nyhetstidning där jag pratade om just stödgrupp och föreläsningar. Föreläsningarna skulle jag säga uppskattades väldigt mycket och det är något som jag tycker är väldigt givande då det känns som att historien och budskapet kommit fram när jag stått där och pratat.

Så nu på söndag 16/10 är det dags igen för mig att gästa TV4 morgon där jag och min kompis Niclas (som jag skrev om i förra inlägget) ska prata om vår situation och hur vi väljer att leva våra liv.

Som vanligt så blir det naket (inte bokstavligt) och ärligt från min sida när jag väl sitter där. Det är så viktigt att ta upp anhörigperspektivet för det finns så många människor därute som lever med cancer utan att vara sjuka själva. Det är så viktigt att de människorna känner att de inte är ensamma. Jag har själv känt den ensamheten och den är inte att leka med.

Därför ska ni titta på söndag.

//Jocke

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-10-11 21:33:24

Vilket fint engagemang av dig, klart vi tittar på söndag!

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-10-11 21:45:04

Grymt att se ditt engagemang ! Hatten av👍

Postat av: Mimmi

Publicerad 2016-10-12 16:39:14

Klart jag ska se på TV på söndag....Anhörig rollen är speciell och ofta väldigt tung! Nu är inte jag anhörig till någon med cancer men med en man som har ett antal andra sjukdomar som kommer att "ta" hans liv....Men min bästis på äldre dar kämpar med sin kroniska cancer, vi lever inte ihop men när hennes man inte kan åka med henne på behandlingar så är jag där. Så bra att du lyfter frågan om anhöriglivet-den är så viktig!

Postat av: Petra

Publicerad 2016-10-12 20:02:14

Vet du någon ungefärlig sändningstid?

Svar: Hej!
Tyvärr har jag inte fått det än.
Jocke Samuelsson

Postat av: Lina&Martin

Publicerad 2016-10-14 13:38:02

Givetvis ska vi titta på söndag! Du är en stark människa Jocke!

Postat av: Karin B

Publicerad 2016-10-16 09:29:50

Jag kollade. All styrka till dig och dina barn!

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-10-16 09:38:07

Hej,
Såg er på TV idag. Min historia är lite annorlunda. Jag och min man var skilda då han insjuknade i hjärncancer. Våra söner var 16 och 18 när han blev sjuk och 18 och 20 när han dog. En faktor som försvårade det hela var att vi var skilda, men vi lyckades lyckades hålla ihop som en familj under sjukdomstiden och jag tog hand om allt efteråt. Min roll var inte lätt. Jag delar gärna med mig om hur jag gjorde för att hålla ihop det hela trots att vi var skilda. Bra att ni arbetar för det här.

Postat av: Erik

Publicerad 2016-10-16 09:39:20

Som pappa i samma ålder som dig blir man ju extra berörd. Inte ett öga torrt. Stykekramar till dig och din familj!

Postat av: Mari

Publicerad 2016-10-16 09:47:04

Hej
Såg ert inlägg i Nyhetsmorgon och grät. Förlorade min man i juli och det är så tufft och det känns som att väldigt få förstår hur det är att leva med en sån erfarenhet. När det första reportaget med er sändes såg vi det tillsammans på ett hotellrum i Malmö. Då var vi på semester tillsammans och han var frisk och idag är han död. Cancersjukdomen slår till som en jordbävning och slut omkull en fullständigt. Har fortfarande inte kunnat resa mig även om jag kämpar varje dag och är på väg i rätt riktning. Har också en son som nyss fyllt 12 och det är så orättvist för barnen att behöva uppleva att förlora en förälder så tidigt. Stor kram och tack för att ni orkar prata offentligt om detta svåra.

Postat av: Maria

Publicerad 2016-10-16 09:55:01

Jag tittade och blev sååååå berörd av det ni berättade om. Gick även in och läste på din blogg, och grät även då.
Mr Cancer är en hemsk jä..l!!!!!
Stor kram till er och håller självklart med om att "en person kan inte göra allt, men alla kan göra nånting"

Postat av: Martin

Publicerad 2016-10-16 20:47:00

Hej, fick tips om tv-inslaget och tittade. Jag gör samma resa som ni, min fru dog i januari i år efter att ha fått återfall på livmoderhalscancern i juni 2015. Första behandlingen var våren 2014. Vi har också två barn, en tjej på åtta och en kille på fem. Läste lite på din blogg, tårarna kom ganska snabbt. Du skriver bra.

Svar: Jag beklagar verkligen din frus bortgång. Det finns inget som kan få henne tillbaka men det kan finnas tröst i att veta att man inte är ensam!
Jocke Samuelsson

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-10-16 22:18:40

Jag tror att du har rätt... du gör det för vår skull, alltså de som kanske behöver uppmuntran i sin vardag efter att en sån här sak har hänt (att man förlorat det bästa man har). Men vi som följt dig å Mia, vi vill veta hur Du och barnen mår. Vi vill veta hur din vardag ser ut.. vi vill se dom små små glimtar du delar med dig av.
Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela