livmedcancer.blogg.se

Den här bloggen skrivs av Mia och Jocke Samuelsson och det här är vår historia: Hösten 2012 så fick Mia besked om att hon hade livmoderhalscancer. Beskedet kom kort tid efter att hon hade fött vårt andra barn, en son som heter Ville. Innan Ville kom till oss så har vi en dotter som heter Stina. Mia dog av sin sjukdom i januari 2015 efter knappa två och ett halvt års kamp. Jag har valt att driva bloggen vidare för att fortsätta berätta vår historia. En historia som inte avslutas med ett dödsfall utan en historia som skapas kontinuerligt av vår familj. Vill ni maila frågor eller liknande gör det på: [email protected]

Diskussion

Publicerad 2016-03-29 18:14:06 i Allmänt

På lördag ska jag träffa företrädare för cancerfonden och diskutera kring behovet av anhörigstöd. Anhörigstöd finns såklart i olika former i vården och även utanför vården, till exempel cancerfondens informations- och stödlinje. Men det vi ska diskutera är just anhörigstöd med inriktning mot män och framförallt män med yngre barn. Tyvärr är sanningen den att vår historia inte är unik i sitt slag. Det finns tyvärr familjer som blir sönderslagna av cancern där pappan i familjen står på egna ben med det fulla ansvaret för de gemmensamma barnen. Jag vet att det finns ett behov av att diskutera anhörigstödet i just den situationen som vi och många andra befann och tyvärr befinner sig i. Så jag och två andra män/killar/grabbar som upplever den här situationen med en dödligt sjuk fru ska tillsammans med cancerfonden diskutera och resonera kring det hela. Vi får se vart det hela leder och på vilket sätt vi eventuellt kan ta diskussionerna vidare.
 
Det hela känns väldigt intressant och värdefullt att delta i.
 
//Jocke

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-03-29 18:55:04

Bra!
Jag har cancer och är så sjukt orolig för hur min man ska fixa livet med våra två små om det skulle gå åt skogen. Han pratar dessutom väldigt dålig Svenska och har hela SIN familj på andra sidan jorden. Min finns ju här men vet av egen erfarenhet att det inte är detsamma.
Om jag nu måste dö så här ung och lämna mina barn och min man vill jag i alla fall kunna göra det i vetskap om att de kommer bli ok så småningom med rätt stöd!
Mycket viktigt samarbete - tack för att du orkar fortsätta kampen!

Postat av: Märthy

Publicerad 2016-03-30 07:03:02

Det är du rätt man att göra, du är en tillgång för dom. Lycka till.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela