livmedcancer.blogg.se

Den här bloggen skrivs av Mia och Jocke Samuelsson och det här är vår historia: Hösten 2012 så fick Mia besked om att hon hade livmoderhalscancer. Beskedet kom kort tid efter att hon hade fött vårt andra barn, en son som heter Ville. Innan Ville kom till oss så har vi en dotter som heter Stina. Mia dog av sin sjukdom i januari 2015 efter knappa två och ett halvt års kamp. Jag har valt att driva bloggen vidare för att fortsätta berätta vår historia. En historia som inte avslutas med ett dödsfall utan en historia som skapas kontinuerligt av vår familj. Vill ni maila frågor eller liknande gör det på: [email protected]

Historier och TV produktion

Publicerad 2015-09-15 22:20:00 i Allmänt

Att berätta en historia kan ha många syften. Till exempel att underhålla, skrämma eller varför inte informera. Men oavsett vad syftet är så ska en historia alltid förmedla något till åhörarna. Den ska få en att känna något som inte fanns där innan, oavsett om det är rädsla, ilska, glädje eller sorg.

Någonstans under juni fick jag ett mail från ett TV-produktionsbolag som hade uppmärksammat bloggen och vår historia. Vi pratades vid per telefon och jag träffade personen i fråga över en kaffe för att berätta mer om oss och vår familj. Anledningen till allt detta var ju såklart inte för det höga nöjets skull utan anledningen till att jag blev kontaktad var att de sökte potentiella livsöden som kunde vara en del av TV4:s direktsända gala Tillsammans mot Cancer.

Tillsammans mot Cancer sänds i Sjuan (som är en del av TV4) och samlade förra året in 88,3 miljoner kronor. En ganska fantastisk siffra om man frågar mig! I år sänds galan den 27:e oktober i just Sjuan.

I alla fall så hade jag ett förutsättningslöst möte med en kvinna från produktionsbolaget och helt krasst så pratade jag i cirka en timma och hon grät stora delar av den timmen. Vi skildes åt utan att något blev sagt eller särskilt bestämt. I det här läget samlade hon som sagt in potentiella livsöden. Det dröjde väl några veckor och hon ringde upp och sa att de hade överlagt och vill gärna ha med oss som en del av galan och frågade om jag kunde tänka mig att medverka. Jag hade naturligtvis redan tänkt på saken och hade ett svar. Svaret var ett tydligt och klart ”ja, vi kör på det”.

Det jag tackade ja till var att göra en förinspelad ”minidokumentär” om vår Cancerhistoria som sänds som ett inslag i den direktsända galan. Vi skulle då vara en dokumentär av totalt fem stycken. Sagt och gjort så för två helger sedan kom ansvarig producent och en kameraman hem till oss och filmade under två dagar.

När Stina fick höra att vi skulle vara med på TV så reagerade hon som säkerligen många barn skulle reagera. ”wow ska jag vara med på TV! Kommer mina kompisar att kunna se mig då!?” Vi har pratat om vad det är för sammanhang vi ska vara med och om varför vi ska vara med. Hon är så fantastisk klok min dotter och hon förstod vikten av det och varför det är viktigt att berätta vår historia.

Varför väljer jag då att vara med och varför väljer jag att tillåta att mina barn blir exponerade inför hela Sverige? Det är av samma anledningar till att jag fortsätter att skriva här, jag vill förmedla vår historia till människor (kända som okända) och att de ska få veta om vårt öde och vilket helvete vi har haft. Jag vill förmedla den känsla av hopplöshet när ingenting mer går att göra, när alla alternativ är slut och det enda är att invänta slutet. Invänta slutet och hoppas att det ska vara så värdigt som det bara går, tyvärr fanns inte mycket värdighet kvar i det lidande framförallt Mia men även vi anhöriga fick stå ut med. Jag vill förmedla den avgrundssorg som kommer över en i mellan åt och jag vill förmedla ilskan över den orättvisa som finns i att barnens mamma, deras moderliga trygghet för alltid är bortryckt. Men jag vill även förmedla att även fast det är som mörkast innan gryningen så kan livet återkomma, om man väljer det.

Mitt syfte med att berätta vår historia är varken att skrämma eller underhålla. Jag har ett antal olika syften med det hela. Dels vill jag informera vilken jävligt sjukdom cancer är, dels vill jag få människor att reflektera över vad som är viktigt. Det är viktigt att få vara frisk, det är viktigt med människorna runt i kring dig. Det är i relationer vi växer, oavsett om det är vänskapsrelationer, kärleksrelationer eller familjerelationer. Det är inte i det stora svulstiga som vi finner lycka utan det är i de små vardagliga sakerna som värdet finns.

 Att få vara en del i att försöka samla in så mycket pengar det bara går till forskningen känns både hedrande och inspirerande. Att kunna vända något som är så hemskt och dåligt som vår historia är till något som kanske, bara kanske kan hjälpa andra är definitivt en drivkraft hos mig. Så nu hoppas jag självklart att så många som möjligt bänkar sig framför Sjuan den 27:e oktober och så hjälps vi åt att skänka så mycket pengar det bara går för att ge forskningen en bättre möjlighet att hjälpa fler. För tyvärr är det troliga att det inte är frågan om ni blir drabbade utan när ni blir drabbade av cancer. Antingen som anhöriga eller att ni blir sjuka själva.

 

Syns den 27: oktober i Sjuan.

 

//Jocke

Kommentarer

Postat av: Madeliene

Publicerad 2015-09-15 22:53:14

Grymt 👊

Postat av: anonym

Publicerad 2015-09-15 22:53:46

Du är fantastisk Jocke,,jag kommer att bänka mig framför TV,n och givetvis skänka pengar.
Vi känner inte varandra,,men jag har följt bloggen och jag önskar er all lycka i världen.

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-09-15 22:54:31

Bänkad kommer jag vara. Bra där. Ditt bidrag är av största vikt. I många avseenden.

Postat av: Milla Larsdotter

Publicerad 2015-09-15 23:08:43

I'll be there! 💜

Postat av: Maria Kufver

Publicerad 2015-09-15 23:45:03

Starkt, och klokt. Vi bidrar självklart.

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-09-16 07:22:38

👍💖

Postat av: Carro

Publicerad 2015-09-16 11:39:52

Inskrivet i kalendern. SJÄLVKLART tittar vi och stödjer då.

Postat av: Ann Ramstedt

Publicerad 2015-09-16 11:44:28

Kommer att sitta bänkad!

Postat av: Tessan

Publicerad 2015-09-16 18:08:35

❤️ Kommer sitta med näsdukarna i högsta hugg. Kram.

Postat av: Therese Götberg

Publicerad 2015-09-16 20:24:27

Underbara Jocke! Så klok och stark! Vi kommer också självklart att sitta framför TV då för att titta, lyssna och ge bidrag till en otroligt viktig kamp. ❤️❤️❤️

Postat av: Hanna

Publicerad 2015-09-17 08:16:04

Så jäkla bra . Ni är en familj som kämpat och kämpar vidare och nu hjälpa andra som är i samma sits och få forskningen att gå framåt då har man hjärtat på rätta stället stor kram till hela familjen.

Postat av: maria

Publicerad 2015-09-17 13:13:31

Så viktigt och tyvärr har du rätt-alla drabbas för eller senare av denna tuffa sjukdom-även om fler överlever idag så är det ett högt pris många får betala....Klart vi sitter bänkade och bidrar på det sätt vi kan..

Postat av: Helena

Publicerad 2015-09-17 23:58:17

Viktigt att förmedla dessa känslor som du gör på ett fantastiskt gripande sätt Inte alla förunnat att kunna berätta som du. Vi ska sitta vid Tv då.

Postat av: Natalie

Publicerad 2015-09-18 21:10:59

Du är fantastisk som berättar er historia! Jag har samma historia i familjen och känner också att det är en balansgång när man vill berätta om allvaret utan att skrämmas. Men hellre skrämmas än att försköna verkligheten!

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-09-19 22:18:05

Hejja dig Jocke!

Du är min hjälte. Jag kan aldrig sätta mig in i vad du gått med om men jag kan skicka styrka genom tankar och pengar och att jubla galan!

Lovar att titta och skänka!
är redan månadsgivare till Cancerfonden sedan länge!
Varma kramar från Eva Li

Postat av: Elin Alenteg

Publicerad 2015-09-22 07:46:58

Så otroligt fint och starkt av dig!
Kommer självklart att titta när det sänds och även vara med och skänka!

Många kramar till

Postat av: Catharina

Publicerad 2015-10-01 15:38:29

Tänker på er varje dag, Jocke!!! Jag ska titta den 27:e!!!!!!!! All styrka till dig och barnen!!!!

Postat av: Linda

Publicerad 2015-10-18 11:01:32

Går inte att förställa sig vad ni gått genom och fortfarande gör.
Halkade in på bloggen via TV4 morgon.
Tack för att du delar med dig. All styrka till dig & familjen i fortsättningen.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela