livmedcancer.blogg.se

Den här bloggen skrivs av Mia och Jocke Samuelsson och det här är vår historia: Hösten 2012 så fick Mia besked om att hon hade livmoderhalscancer. Beskedet kom kort tid efter att hon hade fött vårt andra barn, en son som heter Ville. Innan Ville kom till oss så har vi en dotter som heter Stina. Mia dog av sin sjukdom i januari 2015 efter knappa två och ett halvt års kamp. Jag har valt att driva bloggen vidare för att fortsätta berätta vår historia. En historia som inte avslutas med ett dödsfall utan en historia som skapas kontinuerligt av vår familj. Vill ni maila frågor eller liknande gör det på: [email protected]

Avskedstal

Publicerad 2015-03-17 16:22:15 i Allmänt

Här kommer ett tal som jag bad prästen läsa upp på begravningen. Tycker att texten passar in bland resten av inläggen så här kommer den:
 

Den här texten är tillägnad till min älskade fru. Jag klarar inte av att läsa upp det här själv så Andreas kommer att göra det i mitt ställe. För det är jag enormt tacksam.

 Att säga de tre magiska orden ”jag älskar dig” kan göras på oändligt många olika sätt. Det kan vara i förbifarten över ett kort telefonsamtal om hur många liter mjölk man ska köpa med hem efter jobbet, eller varför inte passionerat och innerligt över en middag på tu man hand med levande ljus och vit duk. Oavsett på vilket sätt eller i vilket sammanhang man uttrycker den magi som finns mellan sig och personen man älskar så spelar det ingen roll, så länge det är genuint och ärligt. Just att vara genuin och ärlig mot sig själv och den eller de människor man älskar är fundamentalt, men lika viktigt är det att sätta ord på och kommunicera ut sina känslor till den omvärlden. En sådan sak som att förstå att ”jag är älskad” är bomull för själen för vilken människa som helst.

 Jag minns inte exakt vid vilket tillfälle när jag för första gången sa till Mia att jag älskade henne, men det jag kommer ihåg var att jag själv blev förvånad när orden fullkomligt hoppade ur munnen på mig. Anledningen till min förvåning var så enkel som att vårt förhållande var fortfarande väldigt ungt och det faktum att orden formligen flög ur munnen på mig. Om jag minns rätt så spelade Mia rollen som den förvånade mottagaren helt klanderfritt och tittade storögt på mig med sina klarblå ögon. Ögon som jag för övrigt alltid haft en hobby med att drunkna i. Jag kanske inte formulerade mig varken passionerat eller innerligt men det var rätt och slätt ärligt den saken är odiskutabel. Som tur var så misstyckte inte Mia till min något spontana ärlighet och vi kunde fortsätta att odla vår relation, och som den växte……

 För knappt 2,5 år sedan så ändrades hela vår värld, alla tidigare referensramar och uppfattningar om vad ett ”normalt” liv borde innehålla flyttades steg för steg. Långsamt så bet sig Cancern hårdare fast i Mias kropp och inkräktade mer och mer på hela vår familj. Vad cancern har gjort med Mias kropp är ett obeskrivligt övergrepp, ett övergrepp som fick det mest tragiska och smärtsamma slut. Men nu var det just ”bara” hennes kropp som förtärdes, om man nu kan prata om ”bara” i det här sammanhanget. Från första stund tillsammans med sjukdomen så vägrade hon den sin person, sin själ. Hennes person var med oss ända in i slutet och där var hon obeveklig. Bepansrad med skinande rustning så stod personen Mia stark och stolt pall för allt det hemska och tröstlösa som Cancern med full kraft attackerade henne med. Hon vägrade vara ett offer. Mia brydde sig alltid om alla i sin närhet, hon omfamnade alla med sin omtänksamhet och ödmjukhet väl inlindat i ett presentpapper av energi och med ett snöre av humor. Så var hon för mig och det ändrades aldrig och för det älskar jag henne ändlöst mycket.

Hoppet är det sista som överger en brukar man säga. Men hoppet om att Mia skulle bli frisk släcktes definitivt på sensommaren förra året. Att veta att ens liv är på väg att ta slut inom en snar framtid och hur det känns går inte att föreställa sig för någon annan än för Mia själv. Mia valde att tackla detta faktum med att målmedvetet ta vara på de stunder när hon fick känna sig pigg. Hon var alltid en fantastisk mamma, när hon var med Stina och Ville var hon alltid just där och just då. Hon sög åt sig den energi hon fick när hon var med barnen och hon älskade dem villkorslöst. Hon var alltid en fantastisk fru, och min allra bästa vän. Så gott som varje dag sista halvåret så tittade hon mig allvarsamt i ögonen och sa ”du vet att jag älskar dig otroligt mycket va?” Hon formulerade det som en fråga men menade det som ett påstående och hon sa det på ett sätt som var både passionerat, innerligt, genuint och inte minst ärligt. Vi båda förstod innebörden av det hon sa; att jag för alltid kommer att bära med mig insikten av hur mycket hon älskar mig. Att leva här och nu är något som man med lätthet kan säga men att genomföra det med samma lätthet är inte alls lika troligt. Det vi hade tillsammans var här och det var nu, det visste vi. Morgondagen var ett helt annat liv som fortfarande låg dolt. För vad vi visste så kanske det inte ens kom en morgondag. Jag tror att Mia valde att säga så till mig just för att det enda hon var säker på var att hon var just här och just nu.

 Jag hoppas att andra kan se tillbaka på sina möten med Mia och minnas dem med värme och glädje, för i mina ögon var Mia en stor människa som påverkade andra och spred den där värmen och glädjen vart hon än gick. Jag är övertygad om att de dagarna och de ögonblicken som vi alla har fått med Mia kommer att följa med oss och påverka oss, vart vi än väljer att gå.

 

Jag tror även att hon innerligt önskar att vi alla tar en dag och ett ögonblick i sänder.

 

Det var det gott folk

//Jocke

Kommentarer

Postat av: Mia

Publicerad 2015-03-17 19:18:38

Så fantastiskt vackert Jocke!

Postat av: Eva

Publicerad 2015-03-17 20:03:10

Fantastiskt fint💕

Postat av: Nina

Publicerad 2015-03-17 20:50:07

Tack för att du åter igen gör det möjligt att ta till sig kloka, känslosamma, raka, uppmanande, ärliga ord från dig.

Postat av: Tessan

Publicerad 2015-03-17 21:14:59

Det är en så otroligt fin text och lika bra skrivet som allt annat som kommer från dig. Jag verkligen hör prästen när han läser upp din text och tänker tillbaka på den känslosamma fina begravningen. Saknar Mia så otroligt mycket. Stor kram till dig och dina fina barn. ❤

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-03-17 21:39:50

Tack för att du delar med dig 💜

Postat av: Maria

Publicerad 2015-03-17 22:34:39

Det där är ren och äkta kärlek det ❤️ Du är väldigt duktig på att skriva och beskriva dina känslor. Jag känner varken dig eller Mia, men er kärlek finns det inga tvivel på ❤️

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-03-18 06:37:58

Dina ord går som vanligt rakt in i hjärtat. Får mig att tänka efter. Att ta en dag i taget är vad jag försöker göra. Med Mia i tankarna. Kram till dig och barnen Jocke!

Postat av: Helen

Publicerad 2015-03-19 05:47:48

Vilken vacker text du skrivit och jag berörs av dina ord mycket. Det är inte lätt att få ner känslor i ord men du lyckas verkligen.
Önskar dig och barnen en fin dag

Postat av: Nathalie

Publicerad 2015-03-19 08:27:48

Inget annat än FINT!

Jag är ingen ni känner men så otroligt som ni påverkat mig genom bloggen. Har följt den i 1,5 års tid och tårar har runnit med jämna mellanrum. Skulle jag få önska varsomhelst så skulle jag önska att ni fick Mia tillbaka.

Jag har själv tre kusiner som miste sin pappa i leukemi när de va 5, 7 och 12 år. Idag är de 23, 25 och 30. Allt har inte varit enkelt för dem och deras underbara mamma. Men idag är de starka och har en sammanhållning de fyra som ingen annan. Och är det något som ger mig hopp så är det just dom!

Jag hoppas det ger dig en gnutta hopp om att du, Stina och Ville kommer bli starka ihop och uppskatta varandra på ett oerhört sätt.

Jag önskar er fyra all lycka (såklart Mia också ska ha lycka i himlen💗)!

Massa kramar från mig

Postat av: Lina&Martin

Publicerad 2015-03-19 20:34:48

Vi är tacksamma för midsommarafton på ön. Stina var bara veckor gammal och det var kallt och ruggigt. Jag är tacksam för de timmarna tillsammans, för festerna vi setts på och mötena på maxi! Kärlek 💜

Postat av: Petra K

Publicerad 2015-03-20 13:29:53

Så fint du kan beskriva er kärlek Jocke! Den kommer alltid att finnas kvar.....så stark, så äkta!
Kommer aldrig glömma när den lästes upp, den berörde mig på så många sätt! Tack ❤️

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-03-20 14:39:32

Så fint och så fyllt av kärlek! Om Andreas har ett efternamn som börjar på S och slutar på R är han dessutom en helt fantastisk präst och människa. Även om jag inte vet om det var just han som höll i begravningen och läste upp ditt vackra tal är det hans röst mitt inre öra hör när jag läser dina kärleksfulla ord.

Många varma tankar!

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-03-20 14:41:29

.. slutar på RG ska det stå ovan...

Postat av: Thina

Publicerad 2015-03-22 20:52:45

Jättefint. Tänker på er!

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-03-24 18:04:37

Vackert!
Jag ska försöka bli bättre på att vara här och nu.

Postat av: Catharina

Publicerad 2015-03-24 21:27:33

Jag läste ditt fina tal redan för några dagar sedan, men har inte vetat vad jag ska skriva. För jag VILL skriva till dig!

Du skriver så vackert! Vilken ära för Andreas att få läsa upp ditt fina tal!

Jag hoppas att du har många goda och nära vänner omkring dig och barnen så att ni kan finna styrka i detta svåra, tunga och så fruktansvärt orättvisa.

Mina varmaste tankar till dig, barnen, dina och Mias föräldrar och alla andra nära och kära som lider i det här.

Postat av: Cicci

Publicerad 2015-03-25 10:13:55

<3

Postat av: Madde

Publicerad 2015-03-25 18:55:19

Så fina ord❤️... Tänker på er❤️

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-03-25 22:29:05

Jösses vilket inlägg! Rördes till tårar helt fantastiskt.

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-03-25 22:30:22

HELT fantastiskt

Postat av: Hanna

Publicerad 2015-03-26 08:10:27

Talet är bara hur rörande som helst.
Att Mia var stolt över sin man och trygg att ha dig vid sin sida råder det inga tvivel på.
Massor med kramar till dig och barnen .
Varje dag är en kamp men du har fina barn att kämpa för.

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-03-26 12:26:19

Så otroligt gripande och vackert tal.
Sänder kärlek och styrka till dig och alla omkring dig.
/Elin Alenteg

Postat av: Cathrin

Publicerad 2015-10-18 10:04:40

Styrka till dig och din fina familj. Så sorgligt så jag finner inga ord.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela