livmedcancer.blogg.se

Den här bloggen skrivs av Mia och Jocke Samuelsson och det här är vår historia: Hösten 2012 så fick Mia besked om att hon hade livmoderhalscancer. Beskedet kom kort tid efter att hon hade fött vårt andra barn, en son som heter Ville. Innan Ville kom till oss så har vi en dotter som heter Stina. Mia dog av sin sjukdom i januari 2015 efter knappa två och ett halvt års kamp. Jag har valt att driva bloggen vidare för att fortsätta berätta vår historia. En historia som inte avslutas med ett dödsfall utan en historia som skapas kontinuerligt av vår familj. Vill ni maila frågor eller liknande gör det på: [email protected]

Fem månader har gått

Publicerad 2015-06-22 01:20:32 i Allmänt

Idag är det fem månader sedan det hände. Fem månader av ett brinnande glödande helvete. Det var någon timme eller så innan klockan skulle gå över kl. 24 och bli den 22:e januari när Mia lämnade mig kvar här. Vi var där, jag, Mias föräldrar och hennes syster, i sjukhusrummet samlade runt henne när färgen försvann från hennes ansikte och hennes andning slutade. Smärtan som kom över mig ja säkert alla oss som var där var ofattbar. Det spelade ingen roll att vi vetat i cirka sex månader att den här stunden skulle komma. Det var likt förbannat en så ofattbar smärta som träffade mig när jag sittandes bredvid henne, hållandes på hennes underarm ser hur Mia försvinner från hennes egen kropp. Jag grät okontrollerat för slutet var just där och då och det var så definitivt på ett otroligt grymt sätt. När jag för drygt sju år sedan stod och tittade henne djupt i ögonen och lovade att älska henne tills döden skiljer oss åt så kunde jag aldrig föreställa mig att döden skulle komma och slita isär oss på det här sättet och så mycket i förtid. Men nu så stod jag ändå där bredvid Mias sargade kropp, ensam, lämnad. Allt för att någon jävla cancer tyckte det var nödvändigt att sänka den otroligt starka och självständiga kvinna som jag älskade så fruktansvärt mycket. På något sätt vill man väl alltid hålla kvar i dem man älskar och avsked är alltid något som är jobbigt, i alla fall om du frågar mig. Men ett antal timmar tidigare den dagen så tog jag mig mod att säga till henne det jag fruktade att säga mest av allt;

Älskling, det är ok att släppa taget nu, du har kämpat tillräckligt. Du behöver få vila…..

Jag vet inte om hon hörde mig för hon låg i någon form av sömn/medvetslöshet sen ett tag tillbaka. Men om jag får tro så hörde hon mig och hon visste att jag hade gett henne min välsignelse att hon inte behövde kämpa mer, inte för min skull i alla fall. Att säga de orden var fruktansvärt men jag vet att hon vet vad jag menade med att säga det.

Fem månader av helvete har det varit helt klart, den process och det efterspel som varit efter bortgången har bitvis varit bisarr ur många aspekter. Att jag som är en person som alltid har haft en glöd, en passion i det mesta jag tagit mig för kände inte igen mig själv. Jag kände mig som ett tomt skal utan några förmågor överhuvudtaget. Det fanns ingen glöd, ingen glädje, inget jävlar anamma som tidigare alltid hjälpt mig prestera saker jag trott var omöjligt. Ett tomt grått skal det var vad jag var. Det helvete som vi levt med i knappa två och ett halvt år innan kändes som en havsbris i förhållande till vad jag kände efter hennes bortgång.

Men jag skulle ljuga om det inte funnits ljuspunkter under den här tiden. All den omtanke, kärlek och respekt som jag känt från omvärlden är något som faktiskt får mig att häpna. Jag har så otroligt många människor att tacka för så mycket. Om det så är en kommentar på bloggen som hjälp med matlagning när det behövts som mest så är det otroliga handlingar oavsett. Det är inte just handlingen i sig utan den omtanke som finns bakom. Jag skulle så gärna kunna träffa alla människor som tänkt på oss, pushat oss, hjälpt oss på alla tänkbara och otänkbara vis (vissa kanske inte ens vet att de har bidragit) och titta alla i ögonen och säga att tack för du gjort skillnad, på riktigt!

Jag har ibland tänkt på att det aldrig kommer gå att återgälda allt som vi fått från kända och okända människor. Nästa tanke blir då att de handlingar som människor har gjort är av sådan karaktär att det är inte meningen att det ska återgäldas, de är helt enkelt en gåva till oss. Jag kan inte annat än att ta emot alla tankar, handlingar och andra fantastiska initiativ och känna tacksamhet för det. För det har gjort och gör skillnad. Idag kan jag våga titta ut genom fönstren när jag gått upp på morgonen efter ytterligare en natt med alldeles för lite sömn (ja sömnen lyser oftast med sin frånvaro) och ändå känna att det här kommer bli en bra dag. Att få känna den känslan igen är fantastisk! Jag vet även att min kära fru är med mig och jag kan känna att hon ler hela hon för att jag kan börja tänka och känna positiva saker igen.

 

//Jocke

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-06-22 03:22:55

Så underbart att höra att du/ni kan se positiva glimtar.

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-06-22 06:03:49

❤️

Postat av: maria

Publicerad 2015-06-22 09:14:25

Så starka ord, smärtan känns i varje cell! Men du förmedlar även hopp,det tar tid att sörja. Det får ta tid-den tid som behövs! Det gamla sorgeåret med sorgband hade sin "funktion", det förstod jag inte som ung.....Klart Mia är med dig och barnen-precis som min mamma skrev- jag finns där bredvid er i en annan dimension! Hoppas solen lyser på er!

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-06-22 10:08:27

Kärlek till er 💜

Postat av: Anki

Publicerad 2015-06-22 14:41:31

Jag tror ingen av oss som varit där (direkt eller indirekt via bloggen) känner att vi vill ha ett tack. Jag tror att "tacket" ligger i känslan av att kunna vara där och stötta någon. Genom att ni bjöd in oss till ert liv och kämpande har vi fått förmånen att sätta våra egna liv i ett annat perspektiv och sätta värde på och vara tacksam för den vanliga vardagen med dem vi har runt om oss.

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-06-22 18:45:38

En massa kärlek till dig och din familj!

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-06-22 20:35:47

Du skriver på ett sådant sätt att det berör så starkt. Språket flyter och det är så behagligt och spännande att läsa. Missförstå mig inte, det är hemskt det du skriver och hela resan, vill bara berömma dig för ditt sätt att skriva, det är något utöver det vanliga.

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-06-22 22:18:57

Tack för att du delar med dig!
Känner inte dig... Kände inte Mia.
Men du... Ni har berört även mig och jag kikar in då och då för att se om du delat med dig av något nytt.
Kämpa <3 /Caroline

Postat av: Nina

Publicerad 2015-06-24 00:49:39

Den där vågen. Av allt. Tack.

Postat av: Johan n

Publicerad 2015-06-24 12:57:41

Tunga ord, å inte ett öga är torrt efteråt. Men jag blir glad i hjärtat när man ändå läser att du går med bestämda steg framåt, och ibland med ett om så litet leende i fejset. / Johan

Postat av: Petra Jacobsson

Publicerad 2015-06-24 13:44:33

Som jag ryser när jag läser dina ord!!

Postat av: Tessan

Publicerad 2015-06-24 21:08:40

5 månader... Det är fortfarande så overkligt.
Skönt att läsa att ni har ljusa stunder och att du känner att Mia är med er. Efter seansen som Mia och jag ordnade för tjejgänget för några år sen och alla oförklarliga saker mannen nämnde då om släktingar mm så tror jag verkligen att hon är med nu. Jag väntar bara på att hon ska "spara mig i ansiktet" som hon sa sista gången vi sågs.. (intern möhippahändelse). Stor kram till dig och barnen. Å du, jag är glad att ni fick lite extra pengar i kassan så ni kunde få mysiga stunder tillsammans. Både för er själva och med Ville och Stina. ❤

Postat av: Vickan

Publicerad 2015-06-25 07:12:10

All kärlek o massa kramar till er.

Postat av: Märthy

Publicerad 2015-06-27 09:17:20

Vilken kille du är, du borde ge ut allt ni skrivit i bok form. Tårar trillar när man läser detta. Kram till er alla ❤️

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-07-02 22:41:16

Tänker på er 🌸

Postat av: Petra Karlstrand

Publicerad 2015-07-03 06:33:14

Så starkt skrivet Jocke!!!! Du är en kämpe som orkar dagarna och en underbar pappa till era fina barn! Kram och styrka ❤️

Postat av: Catharina

Publicerad 2015-07-04 01:33:36

Jocke, det gläder mig att läsa att du tillåter sig att vara glad när du kan. Och ha ALDRIG dåligt samvete för att du mår bra ibland. Jag är säker på att Mia ler, var hon än är, och är glad för att du kan finna ljuspunkter. Man behöver glädjen också.

Vi som följer dig här på din blogg är många! Och alla tror jag blir lika tagna av din berättelse, av din otroliga livshistoria.

Hoppas du och barnen kan njuta av lite ledighet tillsammans.

Kram!

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-07-04 22:04:00

Härligt att läsa att du börjar hitta ljuspunkter i din tillvaro igen. Jag tror att Mia önskar det mest av allt. Lite lycka för dig och barnen.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela