livmedcancer.blogg.se

Den här bloggen skrivs av Mia och Jocke Samuelsson och det här är vår historia: Hösten 2012 så fick Mia besked om att hon hade livmoderhalscancer. Beskedet kom kort tid efter att hon hade fött vårt andra barn, en son som heter Ville. Innan Ville kom till oss så har vi en dotter som heter Stina. Mia dog av sin sjukdom i januari 2015 efter knappa två och ett halvt års kamp. Jag har valt att driva bloggen vidare för att fortsätta berätta vår historia. En historia som inte avslutas med ett dödsfall utan en historia som skapas kontinuerligt av vår familj. Vill ni maila frågor eller liknande gör det på: [email protected]

Saknad

Publicerad 2015-07-25 00:18:17 i Allmänt

Saknaden gör så fruktansvärt ont. Att sakna är att inte riktigt få vara hel, att inte riktigt nå ända fram. I vetskapen om det, så gör saknaden än mer ont. Det blir ett tomrum i en själv som är svår att fylla. Vissa kanske fyller tomrummet med substitut såsom sprit, droger eller tillfälliga förbindelser. Men jag tror att det är just substitut som gör saknaden mer påtaglig och gör en själv än mer sårbar. Att inte våga möta mörkret som saknaden för med sig utan att doppa handen i bensin för att sedan tända eld på sig själv för att få något litet ljus i mörkret, det är förstår vem som helst inte är bra.

Men saknaden är även ett kvitto på att det finns en omtanke, en kärlek till den man saknar. Att sakna något som är en väldigt kärt är i sig en fin handling. Att våga släppa fram saknaden efter någon visar på att det funnits någonting fint en gång i tiden. Det blir naturligt att sakna den man håller av när man inte är med den personen. Det är baksidan på myntet helt enkelt.

//Jocke

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-07-25 14:10:39

Så fint skrivet.

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-07-25 23:36:19

Kärlek till dig 💞

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-07-26 01:08:57

Så otroligt klokt skrivet! Jag har aldrig kommenterat förut, men känner mig så träffad då jag fasar inför begravningen av min pappa som dog i cancer för några veckor sedan Man måste igenom det jobbiga, även om jag helst vill fly...

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-07-26 19:38:45

Oerhört fint formulerat - att älska är också att ha modet att känna och sakna.

Postat av: Tessan

Publicerad 2015-07-26 21:41:36

❤️

Postat av: AH

Publicerad 2015-07-27 21:53:53

Hittade eran blogg via Google och har läst inlägg ni skrivit. Det tar så i hjärtat att läsa.
Är så ledsen för din skull och för era barns skull. :(
Min systers man blev diagnostiserad med cancer för fem månader sedan och han har nu palliativ vård. Det känns så orättvist att unga ska drabbas av skit cancer. I en ålder man föreställer sig att man inte drabbas av cancer!
Jag är så förstörd och rädd över situationen och förstår inte hur man som man/hustru tar sig igenom en sån händelse. För det första att det är hans liv som tar slut, min syster förlorar sin livspartner och deras barn är så små så de kommer inte ens att minnas sin pappa.
Ville bara lämna spår efter mig.
Kram till dig!

Postat av: Natalie

Publicerad 2015-07-27 23:08:49

Så fint och träffsäkert du beskriver, känner så väl igen mig. Tomrum i själ och hjärta som man vill fylla, men det går inte. Sorgen är kärlekens pris. Och Saknaden och Tomheten. Verkligen baksidan av myntet!

Postat av: Catharina

Publicerad 2015-07-27 23:22:02

<3 <3 <3

Postat av: Lina

Publicerad 2015-07-28 10:38:37

Jag blir tagen av varje inlägg du skriver. Kärleken mellan är måste varit något utöver det vanliga ❤️

Postat av: maria

Publicerad 2015-07-28 13:15:36

Så kloka tankar och ord. Tyvärr måste sorg genomlevas för att man sen ska kunna hitta nya stigar att vandra på- att fly går inte verkligheten kommer alltid i fatt en.Så du är så klok fast det förstås är tufft.

Postat av: Petra K

Publicerad 2015-07-30 09:36:47

Fint skrivet Jocke......sorgen är verkligen tuff och kommer ibland som en käftsmäll utlöst av en doft, en låt, ett ord...... Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela