livmedcancer.blogg.se

Den här bloggen skrivs av Mia och Jocke Samuelsson och det här är vår historia: Hösten 2012 så fick Mia besked om att hon hade livmoderhalscancer. Beskedet kom kort tid efter att hon hade fött vårt andra barn, en son som heter Ville. Innan Ville kom till oss så har vi en dotter som heter Stina. Mia dog av sin sjukdom i januari 2015 efter knappa två och ett halvt års kamp. Jag har valt att driva bloggen vidare för att fortsätta berätta vår historia. En historia som inte avslutas med ett dödsfall utan en historia som skapas kontinuerligt av vår familj. Vill ni maila frågor eller liknande gör det på: [email protected]

För dina närmaste

Publicerad 2014-09-14 23:48:00 i Allmänt

Jag tänkte inte i det här inlägget skriva om hur läget är eller för den sakens skull skriva om oss överhuvudtaget. Under de här åren har jag läst, studerat, filosoferat och letat efter behandlingar som kanske, bara kanske skulle kunna hjälpa Mia att bli fri från Cancern. 
 
Tyvärr är slutsatsen att det inte finns någon quick fix eller mirakelmedicin, visst man ska aldrig förlora tilltro eller hopp men svaret är att det krävs intelligenta människor som slår sina kloka huvuden ihop och letar efter en lösning. Den forskningen är såklart inte inte gratis, särskilt inte när cancer är ett samlingsnamn på cirka 200 olika sjukdomar. Just Livmoderhalscancer ÄR en cancersjukdom som faktiskt skulle kunna gå att utrota, i alla fall enligt en artikel i en medicinsk tidskrift jag läste. Svaret just nu är vaccinet som numera ingår i det allmänna vaccinationsprogrammet och som vaccinerar mot de HPV virusen som orsakar ca 70 % av diagnosen livmoderhalscancer. Resterande 30% täcks in med så kallade nationella screeningprogram, med andra ord kallelse till cellprov för alla kvinnor från 23 års ålder. Dock ger detta inte ett fullständigt skydd. Mia har gjort allt hon kan och lite till men ändå kommer kampen gå förlorad för henne. 
 
Det behövs med andra ord mer forskning så kommande generationers kvinnor inte behöver genomlida det Mia går igenom. Jag vill därför slå ett slag för att donera en summa till Cancerfonden som finansierar många forskningsprojekt. Skulle ni inte donera för Mias skull så gör det för er egen skull, för din fru, din syster, din mamma. Eller varför inte för din son eller dotters flickvän, din svärmor eller din vän. Men viktigast kanske är att göra det för din dotters skull. Inga föräldrar ska behöva begrava sina barn. Så är det bara!
 
Så snälla, vi har kraften att se till att den här sjukdomen bara kommer stå i historieböckerna men tyvärr också i våra minnen för de som förlorat kampen.
 
Http://www.cancerfonden.se/sv/Stod-oss/insamlingar/?collection=7256
 
 
//Jocke

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2014-09-15 08:03:31

Det är en uppmaning vi alla borde ta till oss, tack för de kloka orden. Jag tänker absolut bidra. Vi måste hejda den här förbannade sjukdomen som förstör för så många!

Postat av: Petra, tidigare Smedjan

Publicerad 2014-09-15 09:03:35

Jag är stolt månadsgivare till Cancerfonden sen några år! Önskar innerligt att forskningen skulle få ett stort genombrott och att fler människor skulle slippa bli sjuka eller få bli friskförklarade från cancern NU!

Postat av: Nina

Publicerad 2014-09-15 13:26:52

Det finns faktiskt mycket vi kan göra när man i ett läge först känner sig lite eller rättare sagt mycket handlingsförlamad. Tänker på vad ni tipsat oss om tidigare och får ihop det med ge blod, bidra till forskningen, och ta vara på varandra. Kan vi alla checka av dessa med gott samvete ger vi cancern en rejäl omgång till samtidigt som vi kanske är lite snällare mot oss själva och andra.

Postat av: Steffi

Publicerad 2014-09-15 15:16:18

Finns två jätteduktiga tjejer på Facebook som har gruppen "Jag bär TEAL" de gör armband som ger hopp och alla pengarna de får in för armbanden skänker de till forskningen för just gynekologisk cancer. En sida jag absolut rekommenderar och jag har själv sponsrat med två armband i nuläget, men fler kommer de att bli. :)

Detta går till en bra sak och ändå får man något fint. Två flugor i en smäll så att säga.

Kommer givetvis fortsätta skänka varje månad till Cancerfonden också, men ville uppmärksamma de duktiga tjejerna lite också .

All kärlek och styrka till er familjen Samuelsson ❤️

Postat av: Andreas

Publicerad 2014-09-15 15:53:50

Bra skrivet mkt tänkvärt. Självklart skänker jag och min familj en slant till Mias insamling för att visa vårt stöd och för att forskningen skall gå framåt.
Många kramar

Postat av: Kim Johansson

Publicerad 2014-09-15 18:27:00

Mycket tänkvärda ord!
Ta vara på den sista tiden tillsammans o göra det ni tycker är roligt.
Kommer alltid att minnas dig Mia o tycker att det är hemskt sorgligt....

Postat av: Mamafilippa

Publicerad 2014-09-15 20:51:54

Inte för att det hjälper er, men efter att ha läst några inlägg så sitter jag här och gråter! Så hemskt och sorgligt. Vet inte vad jag ska skriva mer än att jag önskar er lycka till och tänker på er!

Postat av: Camilla J

Publicerad 2014-09-15 21:59:43

Tänkvärda ord från en klok man. Självklart så donerar jag och familjen till Mias insamling för att visa stöd och hoppas att de någon gång hittar bot mot denna vidriga sjukdom.
Styrkekramar till Er

Postat av: sofi, kärrvägen

Publicerad 2014-09-16 14:13:26

Ni är så kloka och medvetna i allt elände, vi tänker på er och ska givetvis bidra till fonden, det är det minsta vi kan göra! Varmaste kramar

Postat av: Erica

Publicerad 2014-09-16 21:15:45

Ni är så starka som orkar berätta om er kamp!
Man bli påmind om hur skört livet är och hur mycket man ska uppskatta det goda i livet. Det rusar så lätt förbi i alla vardagsstress vi lever i.

Kärlek o styrka till er familj!

Postat av: Lovisa Bjälke

Publicerad 2014-09-18 01:03:17

Har följt bloggen sedan ett halvt år tillbaka. Vet egentligen inte varför jag inte skrivit tidigare. Mia var min handbollstränare en liten period tillsammans med Linda, för väldigt länge sedan, hon var en riktig förebild för mig.
Den glädjen hon sprider runt omkring sig är helt fantastisk. Att eran familj drabbas av den här vidriga sjukdomen är helt förskräckligt. Även om jag inte känner Mia så har jag tänkt väldigt mycket på er.
Ta vara på tiden och ta vara på glädjen hon sprider! <3

Lovisa Bjälke
(Hultic F90 :))

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela