livmedcancer.blogg.se

Den här bloggen skrivs av Mia och Jocke Samuelsson och det här är vår historia: Hösten 2012 så fick Mia besked om att hon hade livmoderhalscancer. Beskedet kom kort tid efter att hon hade fött vårt andra barn, en son som heter Ville. Innan Ville kom till oss så har vi en dotter som heter Stina. Mia dog av sin sjukdom i januari 2015 efter knappa två och ett halvt års kamp. Jag har valt att driva bloggen vidare för att fortsätta berätta vår historia. En historia som inte avslutas med ett dödsfall utan en historia som skapas kontinuerligt av vår familj. Vill ni maila frågor eller liknande gör det på: [email protected]

Blod och sen middag på det

Publicerad 2014-11-07 11:28:50 i Allmänt

Nu sitter jag bredvid Mias säng uppe på vrinnevisjukhuset och tittar på när hon sover. Idag är det blodtransfusion, antibiotika, blodförtunnande och möte med läkare som gäller. Känns som gediget fredagsgodis! Nu så ska (!?!?) propparna vara under kontroll och förhoppningsvis lösas upp vartefter, det är ju inget som går på en fikapaus direkt, men men...... Det är tydligen en förhöjd risk för proppar när man har tumörsjukdommar samt när man går på cytostatika. Mia är ju spot on på den beskrivningen så det är ingen slump att propparna dök upp just där de gjorde.

Jag pratade med en gammal vän i veckan, det var ett tag sedan vi pratades vid så det var väldigt roligt. Hon sa uppriktigt att hon hade blivit en bättre vän, fru och mamma av att läsa det vi skriver om här. Att ta vara på de små stunderna och uppskatta de små ögonblicken. Jag måste säga att det känns riktigt stort för mig. Mitt i skiten så finns det något bra vi kan dela med oss av. Jag tror vi har skrivit det förr men bloggen har ju gått från en informationskanal för de närmaste till att uppenbarligen påverka människor till, som de själva upplever det, någonting bättre. Jag vet inte om det är rätt att säga att det skänker tröst men jag känner ändå en bra känsla över det hela. Passar på att än en gång tacka för alla fina kommentarer, vi orkar lite mer tack vare dom!

När vi är klara här någon gång under eftermiddagen så var önskan från hårdkokte fru Samuelsson att vi ska gå på restaurang, bara hon och jag. Måste säga att hon är den coolaste människan i världen. Från en ytterlighet till en annan......

Vi får hoppas att vi kan bistå hennes önskan!

//Jocke

Kommentarer

Postat av: Helen

Publicerad 2014-11-07 14:59:08

Jag har följt er blogg en tid nu, och jag måste säga att jag blir otroligt imponerad av både Mias inställning till denna skitsjukdom, din förmåga att stötta henne, och er tillsammans som föräldrar!!
Jag träffar nästan dagligen personer som befinner sig i samma situation som ni, genom mitt arbete, och jag önskar att en del hade haft den styrka ni har att möta det svåra, prata om det och ta tillvara på tiden tillsammans med familjen!
Hoppas ni får ett mysigt restaurangbesök.

Svar: ❤️
Jocke Samuelsson

Postat av: Stina

Publicerad 2014-11-07 16:12:57

Hej
Har följt bloggen ett tag och har själv som du skriver här att din vän blivit påverkad och faktiskt försökt ta tillvara på tiden man har istället för att gnälla bort den! Men det är svårare än vad man tror.
Men har hela tiden tänkt...vad skriver man...jag kan inte skriva att jag förstår för jag har inte varit i samma sits men man känner verklig medkänsla och jag hoppas av hela mitt hjärta att ni ska få gå ut å äta middag ihop!!!
Kämpa på, vilket ni redan gör så de känns futtigt men ni är otroligt starka!
Tack för att ni orkar skriva, det får en att tänka efter verkligen!
Känner inte er men KRAAAAM och det behöver ju inte tilläggas att ni ska ta hand om varandra för det gör ni ju redan!!!
/Stina

Svar: ❤️
Jocke Samuelsson

Postat av: Andreas

Publicerad 2014-11-07 17:11:30

Ni ä så grymt starka och att ni delar med er av det svåra och på det sättet ni gör det är helt otroligt! Instämmer också att man får sig en tankeställare på livet! Hoppas ni får ert restaurangbesök❤️ Kramar o styrka i mängder från grannarna!

Postat av: Lina&Martin

Publicerad 2014-11-07 17:25:16

Ni är tamigfaen bäst! Njut av eran middag och kramas massor=)

Postat av: Malin

Publicerad 2014-11-07 18:23:08

Ni är grymma båda två!
All kärlek till er!!!

Postat av: Hanna

Publicerad 2014-11-07 19:33:48

Ni är helt galet bra. O som jag sa till Mia när vi var där o fika. Om vi hamnar i samma sits som er så ska fasen vi med kämpa som ni gör. Ni är grymma!!! Kram till hela familjen .

Postat av: Eva

Publicerad 2014-11-07 19:42:20

Hoppas ni får en fantastisk kväll tillsammans💕

Postat av: Eva Roxberg

Publicerad 2014-11-07 20:33:46

Känner er inte personligen. Har kommit i kontakt med er blogg genom Lisa Svensson. Är närmare 60 men ändå ger er blogg mig så mycket. Ju äldre jag har blivit ju mer passar uttrycket "fånga dagen" in. Bloggen visar ju att uttrycket verkligen stämmer in.

Postat av: Manolis

Publicerad 2014-11-07 20:39:04

Min inställning till livets små spratt som förut tedde sig STORA som höga berg i Alperna är nu mer små kullar som jag kliver över lätt. Ständig med familjen Samuelssons dagliga kamp i mitt minne. Ibland blir jag arg på mig själv när jag tänker på att jag spenderat så mycket energi på bagateller. Att jag inte tagit tag i saker tidigare. Önskade att jag lärt mig det utan att Mias kamp, er kamp. Hoppas ni fick njuta av resturangbesöket ❤️

Postat av: Angelica

Publicerad 2014-11-07 21:30:27

Som jag så många gånger förrut sagt tycker jag Mia är otroligt grym!
Även du Jocke, är precis som Mia en helt fantastiskt och grym människa!!!!

Ni tillsammans måste klå de flesta! Den styrkan ni har tillsammans är verkligen beundransvärd!!!!

Fortsätt som ni gör och ta hand om varandra och ta till vara på studerna!

Hård kram från mig till er!

Postat av: Cattis

Publicerad 2014-11-08 00:49:45

Jag tänker på er varje dag , känner inte dej Jocke men vilken fantastisk kille du verkar va! Och dessutom vilken kvinna du har till fru ! Jag har tack vare er blogg börjat tänkt mer på dom små sakerna i livet som man ska va tacksam för.Vill ge er och era barn en jätte kram och hoppas ni fick en fin middag.

Postat av: Smulan

Publicerad 2014-11-08 07:26:30

vilket jävla elände ni går igenom. Alla ord verkar så futtiga. Men shit vad ni tar skiten bra. Inte gömma undan inte gräva ner. Utifrån bloggen verkar ni rakryggat hantera alla de motgångar och små glädjeämnen som trots allt finns mellan varaven. Så förtroendefullt så fint. Ni har ju själva skrivit det och många har vittnat om det. Ert sätt att så naket dela med er av just ert livsöde, är viktigt, och jag tror att världen skulle vara en finare, mer tillitsfull plats om fler vågade ha ert förhållningssätt till varandra, till livet och till kärleken. Hang in there! Och hoppas att käket igår blev gott!

Postat av: Malin

Publicerad 2014-11-08 07:56:58

Vilka fantastiskas människor ni verkar vara! Sådan Fru och sådan Man❤️ Otroligt fint att ni orkar och vill dela med er av eran situation till oss! Ni berör verkligen och får oss andra att tänka en extra gång! Ha en fin och trevlig helg! Stor kram å lycka till!

Postat av: Maria

Publicerad 2014-11-08 12:05:58

Att orka se det positiva i allt är en sån styrka! Ni är mer än beundrans värda! Hoppas kvällen blev bra och om den inte blev av så finns fler tillfällen. För mig som 60+ ger det åter insikten av att hur förskonad jag och min gubbe är även om han är sk multisjuk-all styrka och kärlek till er!

Postat av: Mia

Publicerad 2014-11-08 15:54:02

Hoppas ni fick en underbar & minnesvärd middag igår. Tänker på er mina fina vänner. ❤️

Postat av: Lotta Rydgren

Publicerad 2014-11-08 15:54:08

Har sagt det förut och jag säger det igen: Tänker och tänker och tänker på er.

Postat av: Petra

Publicerad 2014-11-08 20:26:55

Hoppas verkligen att ni kom iväg på en mysig middag tillsammans!!!! Det gäller att ta alla tillfällen i akt, och ni är mer än värda det!!!!!

Postat av: sofi, kärrvägen

Publicerad 2014-11-08 22:12:16

Hoppas att middagen blev av, att ni fick en härlig middag där ni kunde se in i varandras ögon och tänka på något annat, känna sig som vilka som helst för en stund!
Ni är bara helt underbara och en stor inspiration säkert för många, också för oss! Tack för att ni delar med er, fortsätt att kämpa!
Önskar vi kunde skicka lika mycket energi till er som ni ger alla!

Varma kramar till er

Postat av: LillaMy

Publicerad 2014-11-09 22:42:30

Ta hand om varandra, känn glädje för varje ögonblick ni får tillsammans.
"Den som kan glädjas åt lite,
har mycket att vara glad åt."
Tack för allt ni delar med er. Styrkekramar till er.

Postat av: LillaMy

Publicerad 2014-11-09 22:42:57

Ta hand om varandra, känn glädje för varje ögonblick ni får tillsammans.
"Den som kan glädjas åt lite,
har mycket att vara glad åt."
Tack för allt ni delar med er. Styrkekramar till er.

Postat av: Therese och Jocke Götberg

Publicerad 2014-11-10 20:21:48

Det är så sant, er styrka ger oss styrka! Ert mod ger oss mod! Det tåls att säga om och om igen, ni är helt fantastiska!
Tusen tack för att ni delar era tankar, känslor och erfarenheter med oss. ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
Stora kramar från Therese och Jocke

Postat av: Therese

Publicerad 2014-11-13 22:00:33

Kram från mej Tessan ( din gamla klasskamrat)till er!!!❤️🌹🌹🌹

Postat av: Kerstin (Kerry)

Publicerad 2014-11-15 10:16:57

Often on my mind! Wish you the best!

Postat av: Kerstin (Kerry)

Publicerad 2014-11-15 10:16:58

Often on my mind! Wish you the best!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela