livmedcancer.blogg.se

Den här bloggen skrivs av Mia och Jocke Samuelsson och det här är vår historia: Hösten 2012 så fick Mia besked om att hon hade livmoderhalscancer. Beskedet kom kort tid efter att hon hade fött vårt andra barn, en son som heter Ville. Innan Ville kom till oss så har vi en dotter som heter Stina. Mia dog av sin sjukdom i januari 2015 efter knappa två och ett halvt års kamp. Jag har valt att driva bloggen vidare för att fortsätta berätta vår historia. En historia som inte avslutas med ett dödsfall utan en historia som skapas kontinuerligt av vår familj. Vill ni maila frågor eller liknande gör det på: [email protected]

Hur jag än vänder mig har jag arslet bak.....

Publicerad 2014-05-30 21:35:41 i Allmänt

Jag har länge nu velat skriva ett blogginlägg, jag har länge velat hjälpa min man mer med våra barn, jag har länge velat träffa mina underbara vänner mer..... detta låter som rätt så "vanliga" situationer i livet som man kan känna att man vill men så glömmer man eller så tar den berömda latmasken över. Men när mina tankar mer börjar handla om, jag behöver duscha, men jag orkar inte. Jag behöver äta, men jag känner ingen hunger trots både utebliven frukost o lunch. Jag ser mina barn leka med sin pappa men mitt ansikte bjuder inte längre på ett leende utan i mina ögon börjar det istället fyllas på med tårar och jag känner en ledsamhet. Då blir jag rädd...

Jag har tidigare skrivit mycket om det "mörka hålet" som jag trillar ner i ibland, men jag aldrig tillåtit mig själv att vara där för länge...tills nu. Nu ligger jag i hålet med 3 ton jord över mig och ett energikonto som ligger på minus, och jag vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja. För som jag ser det nu så spelar det ingen roll vart jag börjar gräva, för då rasar det ner mer jord på andra sidan.

Detta tycker säkert många utav er som läser är märkligt! Vadan detta?? Hon är ju cancerfri och färdig med alla operationer och ska kunna leva vidare som vanligt nu..... Hahaha, ja just det! "Som vanligt" var de ja.....jag missade nog instruktionsboken för den lilla detaljen när jag åkte hem efter min sista operation, för vem den människan är som visar sig när jag tittar i spegeln, ja vem fan är hon? 
Den människan som stod där för 2 år sen är borta, jag hoppas verkligen att hon kommer tillbaka, för den människan som tagit hennes plats är ingen jag tycker om, hon är ledsen, känner sig otillräcklig, är världens sämsta mamma, världens sämsta fru och hon sitter i skrivande stund o gråter för att allt helt enkelt känns så jäkla svart och att glaset är inte bara halvtomt, det är helt tomt.

Jag åkte hem med tron om att jag skulle få tillfriskna lite bra och att jag sakta men säkert skulle få känna mig bättre, men under dessa 4 veckor efter operationen så har jag mått sämre än sämst. Det är tur att jag har kontakt med en psykoterapeut för han har hjälpt mig att reda ut mina tankar och han ger mig den egoboosten jag behöver för att kunna fylla på mitt energiförråd för att kunna fungera något normalt. 

Läste precis igenom hela inlägget och var 1 sekund från att radera allt, för satan i gatan så mörkt det blev. Men jag tänker inte radera detta, för fast att jag har hört det från flera läkare att man ofta får chocken när "allt är över" så trodde jag inte riktigt på detta förrän när jag nu står här, sönderskuren, stympad och långt ifrån anatomiskt korrekt och med ett psyke som är duktigt påfrestat.  Jag trodde att jag skulle få tillfriskna "ifred" ,men min kropp vill inte som jag vill, så det kommer garanterat ta lång tid innan jag är ikapp. 

Så ni som är med om något traumatiskt i ert liv, bli inte förvånade om livet när ni tror att ni ska få vara ifred drar en tegelsten i bakhuvudet på er....

Jag vill slutligen bara slänga massa ljus på min underbara man, hade det inte varit för honom så vet jag inte hur jag hade klarat av detta! 

Kommentarer

Postat av: Caroline

Publicerad 2014-05-31 03:36:41

Det är nog inte ovanligt alls att man känner såhär, så mycket som du/ni upplevt!
Hoppas det vänder snart så du kan börja njuta igen, njuta av dina barn, att du är frisk, sommaren.....
Känner inte dig men följer din blogg och tycker du och din familj värkar så starka. Du är en kämpe, fortsätt så!

Postat av: Nina

Publicerad 2014-05-31 20:09:38

När ord inte räcker till❤️

Postat av: Camilla J

Publicerad 2014-05-31 22:07:57

Jag har ju inte upplevt det du upplevt men nog har jag varit långt nere i under jorden och fått tegelsten i bakhuvudet så fort jag hittat en lucka i hålet. Du kommer hitta dig själv, ge dig tid. Hasta inte utan ta den tid det tar. Styrkekramar i massor till Dig!

Postat av: Milla

Publicerad 2014-06-01 01:08:52

Önskar jag kunde säga något klokt här! Men det är tomt i huvudet. Famnen finns att gråta ur i och ett o annat klokt ord kanske jag kan få till. <3 Förstår att luften går ur er med alla smällar!

Postat av: Viktoria

Publicerad 2014-06-01 02:00:06

Fan va impad jag är över dig!!

Du får helvetessjukdomen cancer. Du besegrar den.. Inte en gång utan två! Du har två fina barn o en underbar make. Ni har ett fint hus o ni har säkert husdjur (dammråttor) som alla andra småbarnsföräldrar.

Ni har klarat de här tillsammans!

Ni är så jävla bäst!

Klart som fan man kan kliva ner i en grop lite då å då. Du kommer sakta men säkert ur den med!



Är säker på att den människa du va för två år sedan finns kvar inom dig, o när allt lagt sig är hon tillbaka. Dock starkare o bättre än någonsin, om än lite modifierad pga hajar.

Stolt över att känna dig! Stolt över att va din vän, även om vi knappt ses.
Ni är så jävla bäst!!


Kommer aldrig glömma hur ni träffades... Ödet hade bestämt att Ni var det perfekta.

Postat av: Virre

Publicerad 2014-06-01 21:38:12

Älskade underbara, sakta och säkert tar du steg för steg framåt även om det blir ett snedsteg eller ett par tillbax men jag tror och vet att du kommer finna den där underbara människan igen, jag skymtade hemme på vår middag. Känns skönt och humant och ärligt att du skriver som du skriver, det har ni ju gjort från första stund, är det mörkt så är det och det är skönt att veta att du/ni får den hjälp som behövs.❤️❤️❤️❤️

Postat av: Ulrika Svedbo

Publicerad 2014-06-05 19:33:01

Underbara Mia!
Efter allt du/ni har gått igenom är det nog inte så konstigt att också själen behöver tid att läka. Tillåt dig att känna som du gör, det gör dig inte till en dålig mamma/fru, det gör dig mänsklig. För även superhjältinnor är mänskliga på insidan och du underbara Mia är den tuffaste superhjältinnan jag känner! All kärlek till dig och familjen!

Postat av: Hillevi

Publicerad 2014-06-07 08:32:07

❤️

Postat av: Petra

Publicerad 2014-06-08 07:15:39

Åh Mia....nu rinner tårarna!!!! Du är så jäkla stark som kan skriva om det jobbiga och den styrkan har du glädje av när du ska upp ur det svarta hålet! Tillåt dig att känna så....inget konstigt och din familj finns där för dig! De vet ju att du VISST är världens bästa fru och mamma......hon bara behöver vara ett litet tag för sig själv just nu, men sen......då kommer hon med full kraft! Kraaaaaam på dig fina, och kram till din familj ❤️

Postat av: Åsa K

Publicerad 2014-06-10 15:32:34

Mia, fina Mia.

Du ÄR världens bästa mamma och fru, oavsett hur du själv känner just nu.
Du har gått igenom sååå mycket, både fysiskt och psykiskt.. att känna som du gör nu är inte så konstigt. Jag lider verkligen med dig och önskar såklart att jag kunde göra något. Hoppas att du sakta men säkert kommer ur detta och kan börja din riktiga resa tillbaka.
All styrka och kärlek till dig.

Stooooor Kraaaaaaam <3 <3 <3

Postat av: Tessan

Publicerad 2014-06-14 22:47:13

Min älskade fina vän!!!

Du är en fantastisk mamma, fru, människa & vän. Snart vänder det & orken & ljusglimtarna kommer tillbaka.

Puss & stor kram. ❤

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela