livmedcancer.blogg.se

Den här bloggen skrivs av Mia och Jocke Samuelsson och det här är vår historia: Hösten 2012 så fick Mia besked om att hon hade livmoderhalscancer. Beskedet kom kort tid efter att hon hade fött vårt andra barn, en son som heter Ville. Innan Ville kom till oss så har vi en dotter som heter Stina. Mia dog av sin sjukdom i januari 2015 efter knappa två och ett halvt års kamp. Jag har valt att driva bloggen vidare för att fortsätta berätta vår historia. En historia som inte avslutas med ett dödsfall utan en historia som skapas kontinuerligt av vår familj. Vill ni maila frågor eller liknande gör det på: [email protected]

Jag är så jävla trött på att vara stark....

Publicerad 2014-02-20 21:11:01 i Allmänt

Precis som rubriken lyder…..jag så är så jävla innerligt hjärtligt satans helvetes aptrött på att ALLTID vara stark när jag ständigt ställs mot motgång efter motgång, jag är trött på att alltid försöka se saker ur positiv synvinkel när det egentligen är skit. Ni vet det jag skrev i ett annat inlägg där jag tacklar allt beredd med både rustning och svärd…..just nu vill jag vara den kvinnan som sitter på läktaren med popcorn i knät samtidigt som någon annan slåss för sitt liv. Liksom, även Jeanne Dárc måste väl släppt garden någon gång och släppt en tår eller två…..

 

Jag var idag på mitt andra ultraljud gällande min njure, jag minns inte om jag bloggat om detta förut men jag drar det i korthet här ändå.

Innan min behandling med strålning och cellgifter skulle börja så gick jag igenom en del  röntgenundersökningar. Min läkare tyckte då att jag hade ett förstorat njurbäcken så han skickade en remiss på ett ultraljud. Jag gjorde detta och snubben som gjorde det kom fram till att det var lite stopp i röret ner till min urinblåsa helt enkelt. Det blev i alla fall att jag skulle få göra ett till sex veckor senare och det var då idag. Det som hittades då är att min njure släpper visst inte ifrån sig någon urin utan det är totalstopp vilket innebär att det finns inte så många olika alternativ för att lösa detta. Antingen så kan de köra in nål El Grande i min rygg för att fästa en sorts kateter som dränerar min njure på vätska, detta innebär en påse på benet…..yyyeeyyyyyy jag hoppar av glädje! Eller så kan man försöka sätta som någon form av kateter genom urinblåsan in i urinledaren upp mot njuren, detta ska göras genom en cystoskopi och det är en av de absolut värsta undersökningar jag gjort! Så givetvis blir det en sådan lösning de vill göra på mig! Ja,ja…. Om detta fungerar så är det super, för då kommer det ut helt enkelt. Fungerar det inte så finns möjligheten att de opererar mig igen och försöker ”skarva” ihop njurbäckenet med min urinblåsa. Detta är inte heller helt säkert att det fungerar och min läkare var inte så sugen på att jag skulle opereras igen…och inte jag heller för den delen. Så då blir det helt enkelt att min njure får ”dö” och jag får försöka klara mig med en njure. Visst, det finns flera människor som klarar sig med en njure…..men är man inte född med två av en orsak?

 

Så idag har varit en rätt så tuff dag, men även att jag som jag skrev i början bara har lust att sätta mig ute i skogen och tomglo på en tall så gör jag inte det, jag vet nämligen inte hur man gör när man ger upp….och tur är väl det!

 

/Mia

 

 

 

 

Kommentarer

Postat av: Elisabet

Publicerad 2014-02-20 21:25:18

Ramlade in på din blogg förut och måste säga att du är stark. Att vackla vid motgångar är ju helt naturligt. Fastän vi inte känner varandra så följer jag din resa och önskar att du snart snart får må helt bra och njuta av din familj.

Postat av: Hanna

Publicerad 2014-02-20 22:06:28

Mia du skriver så sjukt bra, man grips med direkt och jsg älskar din humor som alltid lyser igenom...men jag lider sjukt mycket med dej...oftast så vågar jag knappt gå in och läsa din blogg...ja vet det är fegt och varför ska jag vara rädd, det är ju du som ska vara... Men du är bland dom modigaste jag vet.... Fina du.

Postat av: Malin

Publicerad 2014-02-20 22:18:05

Kramar till dig starkaste tjejen!!!
Fan vad tuff du är!
Ge aldrig upp Mia!!!
Kram Malin

Postat av: Anna-Klara

Publicerad 2014-02-21 09:04:29

Usch och fy o blä! (för att ta till rumsrena ord...)
Jag håller alla tummar och tår för att ni fyllt kvoten av bedrövligheter i livet nu och att superdunder bra saker kommer ske i er familj resten av livet!!

Postat av: Camilla J

Publicerad 2014-02-21 17:38:04

Lilla gumman! Har du inte haft det nog jävligt nu som sagt? Jag tror dock man måste tillåta sig att dala ibland för att på så sätt komma starkare ur skiten! Kram på dig

Postat av: Lisa

Publicerad 2014-02-21 17:39:10

Du får en njure av mig om det kniper. Seriöst menat.
och du, man är stark när man är svag också. Skrik o gråt om det hjälper dig frammåt. Jag har utmärkta tjut-axlar. Bara så du vet!!! Man får va ledsen. Det är helt okej. Bara du vågar rikta blicken frammåt sen och köra vidare. Tusen kilo kärlek och en jävla respekt till dig och familjen. Ni är fantastiska!!! ♥

Postat av: Tessan

Publicerad 2014-02-21 21:46:54

Stor kram och styrka till dig gumman!!

Postat av: Madde

Publicerad 2014-02-21 22:07:32

Åhhh, jävla skit!!!! Ni har haft nog nu!!!! Du och din underbara familj är iallafall dom bästa kämparna jag vet... Tänker på dig dagligen och nu jäklar ska det vända!!!! All lycka och all kraft till er!!! Mia, du är stark även fast det är tugnt!!! Massor med kramar till er💗

Postat av: Therese Götberg

Publicerad 2014-02-22 00:21:19

Vill skicka så många peppande ord till er, men har så svårt att hitta dem. Är helt tagen av dina ord och din ärlighet! Du är så vacker person Mia! Underbara Mia! Vi skickar massor med kärlek och kramar till er! <3 <3 <3 Heja heja heja Mia!

Postat av: Elisabet

Publicerad 2014-02-22 08:38:30

Känns inte som att ordet stark är så bekvämt just nu. Tunga besked. Hoppas att du ändå får stunder där du slipper tänka på eländet.

Postat av: Victoria

Publicerad 2014-02-23 10:24:32

Du är en tuff tjej som får tråkiga besked hela tiden. Ville bara säga att en väninna till mig fick lov att operera bort sin ena njure förra året. Hon klarar sig utmärkt med en, märker inte av den saknade njuren på något sätt. Kram!

Postat av: Nina

Publicerad 2014-02-23 22:36:02

Vet inte hur man ger upp...så bra Mia!
Den okunskapen hos dig glädjer mig😜
För övrigt är det ju för jävligt med tuffa besked gång på gång. Många kramar om.

Postat av: Ulrika Svedbo

Publicerad 2014-02-23 23:50:31

När styrkan sviker för en stund, luta dig mot all kärlek omkring dig, låt den bära dig ett ögonblick tills du hittar styrkan igen.

Oavsett ditt sinnestillstånd så är du en hjälte, min och många andras!

Keep up the fight!
Kram Ulrika ❤️

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela