livmedcancer.blogg.se

Den här bloggen skrivs av Mia och Jocke Samuelsson och det här är vår historia: Hösten 2012 så fick Mia besked om att hon hade livmoderhalscancer. Beskedet kom kort tid efter att hon hade fött vårt andra barn, en son som heter Ville. Innan Ville kom till oss så har vi en dotter som heter Stina. Mia dog av sin sjukdom i januari 2015 efter knappa två och ett halvt års kamp. Jag har valt att driva bloggen vidare för att fortsätta berätta vår historia. En historia som inte avslutas med ett dödsfall utan en historia som skapas kontinuerligt av vår familj. Vill ni maila frågor eller liknande gör det på: [email protected]

Feber, värden som är mellan golv o tak samt en husbil!

Publicerad 2014-08-09 11:34:54 i Allmänt

Ja, som ni läste på överskriften så är det en salig blandning jag varit med om de senaste veckorna! 
Efter att jag fick komma hem efter splintbytet och att febern försvann så har kroppen ändå inte jobbat åt rätt håll. Jag lyckades ett par dagar senare få feber igen så då var det bara och åka upp till KK igen för nya provtagningar. Jag var definitivt osugen på att ligga kvar ännu en natt då det var på Villes 2-års som jag fick åka in. Iallafall, det var en superb sköterska som tog omhand om mig så hon satte en nål, tog det blodet hon behövde och sen fick jag permis o åkte hem! Hon ringde senare och sa att mina prover var inte så pass dåliga att jag behövde varken dropp eller blod så jag slapp åka tillbaka! 
Vi firade loss på kvällen och nästa dag så mådde jag lite bättre igen så då åkte vi upp så de fick ta bort nålen. 

Sen så har jag ju det här med den förbannade smärtan i mitt ben! Den gör mig faktiskt lite nervös då jag inte kunnat få behandling 2 veckor isträck pga dåliga blodplättar, så igår fick jag åka till Linköping för att träffa min smärtläkare. Vi dividerade fram och tillbaka och hans absolut bästa rekommendation var att sätta in en epiduralpump. Visst det tar troligtvis bort smärtan och jag kommer säkert kunna sänka intaget av tabletter rejält MEN detta innebär även att jag måste in på operation för att de ska sticka in en nål storlek GRANDE för att ta sig igenom alla hinnor så de kommer in direkt till ryggmärgsvätskan, sen ska de dra en slang under huden fram till magen och där kommer de sen sätta någon form av port som jag redan har idag där jag får mina cellgifter. Från denna nål som då kommer sitta i magtrakten dras sen slangen vidare till en pump som jag ständigt måste bära med mig. Det blir att dra upp det gamla modet med midjeväska igen tror jag....

Jag vet inte än vad jag ska välja, dels så har jag väldigt hög smärttröskel men nu har jag gått med det här jävla benet rent ut sagt att jag håller på och bli galen varje kväll när jag ska somna samt varje morgon innan jag lyckats kasta i mig alla tabletter och de har börjat verka. Jag vet för tillfället inte alls vad jag ska välja eller göra..... Jag har en vecka på mig att fundera iallafall, för nu ska vi ut på vårt sista äventyr! Vi har hyrt en husbil som vi ska åka upp till Orsa med! Som resesällskap har vi mina föräldrar. 
Det ska bli riktigt kul då jag själv är uppvuxen i en husvagn och få känna på "campinglivet" på riktigt igen! Vi hade först planer på att åka ännu längre upp i landet, men iom att jag gärna vill kunna få behandling på fredag så måste jag vara nära ett sjukhus där jag kan åka in och ta prover. Så då blev det Orsa istället då vi får ta en dagsutflykt till Mora som har ett stort sjukhus. Det är inte lätt det här med cancer....det är ett jäkla planerande hela tiden.

Ha de gott allesamman! 

/Mia 



Kommentarer

Postat av: Camilla J

Publicerad 2014-08-09 21:36:22

Vad roligt med semester i husbil. Saknar också livet man hade i husvagn som liten/ung Vilken tur ändå att lösningar finns på andra sjukhus så Ni kommer iväg. Hoppas du kan njuta bara och slippa smärta och allt annat elände. Hälsa Uggleborna :-) och ha en trevlig resa.

Postat av: Prenumerant

Publicerad 2014-08-09 21:37:17

Älskade Mia! Spontant skriver jag älskade.

Du kämpar och du far. Smärtlindring är bra!

Det finns ingen som kan sätta sig in i din situation. Inte ens i den vildaste fantasin. Nära, men inte helt. Det är så stort. Du kämpar och det lönar sig!

Du är stark? Ja, stundvis, säkert. Andra mindre starka stunder behöver du alla nära. Jag tillhör inte de närmsta, men följer och inbillar mig att du får lite extra kraft av det.

Ha det gott i husbil!

Postat av: Elisabet

Publicerad 2014-08-09 23:02:13

Som följare är jag så imponerad av din kraft. Du ger mig kraft att leva mitt liv! Hoppas ni får en mysig semester och att oinbjudna C snart drar iväg på en evig semester... Tack för er blogg! Ni är värda allt gott! :D

Svar: Tack snälla för alla fina kommentarer! ☺️
Jocke Samuelsson

Postat av: Anna

Publicerad 2014-08-09 23:10:32

Tveka inte ang pumpen, din livskvalitet blir så mycket bättre om du får bukt med smärtan. Inget är skrivet i sten gällande pumpen, tycker du inte om den så är det bara att ta bort den igen.
Hoppas att trippen till Orsa blir toppenbra.
Mvh Anna

Svar: Har du egen erfarenhet av pumpen? Är lite nyfiken o höra från någon som haft en! ☺️
Jocke Samuelsson

Postat av: Tessan

Publicerad 2014-08-10 21:39:43

Hej gullet!! Tittade precis på bilder från vår musketöskryssning, älskar alla bilder & blir glad i hela kroppen. Vilken härlig resa vi hade. Hoppas du får ordning på smärtan så ni kan njuta av er semester. Sen är det dags att ses tycker jag, saknar dig alldeles för mycket. Stor kram ❤

Svar: Håller med! ❤️saknar dig med min lilla fraggel!!! 😘
Jocke Samuelsson

Postat av: Hanna

Publicerad 2014-08-12 07:47:08

Tänker på dig Mia hoppas att ni får en bra semester vecka och att du slipper allt för mycket värk. Kram till dig o familjen ❤️❤️❤️.

Svar: Tack! ❤️
Jocke Samuelsson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela