livmedcancer.blogg.se

Den här bloggen skrivs av Mia och Jocke Samuelsson och det här är vår historia: Hösten 2012 så fick Mia besked om att hon hade livmoderhalscancer. Beskedet kom kort tid efter att hon hade fött vårt andra barn, en son som heter Ville. Innan Ville kom till oss så har vi en dotter som heter Stina. Mia dog av sin sjukdom i januari 2015 efter knappa två och ett halvt års kamp. Jag har valt att driva bloggen vidare för att fortsätta berätta vår historia. En historia som inte avslutas med ett dödsfall utan en historia som skapas kontinuerligt av vår familj. Vill ni maila frågor eller liknande gör det på: [email protected]

VARNAR FÖR LÄSKIG BILD!!!

Publicerad 2013-09-28 10:43:49 i Allmänt

Ja, jag varnar er lite här innan för att ni som är lite känsliga för diverse sår,ärr,krigsskador,hajbett etc ska kunna slippa se. Jag har fått flera förfrågningar på hur jag ser ut efter denna operation och det är klart att jag ska bjuda er på lite naket!
Som ni kommer se på bilden nedan så ser det ut som om någon fått frispel och tagit närmsta häftpistol för att fixa ihop mig. Kan inte sluta att bli så otroligt imponerad av den sjukvård vi har idag i Sverige, hade detta hänt för 50 år sen hade jag levt då? Jag vet att många runtomkring har dåliga erfarenheter av den sjukvård vi har och för att vara krass så blev mitt "första" cancerfall Lex Maria anmält, men jag kan ändå inte klaga, för det är ändå dessa människor som räddat mitt liv, cancer är en vidrig sjukdom och som en läkare sa till mig första gången jag besökte Onkologen "Här på onkologen ger vi aldrig några garantier" och vad det menas med det förstår jag nu...
 
Iom att denna blogg fått en hel del besökare så kanske det även slinker in någon som inte känner mig och då kan det vara på sin plats att förklara lite varför jag skriver som jag gör.
Jag har ett STORT socialt samt skämt behov. Det har blivit min egen rehabilitering i allt det mörka att få skämta vitt och brett (och grovt) om allt det hemska som har hänt mig. Det kan säkert ibland verka som om att jag tar "lätt" på det här och går igenom min cancer med en klackspark, men det är fel. Jag hamnar även jag i det allra mörkaste lilla skrymsle där tankar om död, begravning och barn som förlorar sin mamma bara dånar runt i huvudet och hjärtat i min kropp nästan slutar slå bara pga dessa tankar. Jag tillåter mig själv att hamna där ibland när det känns som värst, jag tillåter mig själv att gråta inför min man och säga att jag vill ligga i en minneslund och inte ha någon särskild gravsten. Jag tillåter mig själv att tänka att jag kanske aldrig får uppleva hur det är att bli mormor eller farmor.
MEN det jag inte tillåter är att stanna där länge! För utanför det svarta finns en Man som behöver sin Fru, det finns 2 barn som behöver sin mamma, det finns många underbara vänner som behöver sin vän, det finns en mamma o pappa som behöver sin dotter och det finns en syster som behöver sin syster. Så då är det bara och sparka sig själv i arslet, ge cancern fingret och skratta....för än är jag inte död!
 
Förresten, gällande ärret som kommer pryda min mage så kommer jag föralltid förneka att det är operationsärr... Det kommer att luta mot antingen Hajattack eller misslyckat "såga-itu-damen-i-lådan-trolleri-trick"...Eller Lisa,
har du kommit på nåt mer??
 
Kärlek till er alla o tillåt er själva att må dåligt ibland när ni behöver, det som ni ska tänka på är att det ALLTID finns någon därute som behöver er, ni är aldrig själva!
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Mia

Publicerad 2013-09-28 11:01:58

Du är så stark, jag beundrar dig!

Svar: Tack Mia!! Allt stöd runtomkring gör mig stark!
Jocke Samuelsson

Postat av: Tessan

Publicerad 2013-09-28 11:07:08

Åh älskade vän! ❤❤❤❤

Svar: Puss ❤️❤️❤️
Jocke Samuelsson

Postat av: Hanna

Publicerad 2013-09-28 11:27:25

Tycker det är så bra av er att skriva av er så här. Tror det med är en läkande del i allt . O även hjälpa andra som har hamnat eller om man själv hamnar i samma sits. Livet är inte självklart som man i bland tror bara till låns o hur länge vet man inte. Stora kramen till hela er familj kram.

Svar: Tack Hanna!!
Jocke Samuelsson

Postat av: Petra Karlstrand

Publicerad 2013-09-28 11:33:02

Ja du Mia, det där ärret går inte av för hackor....hajattack eller kanske att du varit tjurfäktare???? Kanon att ni berättar, tycker ni är underbara som delar med er!!!!!

Svar: Tjurfäktning absolut! Skulle verkligen kunna vara så... Hahaha
Jocke Samuelsson

Postat av: Hillevi

Publicerad 2013-09-28 11:54:19

Motorsågsmasaken! Du gillar ju skräckfilmer av alla dess slag. Sånt som jag hatar 😁 kommer du ihåg när vi tittade på Huset som Gud glömde i din lägenhet hos dina föräldrar. Fy faan! Har aldrig varit så rädd i hela mitt liv 😱 puss fining!

Svar: Hahaha, kommer aldrig aldrig glömma den kvällen!
Jocke Samuelsson

Postat av: marie-therese åhlund

Publicerad 2013-09-28 12:51:53

jätte kram från mej
haj attack lät kanon
kämpa nu du har folk runt dej som behöver dej Mia

Svar: Tack!!
Jocke Samuelsson

Postat av: Madde

Publicerad 2013-09-28 13:45:41

Jag tycker ni gör den här bloggen kanon bra... Man måste leva i nuet och det är det ni visar!!! Ni kommer att hjälpa många där ute... Så grymt duktiga på att skriva!! Det här är verkligen en blogg som visar verkligheten💕... Tack för att vi får dela det här med er!!! Man får sig en tankeställare💗 kramar ta hand om varann!!! Ni är vinnare!!! Det här fixar ni!!!

Svar: Ja, det kan låta klyschigt men man får faktiskt inte glömma bort sig i all vardag o stress! Hoppas ni har de bra! Kram
Jocke Samuelsson

Postat av: Therese Götberg

Publicerad 2013-09-28 13:58:29

Underbara Mia! Älskar din humor, mänsklighet, hela din person. Du är helt jävla fantastisk!!! <3

Svar: Tack söta du!
Jocke Samuelsson

Postat av: Lisa

Publicerad 2013-09-28 14:13:09

Världens vackraste ärr dom tog bort cancern ifrån dig. Då tänker jag. Dessutom är jag himla glad att fler hjälper till med ärr-historier. Tillsammsns ska vi nog hitta något du gillar Mia. Kanske var du siamesisk tvilling? Jag längtar tills vi ses. Håll modet uppe och skämta hur o när du vill. <3

Svar: Åh, siames var inte dålig! 😘
Jocke Samuelsson

Postat av: Linda

Publicerad 2013-09-28 14:31:49

Ååå se där ja, smart av dom att sätta dit en dragkedja när dom ända var igång, bara att öppna lite om du känner dig svettig sen! Sjukvården har alltså börjat designa hudkostymer, inovativt må jag säga.

pöss <3 LL

Svar: Ja tänk va snyggt om jag tatuerar dit en dragkedja sen, skulle ju skrämma slag på varenda unge! Hahaha....
Jocke Samuelsson

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-09-28 15:05:01

Oj oj. Var det hajen 5,6 eller 7?

Svar: Alla hajen tror jag! 😜
Jocke Samuelsson

Postat av: Milla

Publicerad 2013-09-28 15:06:28

Ja, jösses kvinna! Vilken grej. Nu är ärren på knät en piss i Missisippi! Jag önskar jag kunde säga något klokt och förstående, men den här resan suger verkligen! Finner inte ord på att du och din familj ska utsättas för det här. eller någon överhuvudtaget! Kommer absolut skänka en slant till cancerfonden och hoppas på att man kan hitta något som kan döda den för evigt!!! Tycker så mycket om dig gumman! Många varma kramar till dig, Jocke, Stina och Ville! <3 Ni är en skönt galen familj!

Postat av: Milla igen

Publicerad 2013-09-28 15:08:27

Psst.... Är det brösten jag ser??? *hoppas* (-;

Svar: Klart det är tuttar Milla, enbart för dig! 😘
Jocke Samuelsson

Postat av: Millan

Publicerad 2013-09-28 17:58:55

Min tokiga älskade syster. ❤ Du är en fighter, kämpe med ett stort hjärta. ❤
Älskar dig av hela mitt hjärta.
Måste säga att det var en snygg design dom gjorde. 😉
Puss o kram min fina. 💞💞💞

Postat av: Susanne Durkfeldt

Publicerad 2013-09-28 20:26:12

Älskade älskade gamla granne. Du är så jävla stark och skriver så bra så att håret reser sig inacken varje gång jag läser. Även att man jobbar med det varje dag så blir man berörd av din historia. Jag hoppas att allt kommer gå bra och att ni slipper all skit. Många kramar till dig och din underbara familj.

Postat av: Jenny

Publicerad 2013-09-30 14:39:04

Ahhh...du är ju underbar du härliga kvinna! Att läsa dina texter är att slängas ömsom åt höger, ömsom åt vänster...ena stunden rynkar jag min panna och tårarna växer i halsen, andra stunden bryts mitt lite sorgsamma uttryck av ett leende och jag bara älskar ditt jävlar anamma.. You go girl!

KRAMEN från mig.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela