livmedcancer.blogg.se

Den här bloggen skrivs av Mia och Jocke Samuelsson och det här är vår historia: Hösten 2012 så fick Mia besked om att hon hade livmoderhalscancer. Beskedet kom kort tid efter att hon hade fött vårt andra barn, en son som heter Ville. Innan Ville kom till oss så har vi en dotter som heter Stina. Mia dog av sin sjukdom i januari 2015 efter knappa två och ett halvt års kamp. Jag har valt att driva bloggen vidare för att fortsätta berätta vår historia. En historia som inte avslutas med ett dödsfall utan en historia som skapas kontinuerligt av vår familj. Vill ni maila frågor eller liknande gör det på: [email protected]

Hemma, egen säng, mina barn, min man

Publicerad 2013-10-03 18:54:36 i Allmänt

Ja, fördelarna är många om jag jämför med att bo på "hotell" Universitetssjukhuset i Linköping! Men jag måste säga att det är en enorm trygghet att ha människor omkring sig 24 timmar om dygnet, och "röda knappen" ska vi inte prata om! Den liksom var kopplingen till allt! Gjorde det ont? Trycka röda knappen! Frös jag? Trycka röda knappen! Är det normalt att släppa skogshuggarfisar genom stomin???? Trycka röda knappen....ni förstår min poäng!
 
Här hemma har jag inte röd knapp....Men det  behövs inte! Jag har en ännu bättre grej! Jag har en Jocke..... En Jocke kan jag rekommendera för alla, kvinnor som män!  En Jocke vet liksom redan innan du skulle tryckt på knappen vad du vill ha! Jag är lite törstig, då har Jocken redan ställt en vattenflaska på nattduksbordet, jag är hungrig, men redan för 5 min sen har Jocken redan ropat om att maten är färdig och samtidigt som jag ligger i soffan och tänker att det skulle vara skönt om någon klappade lite på mig så känner jag hur någon stryker mig försiktigt på benen....och visst är det den där Jocke! Jag vet tyvärr inte riktigt vart man får tag på en sån Jocke som jag har, men det jag vet är att min är inte till salu och den som försöker stjäla honom kommer att vara några kroppsdelar fattigare samt några blåmärken rikare efter försöket!
 
Hur fungerar det annars hemma då?
Jo, men som sagt, allt fungerar iom att jag har min underbara man och mina underbara barn, men det är samtidigt svårt att få till "aktiv" vila samtidigt som jag är hemma. Speciellt när barnen är hemma. Jag får iom såret på magen inte lyfta något "tungt" på ca 6 veckor, gissa hur lätt det är när man världens gulligaste lilla korv som drar mig i byxorna och vill upp i mammas famn, och Stina som inte har sett sin mamma på över en vecka, det är klart att hon vill visa massor vad hon gjort, kan göra och vill göra! Jag känner ibland att det är svårt att veta vart jag ska dra gränsen! Gränsen där jag går från att vara mamma och sitter på golvet med apont i magen men biter ihop för att jag ska kunna gosa med Ville samt se allt Stina vill visa upp till där jag blir "Mia" som precis har opererat bort sin 2:a cancertumör och har ett sår stort som halva Närke som behöver läka i lugn och ro. Det är svårt, men det är bara lära av sina misstag och helt enkelt försöka vara så bra mamma och Mia jag kan.
 
Jag känner även att jag har en hel del att lära när det gäller att ha stomi, även att jag bara ska ha min i 3 månader så är det en hel del att lära om.
Stomi förresten, det är något som man inte tror att många alls har. Men det är vanligare än man tror, bara att det verkar vara väldigt "tabu" så har man det pratar man gärna inte om det. Sen iof, hur ofta sitter man och pratar om bajs  i vanliga fall? Det händer väl inte allt för ofta.... Men för er som undrar hur det är att ha stomi så är det precis som "det är", man har en liten stump av tarmen som sitter ut genom magen och på den lilla stumpen sätter man en påse som samlar upp avföringen. Det är faktiskt inte så mycket konstigare, det jobbigaste med det hela är att helt plötsligt så har man tappat kontrollen över när,hur och var saker o ting "ska ske"....så ja, när jag sitter inne på apoteket i Linköping och väntar på att det ska bli min tur bland ca 10 andra människor så hörs en lång ljudlig "prrrrrruutt" . Jag själv blev så förvånad och chockad så jag börjar skratta lite för mig själv där jag satt och väntade på min tur, att halva butiken hörde är jag helt säker på, vad de tänkte när de hör hur den unga kvinnan som ljudet kom ifrån börjar skratta högt för sig själv.....de skiter jag i! Bokstavligt talat......
 
Go kväll på er alla!
/Mia
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Maria på Stubben

Publicerad 2013-10-03 19:30:22

Vad bra ni skriver, båda två! Tror det kan vara bra både för er och folk runt omkring. Ville bara att ni ska veta att jag läser och tänker (lite extra) på er.

Postat av: Angelica

Publicerad 2013-10-03 19:45:08

Ha, ha. Du är underhållande och rörande på samma gång! Helt enkelt underbar!

Postat av: Angelica

Publicerad 2013-10-03 19:47:17

Och förresten. Din man är lika underbar han! Ta hand om varandra!

Postat av: Lisa

Publicerad 2013-10-03 20:12:23

Rätt åt både dig o Jocke att ni har varandra. Match made, liksom!
Vad gäller balansgången så är väl Mian liksom grundbulten som Mamma, Dotter Fru Syster och Vän liksom hänger på? Värt en tanke kanske.
Och du, händer det sig att du magpruttar när jag är med så lita på en sak: JÄVLARNS vad jag ska tävlingsfisa med dig! Vi kör i kanon!!! <3

Postat av: Sessan

Publicerad 2013-10-03 20:44:19

Hahahah förlåt om jag skrattar men när du skrev det där om fisen på apoteket så börjar jag fnissa för mig själv här :)
Man ska kunna prata bajs oxå
blir mycket roligare då..
Puss på dig hjärtat

Postat av: Therese Kindstrand

Publicerad 2013-10-03 20:51:36

Hihihi, jag tror jag svimmar vad det gäller apoteksbesöket! Du är ju för härlig. & den där Jocken verkar va av bästa sort! Försök & vila fast du har de sötaste troll man kan ha. Love U! Puss & kram.

Postat av: Nina

Publicerad 2013-10-03 21:09:51

Tur för mig att jag verkar ha den andra upplagan av en god man! Annars hade jag väl fått en blåtira och kapat ben, för efter den beskrivningen så blir vi nog alla lite lockade av dig Jocke ;)

Postat av: Tilda

Publicerad 2013-10-03 21:18:05

Åh Mia! Tack för att du gjorde min kväll. Skratta åt din fis tills ja börja gråta! :) du e störtskön!

Postat av: Manolis

Publicerad 2013-10-03 21:55:30

Läste ditt senaste inlägg precis innan jag satte mig på cykeln mot jobbet. Fnissade hela vägen och tycker du är en fantastisk människa som delar med dig av bla stomifisar och bajseri. Du är min fisgurka och kommer så förbli.
Alla kvinnor behöver en sådan där Jocke. Kan din Jocke klonas? På så sätt får du ju ha kvar orginalet!
Kram 

Postat av: Ulrika

Publicerad 2013-10-04 05:08:47

Fantastiskt fin kärleksförklaring!!
Heja dig:) Kramar

Postat av: Cicci

Publicerad 2013-10-04 09:11:57

Så fint och härligt skrivet =) Styrkekramar och många tankar till er!

Postat av: Jenny Brohoff

Publicerad 2013-10-04 09:33:47

Hej!

Jag vet inte vad jag ska säga. Sitter med tårarna rinnande nerför kinderna. Kollade Emelies blogg och mötes av hennes inlägg kring dig Mia/er! Fick en chock! Jag finner inte ord. Jag trodde att det var över för din del Mia. Ni två är några av de underbaraste föräldrarna jag stött på i mitt yrke, alltid glada och trevliga. Jag saknar er, Stina och lilla Villes leende.

Många kramar till er!

Kram Jenny

Postat av: Elin ö

Publicerad 2013-10-04 14:26:42

Man blir både varm och glad, samtidigt som man blir arg o ledsen när man läser! Så himla skönt me humor o kärlek o så jävla orättvist me cancer, smärta sorg o allt annat!! Tänker o hejar på er o hoppas på ett härligt o lyckligt liv för er!!! Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela