livmedcancer.blogg.se

Den här bloggen skrivs av Mia och Jocke Samuelsson och det här är vår historia: Hösten 2012 så fick Mia besked om att hon hade livmoderhalscancer. Beskedet kom kort tid efter att hon hade fött vårt andra barn, en son som heter Ville. Innan Ville kom till oss så har vi en dotter som heter Stina. Mia dog av sin sjukdom i januari 2015 efter knappa två och ett halvt års kamp. Jag har valt att driva bloggen vidare för att fortsätta berätta vår historia. En historia som inte avslutas med ett dödsfall utan en historia som skapas kontinuerligt av vår familj. Vill ni maila frågor eller liknande gör det på: [email protected]

Uppdatering på njurfronten!

Publicerad 2014-03-04 20:17:19 i Allmänt

Jag ber riktigt mycket om ursäkt då vi inte uppdaterat på länge, läget har varit väldigt svajigt då ena dagen känts som om jag kan erövra världen till att nästa dag slita med mig passet o ta första bästa sistaminutenresa till något ensamt o ensligt ställe….

 

Status på min njure är att jag för en vecka sen fick insatt en sådan där rolig kateter som jag pratade om i förra inlägget! De ringde från njurstensenheten och sa att kan du komma upp hit kl 13 imorgon….. Jahopp, det var bara och åka upp till Vrinnevisjukhuset och se glad ut, ….jag var inte glad kan jag lova! Jag hade helst blivit remitterad till Linköping då de söver sina patienter under proceduren, INTE till Norrköping som istället väljer att göra detta under VAKET tillstånd och ge patienten värre mardrömmar än att ha Chucky The Doll på magen med en glänsande kniv i sin lilla dockhand och ett härligt skräckfilms grin på läpparna á la 80-tal.

Ja,ja…i det här läget så hade jag visst inget val utan det var bara o ta min svettiga hand o stoppa den i Jockes för att åka till Vrinnevi.

Väl där så sökte jag snabbt runt i rummet efter en påk eller något annat tillhygge som Jocke kunde slå mig medvetslös med men dessvärre så var det en rätt så kliniskt ren operationssal. Där fanns endast en gynstol, 4 datorskärmar, en liten stol för att lägga kläder på OCH en droppställning!!! Wiiiieehhooooo, en droppställning, då finns det i alla fall någon form av avancerad smärtlindring tänkte jag. 

Jag fick i alla fall klä av mig och ”hoppa upp” i gynstolen, sen satte sköterskan en nål i min arm, kopplade in en slang och gav mig en liten mojäng med en knapp på. Nu snackar jag inte om någon enkel ON/OFF knapp eller en någon simpel volymknapp….nä, nä! Här snackar vi THE KNAPP! Knappen som såg till att det var någon go sörja som gick rakt från en påse rätt in i min mottagliga ven. Vi snackar en riktig herrejösses coktail som gjorde att alla mina rädslor och bekymmer över ingreppet flög bort fortare än en skata med eld i häcken.  Man kunde visst trycka var 10 sekund på knappen….jag tryckte tills jag däckade!

 Minnet hur jag kom hem är väldigt luddigt men jag har fått återberättat från min man att större leende på mina läppar var längesen han såg….

 

Så nu sitter katetern där mellan min njure och urinblåsa och förhoppningsvis gör den sitt jobb ordentligt så jag kan få någon smidig o lätt lösning senare.

 

På torsdag så är det dags för min magnetröntgen, den kommer vara riktigt nervös att utföra då min läkare kommer att ringa när han fått svaret för att meddela om det finns någon mer helvetescancer i min kropp…..

 

Wish me luck!

Kommentarer

Postat av: Tessan

Publicerad 2014-03-04 21:11:01

Härligt att du fick styra över knappen själv och att allt gick bra.

Ska tänka på dig på torsdag. Håller både tummar & tår för att skiten är väck nu!

Puss & kram min starka fraggel!

Postat av: Christel

Publicerad 2014-03-04 22:12:31

Du är så modig och stark!!!
Jag håller alla tummar och tår för dig!!!
Styrkekramar från en läsare du inte känner men som imponeras av dig och hejar på dig
Christel

Postat av: Manolis

Publicerad 2014-03-04 22:39:44

💖 💖 💖

Postat av: Andreas & Camilla

Publicerad 2014-03-05 19:00:24

Håller alla tummar vi kan!

Postat av: Nilla Lundberg

Publicerad 2014-03-06 00:47:45

Stort och varmt lycka till vid Din MR på torsdag.Av hela mitt hjärta ....måste det vara slut på allt negativt nu så att Du kan börja rehab.Jag har följt Dig och Din genomtuffa kamp lite sporadiskt tyvärr (mest Jockes inlägg när Du inte har varit i kondition att blogga.Förstår att Din humor är Din överlevnadsstrategi men tyvärr passar den inte mig så....allt gott önskar jag Dig och hej då.(Kan inte göra hjärtan...snyft)Nilla

Postat av: marianne brenda

Publicerad 2014-03-06 09:19:04

Hoppas att du får goda besked Mia, så detta får ett slut snart och ni kan leva på som vanligt igen i en aldeles vanlig grå vardag som egentligen faktiskt är fantastiskt underbar när man får reflektera lite. Lycka till. Kram Marianne

Postat av: Ulrika Svedbo

Publicerad 2014-03-06 11:12:45

Håller tummarna, fingrar och tår för gott besked efter magnetröntgen ❤️❤️❤️. Kram Ulrika

Postat av: Linda Korven

Publicerad 2014-03-06 12:11:44

Låter som ett riktigt party Mia, jag hoppas för allt världen att du smugglade med dig ett par påsar hem som vi kan ta till en sån dära ruskigt bra MIALINDA film nån kväll? Då kanske vi för en gångs skull inte behöver spola tillbaka för att komma på vad i helvete som hände.
När du fått dina positiva svar sen, nåt annat är otänkbart, då är det dags att ta en ätaute repris just you and me va, det bestämde vi ju den där gången före första OP, att vi skulle göra när allt var över. Älskar dig !!

Postat av: Maria Skarin

Publicerad 2014-03-06 13:24:02

Idag bär jag mitt Fuck cancer-armband och tänker lite extra på dig och din härliga familj Mia. Önskar er allt gott!

Postat av: Lisa

Publicerad 2014-03-06 14:55:31

Fy jävlarns vad jag håller tummar o tår o allt däremellan!!! Du är en fighter starkare och mer imponerande än Rocky! Kör, hjärtat! Shark killahz! Stödet i ryggen, du kan du vill o du vågar. Så jävla mycket kärlek o respekt till dig. ♡

Postat av: Lisa

Publicerad 2014-03-06 14:55:32

Fy jävlarns vad jag håller tummar o tår o allt däremellan!!! Du är en fighter starkare och mer imponerande än Rocky! Kör, hjärtat! Shark killahz! Stödet i ryggen, du kan du vill o du vågar. Så jävla mycket kärlek o respekt till dig. ♡

Postat av: Petra

Publicerad 2014-03-07 06:12:02

Oj vilken resa....tur du hade knappen 😉 !!!!! Nu är det nog med elände så nu håller jag tummar och tår att allt visar sig vara BRA!!!!! Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela