livmedcancer.blogg.se

Den här bloggen skrivs av Mia och Jocke Samuelsson och det här är vår historia: Hösten 2012 så fick Mia besked om att hon hade livmoderhalscancer. Beskedet kom kort tid efter att hon hade fött vårt andra barn, en son som heter Ville. Innan Ville kom till oss så har vi en dotter som heter Stina. Mia dog av sin sjukdom i januari 2015 efter knappa två och ett halvt års kamp. Jag har valt att driva bloggen vidare för att fortsätta berätta vår historia. En historia som inte avslutas med ett dödsfall utan en historia som skapas kontinuerligt av vår familj. Vill ni maila frågor eller liknande gör det på: [email protected]

Karma?? In my ass att det finns....

Publicerad 2014-12-11 22:10:35 i Allmänt

Nu blir det att jag glider in lite på tro här igen!
 
KARMA
 
"Inom buddhismen är karma resultatet av en människas handlingar, ord och tankar under dennes livstid. Inom hinduismen står karma också för summan av handlingar under livet, hur väl en människa uppfyllt sina plikter avseende religiösa och vardagliga handlingar. Karmans "kvalitet" har en direkt betydelse när det gäller om vi återföds och som vad vi återföds."
 
Jag börjar fan tro att jag var värsta klassens seriemördare i mitt förra liv. Eller någon som tycker det är kul att tortera små söta kattungar eller den som slänger mängder med häftstift i barnens sandlådor. Eller så är det så att jag i nästa liv kommer leva som multimiljardär med sommarstuga på Mauritzius. För det måste finnas NÅGON SOM HELST JÄVLA MENING MED DEN HÄR FÖRBANNADE SJUKDOMEN!!!!!!!!
 
Under hela den här resan på drygt 2 år så har det aldrig, och då menar aldrig kommit någon form av bra besked gällande mitt sjukdomstillstånd! Visst, jag har blivit blåst på att vara cancerfri 2 ggr, men sen har det ju bara varit en tidsfråga innan jag fått konstaterat att cancern är tillbaka.
 
- Hmmmm, lite ont i benet nu! Jag har nog bara sträckt mig. 
Svar: Nej tyvärr Mia men din cancer har kommit tillbaka och denna gång med 3 tumörer.
 
- Nu har jag gått igenom en cellgiftsbehandling i 9 veckor och det känns verkligen som om den hjälpt!
Svar: Tyvärr så har cellgiftsbehandlingen inte gjort något utan de har växt mer än någonsin.
 
- Hoppsan nu är jag liten svullen om benet tror jag! Det är nog lite extra vätska.
Svar: Grattis! Du har hela benet fullt med blodproppar!
 
- Diverse magproblem som jag haft senaste tiden gör att jag verkligen skulle behöva en stomioperation.
Svar: Tyvärr så har dina tarmar lagt sig lite konstigt efter dina operationer så det går troligtvis inte att operera.
 
Detta ovan är enbart ett axplock av situationer där jag kliver ur striden som förlorare. Jag har senaste tiden åkt in och ut från LAH med olika sorters åkommor och det senaste i listan är att det blev ännu en ambulansfärd i måndagskväll då jag fick magknipen från helvetet, sen kan vi också lägga till att min nefrostomi började läcka okontrollerat så två underbara sjuksköterskor från LAH kunde i alla fall för tillfället laga läckan med en av Villes blöjor! Magknipen som jag åkte på var början till tarmvred, och jag kan säga det att jag hellre föder två 5 kilosbebisar på tvären än att få uppleva den smärtan igen.
Den här tiden skulle jag ju bara få må bra! Det var ju därför jag tog en paus i min behandling! Jag önskar att jag "bara" hade cancern att bry mig om, men i hela den här historien så tar nog cancern upp 20% av alla krämpor och smärta, och resterande 80% ligger utspritt på allt annat. (givetvis finns dessa pga. cancern men det bryr jag mig inte om)
 
Min smärtpump behövde höjas igår, jag har vetat ett tag att jag är vid "Point of no return" men inte riktigt velat inse att jag behöver mer smärtlindring. Mest för att varje gång min pump måste ökas nu när vi kommit upp en bit i mängd så minskar min känsel i mina ben, eller rättare sagt, jag klarar mig inte utan hjälpmedel för att gå.
När läkaren hade gett mig ökningen så bröt jag ihop. Jag kunde knappt känna av mina ben, än mindre röra på dom. På mindre än en sekund såg jag framför mig hur mitt liv försvann, jag såg framför mig hur jag inte längre kunde klara mig hemma själv eller att jag aldrig skulle kunna baka kakor tillsammans med mina barn igen. Men framförallt, en sån enkel sak som att själv kunna sköta sin hygien. Det kan låta som en jäkligt fjantig sak i sammanhanget men det är den frågan som oftast kommer tillbaka om och om igen.  Nu som tur var så behövde min kropp bara vänja sig lite vid ökningen för efter ett par timmar så kunde jag gå med rollatorn lite sakta. Sen under natten så kunde jag gå själv in på toaletten också. När jag upptäckte detta så blev jag lite lugnare och jag lyckades samla till mig lite hopp och tro igen. Så nu är jag hemma igen och förhoppningsvis ska min tillvaro få förbli lite lugn och sansad ett tag framöver nu. Det är det minsta jag borde kunna begära med mitt proppfulla karmakonto.....
 
Kram till er alla och hoppas ni mår bra nu när det snart är jul! Tänk på att inte stressa för mycket.....
 
/Mia

Kommentarer

Postat av: Johanna Ljung

Publicerad 2014-12-11 23:09:25

Man brukar ju säga att det föds något gott ur allt ont. Det är bara att konstatera att du måste ha ett stort, fett pluskonto som ligger och lurar. PANG säger det så kommer det radas upp en massa bra saker som händer ska du se!

Hoppas att ni får en fin jul och att du får lugn och ro och kan njuta tillsammans med familjen.
Kramar

Postat av: Moa, fd granne

Publicerad 2014-12-11 23:37:45

Du, jag läser er blogg ibland och jag tycker du är fantastisk som ändå kan finna lite "hopp och tro". Du skriver om det så fint. Jag beundrar dig.

Postat av: Heidi

Publicerad 2014-12-12 05:31:37

Se det som att du har ett mission. Du visar på att hur jävligt livet än kan vara så strålar det styrka och jävlarinamma från dig. Tänk vilket avtryck du ger i andra människors liv. Jag tror att jag kommer att ha dig och din styrka och mod i tankarna i resten av mitt liv. Plocka fram minnet och historien när man har det jobbigt själv. Jag känner inte dig och har aldrig träffat dig. Men genom att du delar din historia har du min fulla beundran för resten av livet. Jag önskar och hoppas ni får en bra jul och nyår. Själv åker jag och min sambo till Vietnam nu på tisdag. Ska resa runt i landet i 4 veckor. Jag trotsar min flygrädsla och kastar mig iväg för upplevelsens skull. All kärlek o frid till er!!!

Postat av: Lotta

Publicerad 2014-12-12 06:43:59

Önskar dig allt gott i hela världen!
Stor kram

Postat av: pia

Publicerad 2014-12-12 08:39:19

Det MÅSTE vända - du har fått dina smällar nu så det räcker o blir över.
Vi som "bara" springer på o stressar/jobbar. Oss (i alla fall mig)
har du fått att tänka till. Vad är viktigt egentligen?

Varmaste hälsningar till dig!

Postat av: Virre

Publicerad 2014-12-12 09:10:04

❤️❤️❤️❤️

Postat av: Andreas

Publicerad 2014-12-12 10:22:36

Hejsan Mia.

Du borde ringa Anette på Mistelgården. I Sverige får man inte gå ut och säga att man kan bota cancer om man inte är legitimerad läkare. Men det kan man! Cancer innebär att man är försurad i kroppen, alltså har ett lågt pH-värde. Cancer uppstår inte från ingenstans ur ingenting. Det är så att ju mer vi förgifta vår luft, vår mat och vårt vatten ju mer kommer cancern ökar. Dessutom är inte gluten bra, det skadar våra tarmar, vitt kemiskt socker är mat för cancerceller och tumörer att växa till sig. Komjölken som idag är pastöriserad och homogeniserad är INTE bra! Den skapar också problem och inflammationer i våra kroppar. Du ska GENAST! Börja äta ekologiskt! Mycket grönsaker, speciellt råkost, du ska dricka mycket vatten, beställ gärna hem kolloidalt silver! Jag har jättemycket att berätta, du kan verkligen bli helt frisk rätt kvickt om du tror på det jag skriver här och nu! Om du ringer Anette Svensson Kozica!
Du kan hälsa från Andreas i Blekinge. Hon kommer veta då.

Jag önskar dig all lycka och kärlek i världen. Om du tycker det är blir jobbigt nu, bryt ihop då och ut med alla känslor, sedan res dig igen och bestäm dig för ett nytt liv i hälsans tecken och ändra dina tankar att nu ska du börja ge din kropp näring, du ska göra din kropp basisk och besegra din cancer. För det går, om du bara tro på detta.

Hoppas du får en riktigt god jul, jag tror på dig <3

http://www.mistelgarden.se/

Postat av: Evis

Publicerad 2014-12-12 12:28:33

Jag som satt hemma o mådde sjukt dåligt pga rond 2 med magsjuka. Och ångest för att hälften av bröllopsgästerna oxå ligger hemma med samma helvete. Och att mitt beslut förmodligen gjorde allihopa sjuka!

Men nu inser jag att andra människor kanske önskar sig lite magsjuka - om det var det enda man behövde oroa sig för.

Så nu ska jag njuta av en bajsblöja!
Och tänka "minns du mitt bröllop? NÄ men jag minns hur sjukt mkt jag spydde dagen efter!"

Postat av: Evis

Publicerad 2014-12-12 12:29:58

...och jag önskar dej o din familj en mysig jul och hoppas ni får till lite stämning mitt i all skit!

Kram!

Postat av: Prenumerant

Publicerad 2014-12-12 17:22:00

*läser*

💜

Postat av: Ulla

Publicerad 2014-12-12 19:43:07

Hoppas du/ni får en bra o lugn jul hemma med familjen 💞

Postat av: Bella

Publicerad 2014-12-12 20:02:39

Hej Mia
Du är så otroligt stark.
Kämpa på
Många kramar från fd kollega på kontorab
Bella

Postat av: Elisabet (följare)

Publicerad 2014-12-12 20:16:20

Åh!!! F-ck karma och den j- la sjukdomen. Du är värd allt gott, inte minst för att du delar med dig. Din historia har hjälpt mig att gå vidare och tillfriskna från min utmattningsdepression och hypokondri. Med kbt och kämpande i ett år känner jag nu glädje över att jag är frisk och låter inte oron över att bli sjuk stoppa mig från att leva. Förlåt, det låter så hemskt, men ditt raka sätt att berätta har stöttat mig i att hantera oro f sjukdom. Jag har gjort koniseringar och varit orolig f cancer. Idag klarar jag bättre att leva en dag i taget och vara i nuet. Du är värd all respekt. Allt välmående. En rofylld jul utan skuggor av sjukdom. Du. Är. Värd. Och karma skickar vi upp någonstans där bak.
Många kramar från en följare som finns med i tanken.

Svar: Vad glad jag blir när jag läser det här! 😊 jag märker att det finns styrka i dig med, och den ska du vara stolt över! Ha en underbar jul och fortsätt att just "bara" leva livet! 😘
Jocke Samuelsson

Postat av: Cicci

Publicerad 2014-12-12 21:02:12

Kärlek till er 💜💜💜

Postat av: Therese Götberg

Publicerad 2014-12-12 21:53:01

❤️❤️❤️

Postat av: Maria

Publicerad 2014-12-13 11:20:42

Hur du och din familj mår kan jag knappast ana-men jag inser att det är rena rama fasan...Hoppas ni får en lugn fin jul och att du får kraft/hälsa att må så mycket bättre snart!

Postat av: Ulrika Svedbo

Publicerad 2014-12-13 20:51:19

All kärlek och omtanke till er ❤️❤️❤️

Postat av: Tessan

Publicerad 2014-12-14 00:18:44

❤ ❤❤❤ stor kram min fina vän!

Postat av: Eva Li

Publicerad 2014-12-15 22:43:08

Skickar en massa styrkekramar till hela familjen! Livet är så d-a orättvist! Du har ju ett jättekarmakonto förstår jag!
Varma kramar från Eva Li (som inte känner dig men som känner med dig och de dina)

Postat av: Anna-Karin

Publicerad 2014-12-16 02:00:12

All respekt till er båda som orkar och kan skriva rakt ur era hjärtan om all skit ni genomgår! Önskar att fler vore lika sanna och rakt på sak som ni. Jag vet inte hur det känns för er men jag har en kompis som fick besked om cancer 28/11 efter att ha varit sjukskriven sen september för diskbråck... Hon gick bort på tis den 2/12 och jag fattar faan ingenting! Tack för att jag får äran att "förstå" detta hemska jävla satans tillstånd som denna .........cancer ställer till med! Nu har vi hand om Pias dotter ett tag, även om hon är 19 år..Och tack vare er så kan jag prata med henne om cancer på ett naturligt sätt. (Hur naturligt det nu är????) men..Stor Kram till er fina människor <3

Postat av: Sara

Publicerad 2014-12-16 02:26:39

💖

Postat av: Thina

Publicerad 2014-12-16 10:38:29

Vill skicka er tankar o värme i allt hemskt. Kram!

Postat av: Linda

Publicerad 2014-12-16 11:47:22

Hej Mia.
Jag vill stryka under lite extra på det som Andreas har skrivit. Jag arbetar som reflexolog och jag VET att det han skriver stämmer. Det du behöver nu är näring, MYCKET näring, som bygger upp ditt immunförsvar. Det är immunförsvaret som ska bekämpa cancern. Håller även med om hans råd ang kolloidalt silver. Det dödar svamp, bakterier och virus samt stärker upp immunförsvaret.
Snälla Mia ge inte upp och låt den här skiten vinna. Fortsätt kämpa!
Mvh Linda

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-12-16 12:32:41

Sitter hemma med barn med vattenkoppor.. En piss i havet om man jämför med hur du har det.
Tappra fina Mia, du är en kämpe, tänker på dig var eviga dag. Ha en god jul med din fina familj❤❤

Postat av: Petra

Publicerad 2014-12-16 19:56:07

Usch Mia!!!! Nu får det räcka med jobbigheter för dig/er!!!!!! Här kommer många kramar och önskan om en underbar julhelg! ❤️❤️❤️

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-12-18 08:04:30

Hej du underbara❤️! Jag blir helt stum av allt elände du ska behöva gå igenom😔, kan inte med ord beskriva hur ont det gör i hjärtat när jag läser😥... Jag önskar dig❤️ Och din fantastiska familj en riktigt god jul⛄️🎅🎄🎁 och att det nya året ska ge dig/ er positiva resultat🎉🎊... Det finns ingen annan som förtjänar det mer än ni❤️. Tänker på er❤️! Massor med kramar

Postat av: irene

Publicerad 2014-12-18 11:10:27

Men varför? Hur kan något så hemskt drabba dig i så ung ålder? Jag är i samma ålder och har också två barn och kan inte förstå för en sekund att samma sak kan drabba mig. Du och din familj finns i mina tankar. Jag tror på något och jag ber för er. Tack för en inblick i något som inte handlar om yta och material utan livet som vi så lätt tar för givet. All kärlek till er. /Irene

Postat av: Angelica

Publicerad 2014-12-19 11:45:26

Hej!
Du är en riktig kämpe. En superhjälte. En person som förtjänar mycket gott. Ta hand om er. Jag hoppas innerligt att julen kan få bli lugn för er. Kram från en småbarnsmamma med cellförändringar i livmoderhalsen.

Postat av: Susanne ( följare)

Publicerad 2014-12-21 23:57:52

Sänder varma Goa kramar till dig Mia! Jag hoppas att Ni trots allt elände får en fin jul. Och att sjukdomen kan ta lite paus ( ja helst försvinna såklart) så ni kan få njuta lite av helgerna framöver ihop med barnen, och nära & kära om så önskas.
"Tittar in" på din blogg ofta, det berör otroligt, tacksam att du / Ni orkar uppdatera oss som undrar hur du mår
(och vi verkar många)
❤️Massor av Julkramar till Er! ❤️
Hoppas du orkar ta nya tag, ( det tror jag, du verkar så stark) nytt år nya möjligheter, hoppet är det sista som sviker! 😘😘 puss.....

Postat av: Maria Kufver

Publicerad 2014-12-23 09:55:32

Så jobbigt för er, önskar och hoppas att ni mitt i allt elände kan få lite julmys. Varmaste kramar från Novas familj

Postat av: Emelie

Publicerad 2015-01-06 21:01:36

Läser din blogg ibland när tiden finns till. Jag har själv fått besked 2014 om att jag har cancer.
Massa styrka till dig <3

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela