livmedcancer.blogg.se

Den här bloggen skrivs av Mia och Jocke Samuelsson och det här är vår historia: Hösten 2012 så fick Mia besked om att hon hade livmoderhalscancer. Beskedet kom kort tid efter att hon hade fött vårt andra barn, en son som heter Ville. Innan Ville kom till oss så har vi en dotter som heter Stina. Mia dog av sin sjukdom i januari 2015 efter knappa två och ett halvt års kamp. Jag har valt att driva bloggen vidare för att fortsätta berätta vår historia. En historia som inte avslutas med ett dödsfall utan en historia som skapas kontinuerligt av vår familj. Vill ni maila frågor eller liknande gör det på: [email protected]

Nyanser av sorg

Publicerad 2013-09-28 21:14:39 i Allmänt

 

När man blir serverad mat här på Kvinnokliniken så får man sin bricka placerad vid en stol och det är helt enkelt där man sen sitter och äter sin mat, det blir alltså en liten surprise varje gång man ska äta vem/vilka man får sitta bredvid och bland det första som jag då ”översociala Greta” undrar är om de ens kommer vilja vara sugna på att prata överhuvudtaget med grannarna. Ibland blir frukosten/lunchen/middagen väldigt tyst. Ibland blir den som den blev under denna matstunden, 4 olika nyanser av sorg.

Då jag rätt länge varit i sjukträsket så är sorg ett ämne som jag finner väldigt intressant, sorg har i vår familj kommit och gått en hel del ett år bakåt. Främst har det givetvis handlat om sjukdomen, men det har även handlat om sorgen efter bortgången av min mormor, sorg har kommit vid sjukdom av en annan nära familjemedlem, sorg har kommit av att inte få åka till Grekland och bada 1 vecka.

Människan är byggd att tycka och tänka själv, dra sina egna slutsatser. Och rent spontant så tror jag många av er som läser detta nu anser nog att sorgen för att inte få åka till Grekland nog är en fis i rymden jämfört med det andra. Att den inte riktigt får ”gillas”…., om jag sen säger att den genuina sorgen kom från vår 6-åriga dotter när vi berättade för henne att hon inte kommer få åka till Grekland med sin kompis och mormor och morfar,  ”gills” den sorgen då?

Vi satt idag 4 kvinnor där vi bland annat hade ”Gerd”, hon satt med lite tofsar på huvudet och berättade sin historia vitt och brett om hur hon gått igenom 38 strålningar med inkluderade cellgifter, och nu äntligen hade fått chansen att operera sig. ”Gerd” kommer aldrig bli fri från cancer det vet hon. Men satan sicken krutgumma.

Vi hade ”Britta”, hon var lättad över att äntligen blivit av med sin livmoder då den ställt till med massor med problem, hennes äggstockar försvann också så det blir tyvärr klimakteriet i ett tidigare stadie än vad hon velat.

Vi hade även mig, o min historia vet ni ju….o den berättar jag gärna om någon frågar mig när vi sitter tillsammans, och jag drar även där mina dåliga ”cancerskämt” för  att jag själv tycker att det är rätt så kul!

Sist men inte minst hade vi ”Sandra”, en ung tjej som började prata som vanligt men som under tiden hon berättade sin historia började gråta. Hon var inte där pga någon cancer, hon var heller inte där för att hon själv mådde dåligt, hon var frisk som en nötkärna…..men hon hade drabbats av ”troligt” missfall, så för att vara krass så var det inte hennes liv det var fara för, utan det liv som fanns inuti henne. Hon blev ledsen då hon inte kände att hon hade ”något att komma med” då vi andra satt där och berättade våra tragiska livshistorier ” ändå så glada” som hon uttryckte det, vad hade hon? Hon fick ju ”bara” missfall.

Vi övriga blev givetvis helt bestörta så det slutade med att i alla fall 3 av oss grät ihop, för vem är att bestämma VEM som ska ha mest sorg,  vem är att bestämma VAD som är sorg?

I min syn på sorg kan den komma i en miljard olika skepnader, det finns ingen som har rätten att bestämma vad sorg ska vara, hur den ska kännas eller vem som får känna den. I min syn på sorg är det viktigt att man tillåter sig själv att verkligen känna den, utan känslan av att vara dömd.

 

 

 

 

Kommentarer

Postat av: Manolis

Publicerad 2013-09-28 21:53:39

Så sant det du skriver min kloka vän.......

Postat av: Therese Kindstrand

Publicerad 2013-09-28 21:56:45

Så sant! Alla bär på olika sorters sorg...
Stor kram.

(Jag bytte till mitt namn nu förresten. Du känner så himla mycket härliga människor & många Therese.)

Postat av: Anneli

Publicerad 2013-09-28 22:05:27

<3 Stor kram

Postat av: Sessan

Publicerad 2013-09-28 22:33:22

Stoor kram

Postat av: Hillevi

Publicerad 2013-09-28 23:41:00

Alltså Mia, du och Jocke skriver så himla bra. Ni är verkligen duktiga på att sätta ord på det ni går igenom. Vackert, gripande, lite humor osv. Det ryms så mycket i era texter. Puss

Postat av: carro

Publicerad 2013-09-29 06:22:55

Bra skrivit!

Halkade in på er blogg för ngåra dagar sedan och nu kan jag inte slita mig.
Önskar er all lycka!!

Postat av: Cicci Ahola

Publicerad 2013-09-29 09:22:14

Hej Mia! Det är beundransvärt att läsa om er orättvisa resa, om tankar och känslor som ni så fantastiskt sätter ord på! Jag känner så med er, själv anhörig till cancerdrabbade och vet hur livet sätts på prövning, hur smärtsamt det är.. känner så med er då jag själv har trebarn och är i din ålder.. Du tacklar detta på ett unikt, fantastiskt sätt.. Känner igen dig sedan gymnasiet, gick i parallellklass, upplevde dig då som en sprudlande och glad själ, härligt att du tar med dig det i fighten.. Fuck cancer! Styrkekramar till dig och dina nära!

Postat av: Linda

Publicerad 2013-09-29 10:33:07

<3 <3 <3

Postat av: Lisa

Publicerad 2013-09-29 13:02:17

Mycket klokt som alltid, Mia. Allas ryggsäck är lika tung att bära även om den är packad med olika upplevelser. Alla har rätt till sina känslor. Stor fet kram! <3

Postat av: Ulrika Svedbo

Publicerad 2013-09-29 16:08:49

Mia och Jocke, ni har ett otroligt sätt att skildra era situationer på och jag är djupt tacksam att få ta del av dem. Att skriva en bok tillsammans kanske vore en tanke att överväga? Stor kram med mycket kärlek och omtanke!

Postat av: Marit

Publicerad 2013-09-29 18:22:19

Intressant, det du skriver om sorg, ödmjukt. Jag har under hela min gosses sjukdomstid aldrig sett mig ha rätten att vara ledsen för han är ju inte allvarligt sjuk men som du säger: vi har alla vår egen sorg.
Jag tänker på dig å din familj dagligen å även om vi har det kallare här uppe i norra Norrland så skickar jag en stor omfamning som jag hoppas värmer lite grann. Du är en kämpe!

Postat av: Nina

Publicerad 2013-10-01 20:17:55

Så rätt!!!
Sorg är en känsla som är allas rättighet. Kloka du.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela