livmedcancer.blogg.se

Den här bloggen skrivs av Mia och Jocke Samuelsson och det här är vår historia: Hösten 2012 så fick Mia besked om att hon hade livmoderhalscancer. Beskedet kom kort tid efter att hon hade fött vårt andra barn, en son som heter Ville. Innan Ville kom till oss så har vi en dotter som heter Stina. Mia dog av sin sjukdom i januari 2015 efter knappa två och ett halvt års kamp. Jag har valt att driva bloggen vidare för att fortsätta berätta vår historia. En historia som inte avslutas med ett dödsfall utan en historia som skapas kontinuerligt av vår familj. Vill ni maila frågor eller liknande gör det på: [email protected]

Indiana Jones och ninjarullningen

Publicerad 2013-10-01 23:42:57 i Allmänt

De närmaste dagarna har jag vid olika tillfällen pratat med två av mina äldsta och närmaste vänner om det här med barn. Det är i allra högsta grad en brännande fråga för vår del då vi inte längre har möjlighet att få fler barn. ”Men ni har ju två fina barn”.  Jo visst har vi det och världens två finaste exemplar därtill, MEN det hade varit minst sagt trevligt att själv få välja om vi ville ha två eller sju barn. Nu ska inte jag gå nedför den vägen just idag utan dem utläggen kan jag spara till ett annat tillfälle.

Hur som helst så diskuterades det barn och jag drog då historien om hur det känns som att vi får vara väldigt lyckligt lottade som hann få vårt andra barn.

Det var så att hösten 2011 så gick Mia på en rutinmässig cellprovskontroll, jag vet inte hur det känns men jag har fått för mig att tjejer och kvinnor tycker undersökningen är något obehaglig. I vilket fall som helst så gick Mia och gjorde undersökningen, provsvaret kom och det visade sig att det fanns cellförändringar. Vi båda blev väl något förvånade tror jag för det vara bara en rutinkontroll som skulle ”bockas av i protokollet”. Läkarna tyckte att Mia borde utföra en konisering för att ta bort cellförändringarna. Det var bara det att vi sedan en tid försökte få barn och just i den här vevan upptäckte Mia att hon var gravid. Efter ett samtal med läkaren beslutades det att låta bli att göra koniseringen, gå hela graviditeten och efter förlossningen göra ingreppet. Det är tydligen en risk för missfall om man gör en konisering under en graviditet.  Mia fick gå på kontroller för att se om det skedde några förändringar under graviditeten. Besked kom att det höll sig på en oförändrad nivå. Nu har vi facit i hand och kan med lätthet säga att det blev inte bara en konisering.

Det första man tänker då är helt enkelt att man borde ha gjort ingreppet direkt när tillfälle gavs. Vad är en liten missfallsrisk mot att slippa allt som Mia nu går igenom? Det här har Mia och jag pratat om många gånger, vad hade egentligen hänt om hon hade genomfört ingreppet? Till saken hör att vid en konisering så skickas vävnaden som tas bort på undersökning. Risken var trots allt, så här i efterhand, överhängande att det redan vid det tillfället var cancer. Hade det visat sig vara cancer, ja då hade läkarna minst sagt inte förordat att gå graviditen ut för senare åtgärd. Vad hade då hänt med det där lilla lilla fostret som just då inte hade så stora anspråk på världen?

 Det är här man börjar prata i termer i om, men och kanske. Jag brukar tänka att det är tre utgångspunkter som är fantastiskt bra om man vill grubbla och av någon outgrundlig anledning vill bli deppig, just för att de är så långt från den faktiska verkligheten. Med andra ord ganska kontraproduktivt. Men det går ändå inte att låta bli att tänka i de banorna.

Om det varit cancer i det tidiga skedet, ja då hade livmoder och foster säkerligen rykt all världens väg, då hade vi aldrig träffat vår Ville som är så fantastiskt nyfiken på livet. Stina hade inte haft en lillebror att retas med eller bli retad av för den delen. Vi hade fått ”nöja oss” med att bara ha ett barn. ”men ni har ju i alla fall ett barn” blir helt plötsligt inte lika självklart att säga av någon anledning. Vi hade inte kunnat sitta och titta på honom när han låg och sov i famnen som nyfödd, räknat fingrar och tår eller tagit den där sköna efter-maten-slummern med honom sovandes på bröstet. Nu blev inte verkligheten så. Ville föddes och har sedan dess skänkt oss stor lycka men även tacksamhet. Tacksamhet för att vi hann få ett barn till att lära känna och fostra.

Jag vet inte vilken Indiana Jones film det är men ”Indy” har snott någon relik från något tokgammalt tempel och stenporten går långsamt nedåt och riskerar att stänga inne allas vår hatt prydde actionhjälte. Men på numera klassiskt manér gör han ninjarullningen och mirakulöst klarar både sig själv och reliken.

Ville är vår alldeles egna Indiana Jones, han kom till oss precis innan den där tunga ridån gick ner.

Vad som än kunde ha skett eller inträffat så är jag enormt tacksam för att vi har fått två mirakel att ta hand om. För det är i verkligheten vi befinner oss och det är här och nu vi måste fatta beslut om våra liv. Det handlar om att ta kontroll över den situation men befinner sig i och gör det bästa man bara kan för att det ska bli så bra som möjligt.

Jag längtar tills vår verklighet är att vi får vara tillsammans igen, som en familj. Tacofredag for the Win.

 

//Jocke

Kommentarer

Postat av: Caroline

Publicerad 2013-10-01 23:56:28

Vad stark du är! Ni är!

Postat av: Lisa

Publicerad 2013-10-02 06:42:19

<3 tacofredag!!! Snart så vänner, snart så! Jättefint skrivet Jocke. Verkligen!

Postat av: Sessan

Publicerad 2013-10-02 06:52:06

<3 <3 Jag blir så sjukt impad av både dig & Mia hur duktiga ni är på att skriva..
Ni är så himla fina, ni är helt enkelt underbara & jag är så tacksam att vi har äran att få vara era vänner
ÄLSKAR ER <3 <3 <3

Postat av: Malin H

Publicerad 2013-10-02 07:45:13

Så fint skrivet att man blir alldeles tårögd, Jocke!

Postat av: Angelica

Publicerad 2013-10-02 08:17:46

Såg att jag missat skriva i namn till min förra kommentar. Men där skrev jag att Mia är grym, vilket i och för sign är en underdrift. Men här ser jag att du, Jocke, är minst lika "grym" du! Ni ska verkligen känna er som stolta, starka och underbara människor!

Är glad och tacksam att ert ena mirakel fötts samma år som min dotter så jag fått lära känna er!

Och till er båda; Ni måste ta vara på er talang att skriva!!!!!!

Postat av: Johanna,

Publicerad 2013-10-02 09:08:36

Tårarna rinner ner på mina kinder när jag läser... Fantastiskt fint skrivet! Mina tankar är ständigt hos er <3 ni är så starka Mia o du! All kärlek till er <3

Postat av: Linda

Publicerad 2013-10-02 10:11:31

Er styrka och ert sätt att uttrycka er på är så imponerande. Att sätta ord på sina innersta känslor är så viktigt, och inte alltid behöver man ha någon som svarar på det man säger , utan ibland behöver man bara få det ur systemet.
Jag önskar av hela mitt hjärta att Mia får komma hem idag, om så bara för ett par dagar, så att ni får hämta styrka och kraft ur er gemensamma brunn.
Tänk vad man flyttar gränserna i sådana här lägen, i "vanliga" fall önskar vi oss lite lyxkant på tillvaron, men i erat fall är en vanlig vardag lyxkanten i erat liv just nu.
Som Mia och jag pratade om förut, har hon förhoppningsvis varit i den djupaste avgrunden nu, och i hemmets trygga vrå, tillsammans med de hon älskar mest, kan hon finna att hon faktiskt är på väg bort från avgrunden.
Ibland får man bittert erfara att livet imellanåt kommer i små myrsteg, och inte i stora elefantkliv.

Massa kramar och styrka sänder jag er

Postat av: Petra Karlstrand

Publicerad 2013-10-02 17:29:14

Underbart skrivet Jocke....många tankar som far genom huvudet när jag läser vad du skrivit! Håller tummarna att ni får hem Mia nu så ni får en härlig tacofredag!
Kram till er

Postat av: Ulrika

Publicerad 2013-10-04 05:06:33

Känner er inte men fick bloggen tipsade på Fejjan och som medmänniska (och gammal Smedbybo;)) känner jag så med er.
All kärlek och kraft t er, otroligt vackert skrivet

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela