livmedcancer.blogg.se

Den här bloggen skrivs av Mia och Jocke Samuelsson och det här är vår historia: Hösten 2012 så fick Mia besked om att hon hade livmoderhalscancer. Beskedet kom kort tid efter att hon hade fött vårt andra barn, en son som heter Ville. Innan Ville kom till oss så har vi en dotter som heter Stina. Mia dog av sin sjukdom i januari 2015 efter knappa två och ett halvt års kamp. Jag har valt att driva bloggen vidare för att fortsätta berätta vår historia. En historia som inte avslutas med ett dödsfall utan en historia som skapas kontinuerligt av vår familj. Vill ni maila frågor eller liknande gör det på: [email protected]

Om du går igenom ett helvete, fortsätt gå....

Publicerad 2013-11-11 21:07:11 i Allmänt

Den där Churchill visste vad han pratade om när han myntade detta.
 
Beklagar den fattiga uppdateringen efter förra inlägget, det känns som om tiden stannade för oss och att vi hamnade i någon sorts vacuum när vi fick beskedet om fortsatt behandling. Men nu när jag har fått en del perspektiv på det så är det precis som gubben Winston sa, det är bara att fortsätta gå!
 
För att klargöra vad jag fick för besked så hade de då fått svaret från patologen där de gått igenom min tumör och kommit fram till att det fanns cancerceller 2,5cm ut från själva tumören, de ansåg att de fått bort den "radikalt" vilket är en form av "måttenhet" som de mäter i när de har att göra med cancertumörer. Att de säger radikalt är bra, så förhoppningsvis så har jag inga cancerceller kvar, men iom att det blev som det blev förra gången samt att det satt celler så pass långt ut från tumören så kör vi det här med strålning och cellgifter.
 
Samma dag som jag fick beskedet så blev det en längre stund jag satt där i mörkret, tankar for och det kändes som om döden satt bakom mig med ett hånflin och bara väntade på att få se mig checka in. Jag grät, jag svor, jag satt tyst.....Men sen tog jag ett djupt andetag, pekade ett långt symboliskt mittenfinger till döden och klev upp, insåg verkligheten och bestämde mig då att om det är det här som krävs....5 veckor av vad som kan gå bra eller även bli ett rent helvete....då får det vara så!
 
Känslan efter att verkligen ha bestämt sig, det spelar egentligen ingen roll vad det handlar om utan det kan vara att man ska sluta röka, söka nytt jobb eller som jag  nu då, ge mig fan på att inte dö. Känslan efter när man verkligen bestämt sig för något "stort" är som ett stort lugn för själen. Jag som är en väldig kontrollmänniska kan tycka att efter man verkligen har bestämt så har man återvunnit lite av kontrollen man inte hade innan. Så de senaste dagarna har jag faktiskt mått rätt så hyfsat.
 
I fredags så fick vi chansen att lämna bort vår lilla plutt sen åkte resten av familjen och träffade våra kära vänner, känslan att få umgås med underbara människor och få känna sig "normal" för en stund är ovärderlig, mycket viktigt för tillfrisknandet.....Så de är så jag ska gå tillväga här nu innan allt för att tanka energi.
 
Herregud vad alla kompisar kommer vara trötta på mig......   =o)
 
/Mia
 
 

Kommentarer

Postat av: svala

Publicerad 2013-11-11 21:23:17

Följer din blogg slaviskt och hejar på dig/er på andra sidan skärmen! Du är otroligt stark Mia! Kämpa kämpa kämpa!
Kram kram

Postat av: Prenumerant

Publicerad 2013-11-11 21:32:54

"Jag grät, jag svor, jag satt tyst.....Men sen tog jag ett djupt andetag, pekade ett långt symboliskt mittenfinger till döden och klev upp, insåg verkligheten..."

Det där mittenfingret!? Kör hårt! Radikalt borta? Det har jag också fått läsa i ett brev från doktorn. Det var för 25 år sen. Inga problem idag. Mer än
än klimakteriebesvär. Jag är K-märkt. Du grejar det här Mia!

Postat av: Ulrika Svedbo

Publicerad 2013-11-11 21:37:03

Vad skönt att höra (läsa) från dig igen. Jag tittar varje dag efter nya inlägg och hejar med hela min själ på dig och din fina familj. Minst en gång varje dag tänker jag på dig Mia och då är det hejaramsor som ekar i huvudet på mig. Kram Ulrika.

Postat av: Marit

Publicerad 2013-11-11 23:47:29

Det är så mycket jävlar anamma i dig!!! Det här fixar ni tillsammans. Stora kramen från mig <3

Postat av: Sessan

Publicerad 2013-11-12 06:36:41

Det är väl INGEN som skulle tröttna på världens bästa Mia & Jocke
Och inte ens barnen <3
Vi älskar verkligen er över allt annat.

Puss & kram på er

Postat av: Camilla Josefsson

Publicerad 2013-11-12 08:16:33

Heja Mia! Tänker på dig! När man läser det du skriver skulle jag vilja ha din envishet.

Heja Mia!!!

Kram Camilla

Postat av: Manolis

Publicerad 2013-11-12 12:09:40

Jag ger långfingret med. Många fingrar blir det med tanke på att de människor som finns runt dig (kända som okända) är många. Du är min kämpe och min förebild i att just kämpa. Love U.....

Postat av: Åsa K

Publicerad 2013-11-12 14:23:05

Du är GRYM Mia, du fortsätter att imponera.
Jag och många många andra står bakom dig och hejar!
Stor kram

Postat av: Petra Karlstrand

Publicerad 2013-11-12 15:46:01

Underbara människa!!!!!! Du är så jäkla stark och har en inställning som är helt beundransvärd!!! Med hjälp av din fina familj och vänner så är det bara att tanka....all positivitet du kan få behöver du! Här kommer ett lass positivitetskramar från mig till hela familjen

Postat av: Camilla J

Publicerad 2013-11-12 19:19:56

Rätt Mia! Kör bara, skiten ska rakt in i "kaklet"! Jag tror inte ni tråkar ut någon med er närvaro hur ofta det än blir. Stor kram :-)

Postat av: Therese Kindstrand

Publicerad 2013-11-12 21:45:13

Älskade vän! Jag pekar finger ikapp med dig. Du är som jag tidigare sagt - den starkaste jag vet!
Tack för senast & snart ses vi igen!!
Puss mitt gull & kram till familjen!

Postat av: Nina

Publicerad 2013-11-12 22:17:21

Starkt beskrivet! Pimpningen av min rullator finns i tankarna, nu kör vi!!!!
💛💚💜❤️

Postat av: Angelica

Publicerad 2013-11-13 09:22:05

Mia, du är otrolig! Vilken människa! Jag tror verkligen på dig! Du tar dig igenom det här också!

Kämpa på och hör av er om det underlättar att jag hämtar Stina efter skolan. Det är bara kul för både mig och Tilda:-) Eller om jag kan hjälpa till med något annat också givetvis!

Hårda Kramar till hela familjen!

Postat av: Lisa

Publicerad 2013-11-13 23:25:26

Perfekt inställning och strategi Mia. Om du visste vad du berör. Du har så jävla mycket kvar att styra med, o så sjukt lång tid på dig, så fem veckor är en piss i havet i jämförelse. Se det som fem veckors tillfälle att sparka skiten ur cancerhajen. Shark killaz and middlefingahz! Go go go! <3

Postat av: Josse

Publicerad 2013-11-14 14:51:19

Det var så roligt att träffa er igen, du är helt fantastisk Mia. Jag älskar hur du skriver! :) Kramar på er!

Postat av: Therese Götberg

Publicerad 2013-11-15 19:27:25

Mia, underbara Mia! Du är så jävla fin!
<3 <3 <3

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela