livmedcancer.blogg.se

Den här bloggen skrivs av Mia och Jocke Samuelsson och det här är vår historia: Hösten 2012 så fick Mia besked om att hon hade livmoderhalscancer. Beskedet kom kort tid efter att hon hade fött vårt andra barn, en son som heter Ville. Innan Ville kom till oss så har vi en dotter som heter Stina. Mia dog av sin sjukdom i januari 2015 efter knappa två och ett halvt års kamp. Jag har valt att driva bloggen vidare för att fortsätta berätta vår historia. En historia som inte avslutas med ett dödsfall utan en historia som skapas kontinuerligt av vår familj. Vill ni maila frågor eller liknande gör det på: [email protected]

Ett strålande besked

Publicerad 2013-11-18 13:29:35 i Allmänt

I fredags kom brevet som vi bara har gått och väntat på. Det vita kuvertet med den karakteristiska landstingsloggan på var inte helt många sekunder innan Mia sprätte upp det. Om en vecka skulle hon få komma till strålningsenheten för inledande undersökningar och samtal om hur det kommer gå till. Det var på nått sätt skönt att få tillbaka någon form av ram mentalt. För min del funkar det definitivt bättre att vänta med en ram, eller ett mål om man hellre vill säga det. Att bara gå och vänta i ovisshet tycker jag är jävligt jobbigt. Det beror på hur jag är som person, jag gillar inte och vänta överhuvudtaget egentligen, därför kan i alla fall jag se någon form av startlinje där framme. För det är ju tyvärr detta är, en startlinje. Hade varit mycket bättre med en mållinje vid det här laget men man kan ju inte få allt här i världen.
 
- önska sig kan man alltid göra, sa min mamma till mig när jag var 10 år och tittade i julklappskatalogen.
 
Det var för övrigt en fras som innebar att just den julklappen inte kommer finnas under granen. I sak hade min mor absolut rätt, önska sig kan man alltid göra. Men man får inte allt man önskar sig tyvärr.
 
När Mia fick samtalet om att det skulle bli aktuellt med strålning och cellgifter så blev det liksom bara tyst. Mia och jag säger alltid att vi pratar med varandra väldigt mycket, om allt i största allmänhet men om det här med Cancern i synnerhet. Men den dagen då Mia hade pratat med läkaren och vi satt på kvällen i soffan så pratade vi inte alls. Jag tror vi bara inte orkade för en gångs skull att dela med oss vad vi kände till varandra. Det tog säkert en vecka innan vi pratade något nämnvärt om det som skulle komma.
 
Men hur som helst så kan man se fredagens sjukhusbesök som en uppvärmning. Mia provar ut dobbskorna, rushar några gånger fram och tillbaka, strechar rejält och tar ett taktiksnack med coachen. För när startskottet går så lovar jag att mitt bad ass till fru lär vara redo på startlinjen.
 
 

Kommentarer

Postat av: Petra Karlstrand

Publicerad 2013-11-18 20:03:52

Förstår dig precis, jag vill oxå veta.....väntan är värst!!!! Kommer bli bra detta, ni är ett kanonteam så det fixar ni! Kram

Postat av: Linda L

Publicerad 2013-11-18 20:28:17

.... Och många är vi som står utmed sprintersträckan och hejar, vi står med vätska , linement och hejarop. Vi springer med och försöker sopa banan på alla sätt vi förmår för att loppet ska vara , om så bara för en meter, lite lättare att uthärda. Och när målet kommer, för det gör det, står vi alla där och tar emot er hela familjen Samuelsson , som dom Sanna hjältar ni alla är <3

Postat av: Lisa

Publicerad 2013-11-18 22:10:35

Jag trycker tröjor och skriver hejaramsor för fullt! Vi är med i erat lag!! <3

Postat av: Therese Kindstrand

Publicerad 2013-11-18 22:40:51

Bad ass till fru ☺ ja hon kommer vara redo & precis så envis & stark som bara Mia kan vara. Stor styrkekram till er underbara människor. Det här fixar ni! ❤

Postat av: Nina

Publicerad 2013-11-19 09:19:00

Ni gör det så lätt för oss, att stå där och heja blir en självklarhet. Kram till er
🏁

Postat av: Virre

Publicerad 2013-11-19 20:19:47

Och i mål står vi och hejar in henne/er i mål sen vänder vi oss mot starten och ger ett stort fett onsdags finger till loser

Postat av: Prenumerant

Publicerad 2013-11-22 14:42:08

En talande tystnad kanske? En form av "meditation". Samla tankar och kraft inför loppet. Knyta ihop säcken liksom. Sänder omtankar.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela