livmedcancer.blogg.se

Den här bloggen skrivs av Mia och Jocke Samuelsson och det här är vår historia: Hösten 2012 så fick Mia besked om att hon hade livmoderhalscancer. Beskedet kom kort tid efter att hon hade fött vårt andra barn, en son som heter Ville. Innan Ville kom till oss så har vi en dotter som heter Stina. Mia dog av sin sjukdom i januari 2015 efter knappa två och ett halvt års kamp. Jag har valt att driva bloggen vidare för att fortsätta berätta vår historia. En historia som inte avslutas med ett dödsfall utan en historia som skapas kontinuerligt av vår familj. Vill ni maila frågor eller liknande gör det på: [email protected]

Några rader från säng 5:3

Publicerad 2013-12-27 14:26:59 i Allmänt

3:e omgången cellgifter är jag inne på nu och idag gjordes min 13:e strålning. Nu är jag i det här läget där jag glider in i väntrummet på strålbehandlingen tittar mig lite omkring, ser antingen ”Berit” eller ”Siv” (väljer av respekt att hitta på egna namn) och hälsar på dem, pratar lite om hur det har varit. Ser en sköterska som skiner upp i ett leende som sätter sig 1 min för att prata med mig om hur det är. Allt runtomkring är lugnt och tyst….Ingen stress här inte.  Det kommer ut en ny sköterska, Mia,  nu är det du! Jag får en arm om axlarna samtidigt som vi går in i vad jag kallar ”bunkern” , får igen frågan om hur allt är om jag fått hjälp av diverse läkare, dietister, smärtläkare etc. De slänger fram en våg som jag får ställa mig på. –Neeeeej du fröken! Nu får du allt se till o äta lite mer! Får en uppmaning att jag nu inte bör gå ner mer i vikt.  Jag lägger mig på britsen och hela tiden pratar någon med mig eller så står någon bara o klappar mig lite lätt på armen. När jag är klar så åker jag hemåt eller som idag då går jag vidare till stället där jag får cellgifterna.  Glider in på avdelningen och möts även här av varma leenden och igenkännande blickar.  Jag får ropat till mig vilken säng jag ska ha och så kommer ”min” sköterska  in till mig o ger mig världens kram och sen är det även här 100 frågor om hur allt är. Jag känner mig helt enkelt inte längre som ”bara” en cancerpatient, utan jag har en helt ny familj omkring mig, det är inte alla som har 4 olika "mammor" som frågar allt mellan toalettvanor till om man äter.  Tjejerna som jobbar här är helt underbara, jag hävdar att rekryteringen som görs här på onkolgen inte kan vara den lättaste, men jag kan lova att de verkligen träffat rätt!

Hur mår jag nu då??

Ja det är en rätt intressant fråga! Efter min första cellgiftsbehandling så störtade jag ner i mörka hålet och satt så jävla fast som man jag bara kunde.  Jag mådde skit och tänkte att jag fixar inte ut det här, mår jag såhär dåligt efter 1 jäkla omgång hur ska jag då klara 4 till? Det som ska tilläggas är att jag även fick en ny liten pilleridutt från min smärtläkare som heter Lyrica och det var garanterat den som fick mig att må sämst, så den slängde jag så långt bort jag bara kunde. Sen har jag faktiskt sakta men säkert kommit längre o längre upp ur hålet. Jag mår inte riktigt lika illa men jag är vansinnigt trött mer eller mindre hela tiden.  Mitt illamående har jag provat en hel drös olika preparat för och mitt i det så har jag även en magkatarr att ta hänsyn till….ooooo inte nog med så har jag ju även en stomipåse som spottar ut tabletter i tid o otid så de kan inte ge mig vad som helst heller. Jag är inte direkt deras favoritpatient ur den synpunkten…..

Men som sagt, jag mår allt lite bättre, och tur är väl det för varje gång jag får en ny cellgiftsomgång desto mer bryts kroppen ner. Hoppas hoppas jag får må såhär tiden ut för nu är det nääääästan halvtid!

 

Puss o kram på er!!!

Mia

Kommentarer

Postat av: Sandra

Publicerad 2013-12-27 20:11:11

Hang in there!! Du ska fixa det här.
Skönt att höra att de tar väl hand om dig när du får behandling! ❤️ Puss & kram

Postat av: Cicci

Publicerad 2013-12-27 21:08:41

Heja dig Mia! Tänker på dig, skönt med halvtid! Styrkekramar

Postat av: Martina

Publicerad 2013-12-28 06:29:18

Massor med styrkekramar till er.

Postat av: Nina

Publicerad 2013-12-28 09:55:50

Så skönt att höra att det är rätt folk på rätt plats nära dig! ❤️

Postat av: Lotta

Publicerad 2013-12-28 14:13:06

Skönt o få höra lite från dig ;-)
Du finns väldigt ofta i mina tankar!
Love you <3

Postat av: Tette

Publicerad 2013-12-28 14:24:54

Kämpa på Mia! Jag vet vad du går igenom på "strålet" då jag själv varit där som du kanske känner till!Kämpa :-)

Postat av: Anna Andersson

Publicerad 2013-12-28 15:15:54

Åh vad jag hejar på dig!!! Styrkekram

Postat av: Anna Andersson

Publicerad 2013-12-28 15:15:54

Åh vad jag hejar på dig!!! Styrkekram

Postat av: Andreas & Camilla

Publicerad 2013-12-28 16:53:35

Du är en sann kämpe, fortsätt så! Styrkekramar

Postat av: Manolis

Publicerad 2013-12-28 17:11:33

Halvvägs.....då kan du se mållinjen och alla vi som står där och vrålar oss hesa.
Heja Mia 🌼

Postat av: Tessan Kindstrand

Publicerad 2013-12-28 20:49:52

Älskade vän - Kämpa på!

Du är säkert en favoritpatient, så härlig som du är. Tur att de tar hand om dig! Stor kram! ❤❤❤

Postat av: Angelica

Publicerad 2013-12-28 21:49:39

Grym i dubbel mening!
Denna grymma behandling du måste ta dig igenom. Men framförallt helt otroligt kämpande, grymma du! Det är bara att hänga i!

Tänker på dig och din familj!
Stor stor kram

Postat av: Petra Karlstrand

Publicerad 2013-12-29 19:49:29

Jaaaaaa halvtid!!!! Underbart Mia!!!!! Vad härligt att de tar bra hand om dig, det måste vara guld värt med bra personal!
Nu måste det kännas skönt att det bara blir färre och färre gånger. Kram till familjen

Postat av: Åsa K

Publicerad 2013-12-30 08:58:33

Mia, va skönt att höra från dig.. Jag håller tummar och tår för att du ska må så bra man kan i denna behandling.
Du är sååå stark! Mycket starkare än du tror.
Heja dig!!
Massa kramar <3 <3 <3

Postat av: Anna-Karin Dahlström

Publicerad 2013-12-31 12:45:37

Jag har följt er härliga familj ett tag, och vill bara säga att jag är stum av beundran hur ni har valt att ta er igenom Mias cancer..alla styrkekramar som finns i hela världen till er familj vill jag skicka här! Ni är helt underbara <3

Postat av: Ulrika Svedbo

Publicerad 2014-01-01 17:42:11

Mia, jag hoppas du förstår vilken inverkan du och Jocke har i människors liv genom att dela er kamp med oss läsare. Ni ger oss inte bara en del av er själva utan också styrka, kärlek och ett otroligt viktigt budskap.... det enda som betyder något är människorna man älskar och har runt omkring sig, allt annat är sekundärt. Ni är hjältar med en enorm fanklubb som hejar på er, men även hjältar har svackor och konstigt vore det väl annars......ni är ju mänskliga hjältar, men när ni ramlar eller famlar i mörker så lovar jag att vi alla står på kö för att få lyfta upp er igen. God fortsättning och fortsätt kämpa ❤️❤️❤️❤️❤️ Kram Ulrika.

Postat av: Milla

Publicerad 2014-01-02 03:04:29

Det var ett tag sen som jag läste er blogg. Tror att jag undvikit den ett tag. När jag läser den så känns det sjukt overkligt och jag vill bara att allt ska vara som vanligt. Kan nog fortfarande inte få in i skallen att det är du Mia som kämpar på med den sjuka humorn i behåll och du fina Jocke som står bredvid och hejar på! Känns nästan fult o egoistiskt att jag gnäller över att det här är en förjävlig resa att göra bredvid er! Men inte för en sekund har jag några planer på att lämna er. Jag är här om så på distans och hejar på jag också! Stor, stor kram till er alla

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela